پلیس مالزی یک روز بعد از ناپدید شدن هواپیما خانه خلبان و کمک خلبان را بازرسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین آخرین مکالمه کمک خلبان هواپیمای ناپدیدشده با برج مراقبت ممکن است بعد از خاموش شدن عمدی سیستم ارتباطی ACARS انجام شده باشد. زمان انجام آخرین مکالمه، که با لحن آرامی صورت گرفته، این ظن را تقویت کرده که خلبان و کمک‌خلبان در این حادثه نقش داشته باشند.

بی بی سی نوشت،به تازگی مشخص شده که پلیس مالزی، اولین بار خانه خلبان و کمک خلبان پرواز MH370 شرکت هواپیمایی مالزی را یک روز بعد از ناپدید شدن هواپیما بازرسی کرده است.

پیش از این اعلام شده بود که پلیس روز شنبه (۲۴ اسفند) خانه‌های خلبان و کمک خلبان را بازرسی کرده و دستگاه شبیه ساز پرواز را که در خانه خلبان زهاری احمد شاه بوده توقیف کرده است.

بعد از اعلام خبر، این انتقاد مطرح شد که بازرسی خانه های خلبان و کمک خلبان باید جزو اولین اقدامات می‌بوده تا هر گونه احتمالی درباره ناپدید شدن هواپیما بررسی می شده است.

با قوت گرفتن این ظن که شاید این دو نفر در ناپدید شدن هواپیما نقش داشته‌اند، تحقیقات درباره خلبان و کمک خلبان پرواز MH370 شرکت هوایی مالزی که از ده روز پیش ناپدید شده شدت گرفته است.

هشام‌الدین حسین وزیر راه و ترابری مالزی  (یکشنبه ۲۵ اسفند) تایید کرد که آخرین مکالمه با برج مراقبت بعد از آن بوده که سیستم ارتباطی پیام و گزارش هواپیما (ACARS) عمدا خاموش شده بود. این سیستم مهمترین اطلاعات پرواز را به برج مراقبت مخابره می‌کند.

سقوط

احمد جوهری یحیی رییس شرکت هوایی مالزی تایید کرد آخرین کلمات مخابره شده از هواپیما یعنی "بسیار خوب، شب به‌خیر" را کمک خلبان فریق عبدالحمید به زبان آورده است.

زمان گفتن این کلمات به تقویت این ظن انجامیده که خلبان و کمک خلبان در ناپدید شدن هواپیما نقش داشته‌ باشند. سیستم ACARS بین ساعت ۱:۰۷ و ۱:۳۷ به وقت محلی خاموش شده است و آخرین مکالمه با برج مراقبت در ساعت ۱:۱۹بوده است.

اینکه در زمان این مکالمه با برج مراقبت، ممکن است سیستم ACARS خاموش بوده این احتمال را مطرح کرد که خلبان و کمک خلبان قصد گمراه کردن برج مراقبت را داشته‌اند.

از طرف دیگر این احتمال نیز مطرح است که شاید این سیستم را شخص دیگر خاموش کرده و دو خلبان از این موضوع بی‌اطلاع بوده‌اند.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خانوم مارپل IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    من دیشب خواب دیدم هواپیما صحیح و سالم پیدا شده!!
    • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      91 11
      شما احتمالا از بستگان خلبان نیستین؟؟؟
    • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      2 5
      یک عده کشته شدن!یک عده انسان بعد شما بازی تون گرفته؟ خیلی باحالید بابا!
  • سیاوش A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    6 2
    به نظر من دولت مالزی خودش خوب میدونه که این هواپیما دزدیده شده و دقیقا دست چه گروههایی تو کاره. منتها بخاطر اینکه در صورت افشا شدن صدمات شدیدی به صنعت توریسم و مسائل امنیتی وارد میشه، میخواد با گذشت زمان و مذاکره با هواپیما رباها این مساله رو یه جوری که براش خسارت نداشته باشه تموم کنه. و الا یک بویینگ به این بزرگی کجا میتونه رفته باشه؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    24 40
    به نظر مياد بعضي جاها گزينش لازمه
    • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      12 1
      شما از گل الود ماهی نگیر . برای مشاغل خاص تست های روانشناسی و جسمی لازمه ولی اینکه فلانی چه لباس می پوشه و عقاید خاصی داره اسمش گزینش نیست تفتیشه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    39 4
    کشف؟ خلبان عکس، قظعات لازم و نحوه ی ساخت اون شبیه ساز رو روی اینترنت منتشر کرده بوده.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    139 6
    عزيزان من خلبان هستم با اينكه هيچ فرضيه رو نميشه ناديده گرفت ولي هميه خلبان ها در منزل شبيه ساز دارن از دوران دانشجويي اين دليل نيست.... در ضمن با توجه به سابقه ايشون خيلي بعيده و هم چنين راديو كال هميشه كاپيتان انجام نميده وخيلي مواقع فرست افيسر(كمك)انجام ميده اين هم باز دليل نيست ....ولي نكته اينجاست كه با توجه به دقت رادارهاي نظامي امريكا وروسيه و چين. عملاً هيچ اظهار نظر نميكنن و يك سكوت معناداري دارن علي الخصوص روسيه كه از پرتاب كوچكترين موشكي به خصوص در اقيانوس هند به سرعت آگاه ميشن چون رادارهاي نظامي روسيه قادرن تا ارتفاي٧٠٠٠٠ پا رو در اون منطقه رصد كنند فقط بايد اميدوار بود اين هواپيما قرباني مسائل سياسي وقدرت نمايي نشه هر چند ديگه بعيد در صورت هايجك ديگه ...
    • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      6 0
      دوست عزيز تازه هند را بايد اضافه كرد كه به دليل برخي از مناقشات مدام داره فعاليت هاي چين را رصد ميكنه! قضيه خيلي مشكوك به نظر مياد!
    • بچه مازندران(باباپنجعلی) A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
      14 1
      جناب کاپیتان اگرچه من دانش شماروتواین زمینه ندارم اما یک مسئله ایی هم هست اینه که خودرادارهاهم بعضا نقاط کوردارندیعنی ممکنه یه مناطقی رودرمواردی نتونن پوشش بدن شایداین هواپیما دریکی ازنقاط کور راداری سقوط کرده باشه نظرشما چیه ؟ممنون میشم جوابتون رودراینباره بدونم باتشکر
  • بی نام RO ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    40 4
    مالزی به خاطر اینکه مشتری ها رو از دست نده میندازش رو خلبان میگه هوز هم امنیت داریم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    6 0
    وجود شبیه‌ساز پرواز توی خونه یه خلبان چیز عجیبی نیست. اگر چنین چیزی توی خونه یه خلبان نباشه باید تعجب کرد.
  • حیما A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    10 1
    من یه مهماندار هواپیمام تو خونه شبیه ساز دارم، اینکه دیگه یه کاپیتانه!!!! والا، بنده هم فکر نمی کنم که مسئولین مالزی و ایرلاینش بی خبر باشن، چون مدیریت بحران این اجازه رو بهشون نمی ده که همه مسائل رو یکجا اعلام کنن، بنده به نوبه خودم از لحظه ای که این اتفاق افتاده هر روز برای سلامتیشون دعا می کنم، اما همه ما خوب می دونیم که سوانح این چنینی ابعاد دیگه ای هم داره که کم کم شروع به اعلام اون می کنن.