ایسنا نوشت:

معاون ترافیک شهردار تهران از عزم جزم مدیریت شهری در ایجاد تحول بزرگ در توسعه متروی پایتخت خبر داد و گفت: با ساخت سالی 30 کیلومتر مترو در سال، پایتخت کشورمان تا 5 سال دیگر در زمره 5 شهر برتر دنیا از نظر گسترش حمل و نقل ریلی قرار خواهد گرفت و برگ زرین دیگری بر کتاب افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران افزوده می‌شود.
به نقل از روابط عمومی معاونت ترافیک شهرداری تهران، سید جعفر تشکری هاشمی از عزم جزم مدیریت شهری در ایجاد تحول بزرگ در توسعه متروی پایتخت خبر داد و گفت: با ساخت سالی 30 کیلومتر مترو در سال، پایتخت کشورمان تا 5 سال دیگر در زمره 5 شهر برتر دنیا از نظر گسترش حمل و نقل ریلی قرار خواهد گرفت و برگ زرین دیگری بر کتاب افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران افزوده می‌شود.

بخشهایی از سخنان تشکری هاشمی:
-متروی تهران در حال حاضر با شبکه‌ای به طول 152 کیلومتر، یکی از 10 متروی پیشتاز جهان است که با ساخت سالانه 30 کیلومتر مترو، تهران تا 5 سال دیگر در فهرست 5 شهر برتر ریلی دنیا قرار خواهد گرفت و البته فراموش نکنیم قدمت فعالیت مترو در آن شهرها به بیش از یک قرن می‌رسد.
-آغاز احداث مترو در تهران به سه دهه پیش باز می‌گردد که ساخت مترو با روندی کند، حرکت آرام خود را شروع کرد اما از زمانی که دکتر قالیباف در شهرداری تهران فعالیت خود را آغاز کردند، توسعه مترو به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری مورد توجه ویژه قرار گرفت و در واقع توسعه واقعی متروی تهران از سال 1384 شروع شد.
-تهران به عنوان یک کلان شهر روزانه شاهد تردد میلیون‌ها دستگاه وسیله نقلیه است که با مصرف بی ‌رویه سوخت‌های فسیلی به عنوان سرمایه ملی، منابع حیاتی کشور را مورد تحدید و سلامت میلیون‌ها شهروند را مورد تهدید قرار داده و علاوه بر این، تردد انبوه خودروها حوادث و سوانح مرگبار ترافیکی را رقم می‌زنند.
-در دهه نخست انقلاب اسلامی، تهران با مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی و عوارض آن همراه بود اما در دهه دوم تحت عنوان دوران سازندگی، با وجود آغاز ساخت مترو هیچ ‌گاه نگاه سازنده‌ای به آن نشد و شاهد توسعه تفننی مترو به عنوان وسیله‌ای لوکس بودیم و در دهه سوم، بود که با مدیریت آقای دکتر قالیباف در شهرداری تهران توسعه واقعی مترو و در واقع دوران شکوفایی مترو شروع شد.
-در دهه دوم، میانگین ساخت سالانه مترو در داخل تهران دو کیلومتر متروی زیرزمینی به علاوه دو و نیم کیلومتر مترو روزمینی در مسیر تهران کرج بود و روند کند توسعه مترو محدود به ساخت ناقص سه خط بود اما در دهه سوم، با رویکرد علمی و نگاه عملیاتی و نیز دوراندیشی و کلان‌نگری دکتر قالیباف، مترو به اولویت اول مدیریت شهری تبدیل شد.
-دکتر قالیباف با درک دقیق و شناخت عمیق از شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود و آینده کشور، به سال‌ها غفلت و بی‌توجهی مسئولان به مترو پایان داد و با وجود ‌این‌ که حمایت‌های دولتی از مترو و اختصاص منابع مالی دولت‌های گذشته به این منظور، جای خود را به انواع محدودیت‌ها و کارشکنی‌ها در راه توسعه مترو داده بود، با روحیه جهادی خود توسعه مترو را مورد توجه ویژه قرار دادند.
-علاوه بر آثار اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی فراوان، مترو به عنوان وسیله‌ای ایمن، سریع، در دسترس و در عین حال با قیمت مناسب، می‌توانست به انتخاب اول مردم تهران به ویژه طبقات متوسط و ضعیف جامعه تبدیل شود، چنانچه در حال حاضر مترو با سه میلیون جابه‌جایی روزانه، نقش انکار ناپذیری در حمل و نقل شهری تهران ایفاء می‌کند.
-مترو قبل از حضور ایشان با 36.5 کیلومتر خط درون شهری و 42.5 کیلومتر خط برون شهری، تنها 37 ایستگاه داشت و 372 واگن آن روزانه 660 هزار نفر را جابه‌جا می‌کرد و این اعداد و ارقام، حاصل دو دهه عملکرد مدیریت حاکم بر متروی تهران و دولت های حامی آن بود که با رویکرد شجاعانه‌ دکتر قالیباف، توسعه مترو دستخوش تحولی اساسی و جهشی تاریخی شد.
-در دولت گذشته متروی تهران مورد بی مهری مطلق قرار گرفت که عدم پرداخت کامل اعتبارات قانونی مترو، محرومیت مترو از امکان استفاده از حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی، عدم پرداخت سهم حمل و نقل ریلی از محل درآمدهای طرح هدفمندی یارانه‌ها، عدم پرداخت مبالغ مصوب در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و عدم پرداخت یارانه بلیت مترو، از مصادیق نا مهربانی‌های دولت نسبت به مردم تهران بود.
-علاوه بر این، تورم افسار گسیخته، افزایش 300 درصدی نرخ ارز و سایه سنگین آن بر خریدهای مربوط به تجهیزات مترو و تحریم‌های ناجوانمردانه خارجی از سوی قدرت‌های استکباری و از آن تاسف‌بار‌تر، تحریم‌هایی بود که مترو در داخل با آنها ‌رو ‌به رو بود.
-هر یک از این مشکلات می‌توانست منجر به توقف کامل توسعه مترو شود اما مجموع این موانع حتی برای لحظه‌ای نیز باعث تأخیر در توسعه مترو نشد و شهردار تهران با درایت و شجاعت در مقابل تمام فشارهای بین‌المللی و محدودیت‌های داخلی ایستاد و خم به ابرو نیاورد و به معنای واقعی کلمه، فعل خواستن را به توانستن تبدیل کرد.
-مدیریت مترو و عزیزانی که در این مجموعه فعالیت می‌کردند، همان کادر قبلی بودند اما تنها تغییری که اتفاق افتاده بود، حضور دکتر قالیباف در راس مدیریت شهری بود که در قالب یک برنامه‌ریزی آگاهانه، منطقی و هدفمند و با نظارت مستمر و منسجم، چشم‌انداز ساخت سالانه 15 کیلومتر مترو ترسیم شد و این مهم به عنوان یک هدف راهبردی با حمایت و هدایت ایشان طراحی و اجرا شد.
-رشد جهشی مترو که در ابتدا آرزویی بلند پروازانه به نظر می‌رسید، پس از توکل به خدا، با تدابیر شهردار تهران و پشتیبانی کامل ایشان از مدیران، مجریان، مشاوران، کارشناسان و کارگران خدوم مترو حاصل شد و باعث گردید تا مترو به عنوان خدمتی ارزشمند و یادگاری ماندگار، در دسترس نسل حاضر و نسل های اینده قرار گیرد.
-با کمال افتخار می‌توانیم به مردم تهران گزارش بدهیم که امروز خطوط متروی تهران به 152 کیلومتر افزایش یافته و ناوگان ریلی پایتخت با حدود 1100 دستگاه واگن که بخش قابل توجهی از آن در کارخانه واگن‌سازی تهران ساخته شده‌اند، هر روز سه میلیون مسافر را از طریق 85 ایستگاه در اقصی نقاط شهر جابه‌جا می‌کند.
-امروز توسعه متروی تهران به الگوی مثال زدنی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی تبدیل شده و عنایت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار اخیر شهردار تهران و مهر تایید معظم‌له بر گسترش مترو، به عنوان بزرگترین سرمایه مدیریت شهری، انگیزه دست‌اندرکاران مترو برای کار و تلاش بیشتر را مضاعف کرده است.
-با کمال تأسف و تعجب، عده‌ای با ارائه آدرس غلط و اطلاعات نادرست به مردم، سعی در وارونه جلوه دادن توفیقات مترو که به منزله موفقیت نظام در شرایط تحریم محسوب می‌شود، دارند و به جای این‌ که نهال امید و نشاط را در جامعه بکارند، تخم یأس و نا امیدی را در جامعه می‌پراکنند و سعی دارند تا شیرینی پیشرفت‌های مدیریت شهری از جمله مترو را در کام مردم تهران تلخ کنند.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    6 1
    12 سال هست که مترو سوار هستم. لطفا حرف های الکی نزنید. با این سرعت توسعه خطوط مترو 5 سال که چه عرض کنم تا 50 سال دیگه هم جز 5 شهر برتر نمی شوید
  • بی نام A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    2 2
    این شد یه کار درست
  • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    8 3
    منم باور کردم!!!
  • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    13 0
    بابا بیان برین پله برقی های این ایستگاه حبیب الله رو درست کنین از 12 تا یکیشم کارنمی کنه.
  • بی نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    2 5
    تنها چیزی که در تهران یک کمی خوب کار میکنه متروست
  • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    9 0
    فقط كه معيار طولاني بودن خطوط نيست. شما بايد حداقل پاركينگ مناسب در سر شاخه ها بسازيد، تا مردم بتونند با ماشين تا مترو بيان. نه اينكه وقتي تو مترو تجريش يا ميرداماد پياده ميشي حالا بايد در به در دنبال تاكسي بگردي!
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    10 0
    فعلا همت کنید پله برقی های ایستگاههای مترو را بخصوص در شهرک اکباتات که محل اکثریت رفت و آمد سالخوردگان فرتوت است نصب کنید بقیه پیشکش تا در طول پله ها نایستند نفس زنان و زیر لب و زمزمه وار دعایتان کنند !
  • ایرانی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    10 1
    به لحاظ کیفیت بعید می دونم جزء 5 تا بشه!
    • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      1 4
      تمیزی و زیبایی مترو تهران حداقل از شهر پاریسی که من دیدم بهتر است ولی مترو تهران پاسخگوی نیاز نیست
  • احسان IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    5 0
    اینا چرا همه شبیه احمدی نژاد حرف میزنن! ای بابا عجب گیری کردیم از دست اینا!