ایسنا نوشت:

یک جامعه شناس گفت: برای بهره‌مندی از تعطیلات نوروزی لازم است برنامه‌ریزی کنیم تا این روزها به اوقات لذت‌ بخش‌تری برای خود و خانواده‌مان تبدیل شود.

دکتر امید علی احمدی گفت: تعطیلات نوروزی بخش مهمی از اوقات فراغت ایرانیان است و در صورت برنامه‌ریزی نکردن برای گذارندن آن ممکن است فرد پس از نوروز احساس کند که زمان قابل توجهی را از دست داده است و خود را خسته‌تر از قبل حس کند.

او در ادامه گفت: این وضعیت پس از تعطیلات نشان‌دهنده آن است که در نوروز نتوانسته‌ایم خود را بازسازی و انگیزش مجددی برای فعالیت‌های تازه پیدا کنیم، در این شرایط لازم است برای نوروز برنامه نوشته شده و مشخصی داشته باشیم.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه انسان‌ها در طول سالیان گذشته خصلت‌های متنوعی پیدا کرده‌اند، گفت: این وضعیت، ویژگی جامعه‌های مدرن و جوامع در حال مدرن شدن است. فردگرایی یکی از شاخص‌های جامعه مدرن محسوب می‌شود و در این شرایط انسان‌ها به برخورداری از آزادی‌های فردی و حریم خصوصی علاقه دارند.

علی احمدی گفت: گاهی اوقات تاکید بیش از حد هر خانواده بر سنت‌ها ممکن است حریم خصوصی افراد را مخدوش کند و فرد در جریان رفت و‌آمدهای متعدد احساس کند که جایی برای فردیت او نیست. در این شرایط لازم است به حریم فردی افراد نیز در تعطیلات نوروزی توجه کرد و در اوقات فراغت دموکراسی در تصمیم‌گیری وجود داشته باشد.

او در ادامه گفت: در گذشته‌های دور دید و بازدید در نوروز مرسوم بود و اما در حال حاضر این کار چندان امکان پذیر نیست و ممکن است فردی را در طول یک سال، یک بار یا دو بار دیده باشیم، اما در نوروز قرار باشد طی 13 روز او را دوبار ببینیم.

این جامعه شناس با بیان اینکه لازم است دید و بازدیدهای نوروزی براساس شرایط موجود بازسازی شود، پیشنهاد داد: خانواده‌ هایی که ارتباط بیشتری با هم دارند می‌توانند در سه یا چهار گروه به خانه همدیگر بروند بدون اینکه نیازی به پس دادن این دیدار داشته باشند، در این شرایط می‌توان به حریم‌های فردی هم توجه کرد.

او با اشاره به وضعیت اقتصادی طبقه‌های پایین و متوسط گفت: آنان در نوروز ممکن است به علت شرایط مالی خود دچار احساس تحمیل شوند، چرا که نمی‌توانند در حد ایده‌آل خود از مهمانان پذیرایی کنند.

علی احمدی گفت: خانواده‌هایی که در شهرستان اقامت دارند، ممکن است درنوروز به مدت طولانی مهمان داشته باشند، این وضعیت بر آزادی آنان تاثیر می‌گذارد و امکان دارد لذت چندانی از تعطیلات نوروزی نبردند.

او در ادامه همچنین با بیان اینکه تعطیلات نوروزی دوران خسته‌کننده‌ای برای زنان است، گفت: مردان در این شرایط استراحت می‌کنند ولی زنان به خانه‌داری مشغول هستند. این وضعیت موجب خستگی مضاعف آنان در نوروز می‌شوند. بنابراین لازم است مردان در امور منزل مشارکت داشته باشند.

این جامعه‌شناس به خانواده‌ها توصیه کرد به جای وقت تلف کردن هنگام دید و بازدید نوروزی، موضوعاتی را در جمع خانواده‌ها به بحث بگذارند و فرصت سخن گفتن را برای نوجوانان، افراد تحصیل‌کرده و با تجربه فراهم کنند. این کار موجب آگاهی از دیدگاه‌های کسانی می‌شود که سال‌هاست صحبت‌های آنان را نشنیده‌ایم. این کار موجب می‌شود نوجوانان احساس هویت کنند علاوه بر آن امکان انتقال تجربه‌ها و بهره‌گیری از آنها فراهم می‌شود.

علی‌احمدی در پایان گفت: در سال جدید همه چیز در حال نو شدن است. در این شرایط به نظر می‌آید نیازمند بازنگری در رسوم نوروز و به وجود آوردن آداب جدیدی باشیم.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =