شهرمقدس مشهد از دیرباز یکی از مقاصد اصلی گردشگری و زیارت ایرانیان بوده است مخصوصا در تعطیلات نوروزی که دیگر شاید مقصد اول گردشگری تلقی شود.

برای رسیدن به مشهد مسیر کناره از دریای خزر استان مازندران و گلستان هم می شود رفت اما مسیر اصلی از سمنان - شاهرود- سبزوار- نیشابور می گذرد.
در این میان نیشابور همچون نگینی فیروزه ای در مسیر رسیدن به مشهد می درخشد شهری با تاریخ درخشان که تا قبل از حمله مغول از کلانشهرهای ایران و کانون علم و ادب و هنر محسوب می شد.

نیشابور

نیشاپور مرکز شهرستان نیشابور و یکی از شهرهای مهم خراسان بزرگ و استان خراسان رضوی در شرق ایران است که در دامنه کوه بینالود قرار گرفته‌است. نیشابور از مهم‌ترین مراکز جمعیتی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی و تاریخی شمال شرق ایران به شمار می‌آید و به عنوان یکی از نمادهای تاریخ و فرهنگ ایران مطرح شده‌است.

دیدنی ها
توجه به تاریخ نیشابور این شهر دارای بناهای تاریخی و مذهبی بسیاری است که قابلیت گردشگری دارند. این آرامگاه‌ها و بناهای تاریخی مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی است. از جمله مراکز گردشگری تاریخی نیشابور آرامگاه عمر خیام، آرامگاه و مسجد محمد محروق، مسجد چوبی، آرامگاه محمد عطار نیشابوری، آرامگاه کمال‌الملک و آرامگاه حیدر یغما است.
نیشابور
طبیعت شهرستان نیشابور که در دامنهٔ رشته‌کوه‌های البرز و بینالود و مناطق کوهستانی قرار دارند، از مراکز طبیعت‌گردی به حساب می‌آید. شهرها و روستاهای دیزباد، خرو، بار، برفریز، دررود و بوژان و غار و کوه ابراهیم ادهم از جمله مراکز گردشگری طبیعی نیشابور است.


آرامگاه خیام

آرامگاه یا بنای یادبود خیام نیشابوری بنایی است برای یادبود و بزرگداشت خیام، که بر روی مدفن وی قرار دارد. از نقاط دیدنی و گردشگری شهر نیشابور و استان خراسان رضوی است که همه ساله مورد بازدید شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی و دوستداران این شاعر، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس بزرگ قرار می‌گیرد.

آرامگاه کنونی خیام در شهر نیشابور، در باغی که مقبرهٔ امامزاده محروق، از نوادگان سجاد (امام چهارم شیعیان) در آن واقع است، قرار گرفته؛ این باغ در زمان حیات خیام در محله شادیاخ نیشابور بوده و آرامگاه او اکنون همان جایی است که به قول نظامی عروضی هر بهار در آن گل‌افشانی می‌شده است.

نیشابور

باغ آرامگاه خیام که از باغ‌های دیدنی در ایران معاصر است و مجموعه‌ای از کتابخانه، موزه و مهمانخانه را داراست. تندیسی از حکیم عمرخیام در محوطه ورودی باغ نصب شده است. مساحت باغ خیام بیست هزار متر مربع و طول بنای یادبود مشبک آن ۱۸ متر است و اطراف آن‌را درختان کاج احاطه کرده‌اند

هتلها
هتل کمال الملک
هتل ارم
هتل جهانگردی

مشهد
پربازدیدترین شهر ایران همواره با نام امام هشتم شیعیان به یاد می آید اما همین محوریت زیارت حرم مطهر باعث شده است دیگر جاذبه های گردشگری این شهر نیز بسیار مورد توجه قرار گیرد.
در سالیان اخیر پروژه ها بزرگ زیر ساختی برای گردشگران مانند هتلهای جدید و تجهیز راهها و ایجاد تفریح گاههای مدرن باعث شده است که مشهد علیرغم تراکم جمعیت زاییران و گردشگران به خوبی پذیرای این جمعیت باشد.
نا گفته پیداست که مقصد اول همه زاییرین مشهد مقدس حرم امام رضا است که نیاز به معرفی ندارد اما از دیدنیهای داخل شهر مشهد و اطراف آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

از سناباد و توس قدیم آثار تاریخی زیادی بر جای نمانده و پیشینهٔ بیشتر آثار تاریخی در این شهر به پس از قرن ۸ هجری می‌رسد. از آن‌جمله می‌توان به مسجد گوهرشاد، میل اخنگان، مسجد هفتاد و دو تن، گنبد خشتی و مصلی طرق اشاره کرد. از شهر تاریخی توس بناهایی مانند گنبد هارونیه برجا مانده‌است (هم اکنون شهر توس در حال بازسازی است). چهار طاقی بازه هور نیز از قدیمی‌ترین بناهای موجود در محدودهٔ شهر است که زمان ساخته‌شدنش را قرن سوم میلادی تخمین می‌زنند. آرامگاه نادرشاه، آرامگاه فردوسی و نیز مدارسی چون عباسقلی خان از دیگر آثار تاریخی موجود در شهر است.[ از دیگر مراکز دیدنی و تفریحی شهر مشهد می‌توان به موزه‌های آستان قدس رضوی (که خود شامل چندین موزه است)، مجتمع تجاری پروما، بازار رضا، بازار بین المللی، بازار خیام ، مجتمع آلتون و مجتمع تجاری الماس شرق و مجتمع تجاری وصال اشاره کرد.

از مجموعه پارکها و پارکهای شادی می‌توان به پارک کوهسنگی، پارک و شهربازی ملت، کوهستان پارک شادی، باغ وحش و پارک جنگلی وکیل‌آباد، مجموعه سرزمین موج‌های آبی به عنوان بزرگترین پارک آبی سرپوشیده آسیا و همچنین مجموعه بزرگ پارک موضوعی سپاد اشاره کرد.

ییلاقات اطراف مشهد، به خصوص شاندیز و طرقبه، زشک، نغندر، جاغرق، منطقه ییلاقی خور(قزلق) و منطقه ییلاقی سررود در شمال غربی مشهد، چالی دره، پارک جنگلی وکیل‌آباد، بوستان ملت، آبشار اخلمد و کنگ(ماسوله‌ای کوچک)، آبشار ارتکند، پارک جنگلی نه دره در دو کیلومتری جنوب مشهد، بازار بعثت طرقبه، منطقه دیدنی فریزی، سد ارداک، هفت حوض، چشمه گیلاس، چشمه گراب از جمله مکان‌های تفریحی مورد توجه گردشگران هستند.
بعد از زیارت حرم امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) که مقصد اصلی گردشگران و زایران مشهد مقدس است. بازدید از باغ موزه نادری پیشنهاد می شود

مجموعه باغ موزه نادری

آرامگاه کنونی نادرشاه واقع در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) که پس از آرامگاه امام رضا، مهم‌ترین مکان گردشگری و تاریخی داخل شهر مشهد تلقی می‌شود. این بنا در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع ساخته شده‌است. آرامگاه شامل سکویی دوازده پله‌ای، محل گور، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه‌است.

مشهد
موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه افشار در ۲ تالار به معرفی آثار تاریخی این دوره قرار دارد:
تالار شماره ۱: که به‌نمایش اشیاء مختلفی به‌منظور معرفی آثار تاریخی دوره افشار پرداخته است. شامل انواع سلاح‌ها، البسه و پوشاک رزمی نظامیان دوره افشار، تابلوهای نقاشی از نادر و صحنه‌های جنگ مانند تابلویی از جنگ کرنال، وسایل سوارکاری مانند زین و برگ اسب از دوره افشار تا قاجار، چند نسخه خطی نفیس از جمله تاریخ جهانگشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادراختصاص دارد
تالار شماره ۲: در حال حاضر به نمایش برخی تصاویر و نیز پاره ای اطلاعات تاریخی در ارتباط با زندگی نادرشاه افشار و همچنین کلنل محمدتقی خان پسیان اختصاص یافته است.
همچنین در گوشه شمالی آرامگاه نادر، آرامگاه محمد تقی خان پسیان سردار خراسان قرار دارد.

هتلها


هتل هما مشهد
آدرس:مشهد ، میدان جانباز ، خیابان خیام ، هتل هما مشهد

مشهد
هتل پردیسان مشهد
آدرس:مشهد ، بزرگراه شهیدکلانتری ، حدفاصل میدان پارک و تلویزیون ، جنب پارک صداوسیما ، هتل پردیسان مشهد
هتل مجلل درویشی مشهد
آدرس:خیابان امام رضا(ع)-بین امام رضا 24 و 26

هتل قصر طلایی مشهد
(بین المللی مجلل قصر طلایی)
آدرس:مشهد،خیابان امام رضا،بین امام رضا 34 و 36


هتل پارس مشهد
آدرس:مشهد ، بلواروکیل آباد ، تقاطع خیابان شهید صیاد شیرازی ، هتل پارس مشهد
هتل توس مشهد
آدرس:مشهد ، حرم مطهر ، ابتدای خیابان شیرازی ، هتل توس مشهد
هتل قصر الماس مشهد

آدرس:مشهد ، خیابان امام رضا(ع) ، چهارراه دانش ، هتل بین المللی قصر مشهد
هتل خانه سبز مشهد
آدرس:مشهد ، میدان توحید ، مجتمع تجاری نصر ، هتل خانه سبز مشهد


هتل سروش مشهد
آدرس:مشهد خیابان نواب صفوی

4646

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    13 6
    بهمن 92 برای زیارت با خانواده به مشهد رفتیم و در هتل قصرنیلی مستقر شدیم که با اینکه به اصطلاح 3 ستاره بود ولی امکاناتش در حد یک مهمانپذیر معمولی بود .
  • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    21 3
    عکس هتل هما رو گذاشتین ولی درحال حاضر هتل مجلل درویشی، لوکس ترین هتل ایران هست که سوئیت های رویالی داره که شبی 2 میلیون هست. بعدش هتل قصر طلایی. که هر دو این هتل ها مال دو طلافروش معروف مشهدی هست که وارد صنعت هتلداری شده اند. ضمن اینکه مشهد قدیم یعنی همون توس بزرگ پتانسیل خیلی خوبی داره برای کاوش های باستانی که در چهار ولایت بزرگ توس یعنی نوغان و تابران و تروغبذ و رادکان باید انجام بشه تا بیشتر آشنا بشیم با توس باستانی که به تعبیردکتر کزازی کهن ترین شهر ایران باستان هست. ضمن اینکه بقایای یک خانه منتسب به حکیم فردوسی همچنان در روستای تاریخی پاژ که پشت مجتمع تجاری الماس شرق هست هنوز موجوده که باید اونجا و هم آرامگاه فردوسی بیشتر ازاینها رسید(هرچند بودجه میراث فرهنگی میره به دو سه استان خاص!)