یک اتفاق مهم در دنیای ادبیات / داستان بکت بعد از 80 سال منتشر می‌شود

یکی از داستان‌های منتشرنشده ساموئل بکت نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و شاعر ایرلندی به بازار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این داستان 80 سال پس از آنکه ناشر کتاب‌های بکت از آن به عنوان یک کابوس یاد و با انتشار آن مخالفت کرد، منتشر می‌شود.

این داستان اسرارآمیز «Echo's Bones» نام دارد و ابتدا قرار بود داستان آخر مجموعه داستان‌های کوتاه «More Pricks Than Kicks» بکت باشد که سال 1934 منتشر شد، اما شارل پرنتیس ناشر کتاب‌های بکت در انتشارات «شاتو اند وینداس» جاضر به چاپ این داستان نشد، چون آن را بیش از حد سخت و غیرعادی می‌دانست.

پرنتیس در نامه‌ای به بکت نوشت: «یک کابوس است... دلشوره گرفتم... مطمئنم «Echo's Bones» خیلی از خواننده‌های کتاب را فراری می‌دهد. مردم می‌لرزند و گیج می‌شوند و دوست هم ندارند این لرزش را تجزیه و تحلیل کنند. متنفرم که ناچارم این را بگویم.»

به این ترتیب داستان 13500 کلمه‌ای بکت از انتشار بازماند و از آن زمان تاکنون در آرشیوهای آمریکایی پنهان مانده است. محققان آثار بکت هم در این مدت چندان به آن توجه نداشتند.

اکنون پس از 80 سال انتشارات «فابر اند فابر» قصد دارد داستان «Echo's Bones» را از 17 آوریل (28 فروردین) در بازار عرضه کند.

انتشار این کتاب یک اتفاق مهم برای طرفداران نویسنده ایرلندی و خالق نمایشنامه «در انتظار گودو» است که سال 1989 درگذشت. بکت در 1969 برنده جایزه نوبل ادبیات شد و الهام‌بخش دیگر غول‌های ادبی مانند هارولد پینتر بوده است.

جلد جدید را دکتر مارک نیکسن، دانشیار رشته ادبیات مدرن در دانشگاه ریدینگ و مدیر بنیاد بین‌المللی بکت گردآوری کرده است. او همچنین رئیس جامعه ساموئل بکت است و بسیاری از آثار او را منتشر کرده است.

نیکسن در مقدمه کتاب «Echo's Bones» نوشته است: «ارزش ادبی این داستان آشکار است و از آن مهم‌تر یک سند حیاتی است.»

پرنتیس ناشری سرسخت بود. او سال 1932 نیز با انتشار اولین رمان بکت با عنوان «Dream of Fair to Middling Women» مخالفت کرد، چرا که آن را «یک چیز غیرعادی» می‌دانست. البته او بعدا پذیرفت که شاید تصمیمش اشتباه بوده است. مشکل این بود که پرنتیس احساس می‌کرد نیمی از کتاب بکت را نفهمیده است. این کتاب سال 1992 سه سال پس از مرگ بکت منتشر شد.

پس از آنکه پرنتیس در سپتامبر 1933 دست‌نویس «More Pricks Than Kicks» را خواند از بکت خواست یک داستان دیگر که بین پنج هزار تا 10 کلمه باشد به آن اضافه کند، اما در نهایت حاضر نشد «Echo's Bones» را چاپ کند. او چند ماه بعد مجموعه داستان بکت را در قالب 10 داستان و نه 11 داستان منتشر کرد.

داستان ردشده ادامه ماجرای بلاکوا، شخصیت اصلی داستان «زرد» نهم «More Pricks Than Kicks» است. بلاکوا در «Echo's Bones» با زندگی پس از مرگ مواجه می‌شود.    

بکت دسامبر 1933 در نامه‌ای به یک دوست نوشت: «مخالفت با داستانی که در آن همه چیزهایی را که بلد بودم، آوردم، بسیار دلسردم کرد.»

نیکسن اعتقاد دارد منتشر نشدن این داستان بکت را ترغیب کرد تا شعری به همین نام بنویسد و نام اولین مجموعه شعر خود را «Echo's Bones and Other Precipitates » بگذارد که سال 1935 منتشر شد.

نیکسن در مقدمه کتاب نوشته است: «وقتی اولین بار «Echo's Bones» را می‌خوانید، به پرنتیس حق می‌دهید که حاضر نشد آن را منتشر کند، برای اینکه داستانی سخت و در عین حال نامفهوم است. با این حال، داستان بکت هرچند مهارنشده و نامعقول است، اما بسیار عالی هم هست. بدون تردید «Echo's Bones» هم به لحاظ کلامی و هم از نظر ساختار در مقایسه با بسیاری از دیگر آثار اولیه بکت، به مراتب تلویحی و جیمز جویس‌وار است.»

او ادامه می‌دهد: «داستان بکت مضامین مختلفی را مورد توجه قرار می‌دهد، از علم و فلسفه گرفته تا مذهب و ادبیات... داستان او قصه‌های پریان، رویاهای گوتیک و اسطوره‌های کلاسیک را با هم تلفیق می‌کند. «Echo's Bones» از جهاتی یک داستان فانتزی انباشته از غول‌ها، خانه‌های درختی، مهرگیاهان، شترمرغ‌ها و قارچ‌هاست و مانند آثار ویلیام باتلر ییتس و برادران به فرهنگ عامه توجه دارد.»

نیکسن در پاسخ به این پرسش که چرا انتشار داستان این همه سال طول کشید، به آبزرور می‌گوید: «بکت در دوران حیات خود نسبت بیشتر کارهایش در دهه 1930 نگاهی منفی داشت و تمایلی هم نداشت که آثار چاپ‌شده او در آن دهه مجددا چاپ شود.»

گاردین / 29 مارس / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =