پزشکان آمریکایی می‌گویند تعداد افرادی که در بحران‌های اخیر مالی روانه کلینیک‌های مختلف کرده است، بیشتر شده است

فرنوش صفوی‌فر: نوسان قیمت‌ها، کاهش قدرت خرید، بی‌کار شدن و به حراج گذاشتن خانه‌ها، باعث افزایش قابل‌ملاحظه مراجعات مردم به درمانگاه‌های قلب شده است. موضوع آن قدر جدی شده که متخصصان انجمن قلب آمریکا، امروز طی اطلاعیه‌ای، هشدارهای بهداشتی‌ای به مردم ارائه کردند که با رعایت آنها، با توجه به مشکلات اقتصادی، از حمله‌های قلبی پیشگیری کرد.

 به گزارش HealthDay News، پزشکان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرده‌اند در ماه‌های اخیر، که همزمان با بحران اقتصادی روزافزون در این کشور بوده است، تعداد افرادی که دچار اضطراب، تپش قلب، استرس بی‌سابقه و مشکلات مشابه بوده‌اند، بسیار بیشتر شده است. متخصصان انجمن قلب آمریکا،‌ با توجه به قابل‌پیشگیری بودن بیماری‌های قلبی و عروقی، همان توصیه‌های قدیمی را در قالب جدیدی برای مردم یادآوری کرده‌اند تا بلکه به این وسیله، از حملات قلبی مرتبط با وضعیت این روزها، پیشگیری کنند. این توصیه‌ها از این قرار است:

  • 1. رژیم غذایی مناسب و ورزش: سعی کنید 5 وعده میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه‌تان جای دهید. تهیه و صرف غذا در منزل، هم از لحاظ هزینه‌ها به نفع شماست و هم سلامت شما را تضمین می‌کند. ورزش، حتی اگر 30 دقیقه پیاده‌روی در حوالی منزل‌تان باشد، هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت و خطر بیماری‌های قلبی، دیابت، چاقی و فشارخون را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
  • 2. ترک سیگار: کنار گذاشتن سیگار، باعث صرفه‌جویی عمده‌ای در هزینه‌های‌تان خواهد شد. ضمن این که شما را از بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سیگار دور خواهد کرد. از تنفس دود سیگار دیگران هم دوری کنید.
  • 3. مقابله با استرس: استرس و تنش روانی بیش از حد، می‌تواند شما را نسبت به بیماری‌های قلبی آسیب‌پذیر کند. با روش‌های ساده و کم‌هزینه، مثل پیاده‌روی در فضای آزاد یا مدیتیشن، می‌توانید با استرس مقابله کنید.
  • 4. چک‌آپ: برای پرداخت ویزیت پزشک، خساست به خرج ندهید. این هزینه‌ای است که با ردیابی عوامل خطر بیماری‌های قلبی، شما را از پرداخت هزینه بیماری‌های وخیم بعدی، معاف می‌کند.
  • 5. اندازه‌گیری منظم کلسترول: به ویژه اگر سابقه چاقی یا کلسترول بالا داشته‌اید، این مورد اهمیت زیادی دارد.
  • 6. کنترل فشار خون: امروزه خرید یک دستگاه اندازه‌گیری فشارخون، هزینه زیادی نیاز ندارد. فشارخون بالا، که به قاتل خاموش معروف است، عامل خطر مهمی برای بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. کنترل منظم فشار خون در منزل، باعث می‌شود به موقع متوجه وجود این قاتل بشوید و با داروهایی که به خوبی از عهده درمان آن برمی‌ایند، به جنگ آن بروید.

پزشکان غربی، پیش از این هم به ارتباط بین بحران اقتصادی و تاثیر منفی بر سلامت شهروندان، توجه کرده بودند. اختلالات روان‌پزشکی، اختلالات خواب و افزایش عوامل خطر بیماری‌های قلبی، بخشی از این تاثیرات منفی هستند.

به عنوان مثال،‌ چند ماه پیش نظرسنجی‌ای در انگلستان انجام شده بود که نشان می‌داد میزان شیوع اختلالات خواب در بین مردم این کشور، با شدت گرفتن بحران، بیشتر شده است. در این مطالعه، که توسط پایگاه NetDoctor انجام شده، مشخص شده که بیش از یک‌پنجم پرسش‌شوندگان، اکنون کمتر از 5 ساعت در شب می‌خوابند و یک‌چهارم آنها نیز حداقل 3 بار در شب از خواب بیدار می‌شوند. این در حالی است که نیمی از این افراد اظهار کرده بودند که سال گذشته حداقل 8 ساعت در شب می‌خوابیدند و مشکلاتی از این دست را نداشتند. این افراد از بین کسانی انتخاب شده بودند که در فضای اینترنت، به دنبال دارویی برای بی‌خوابی خود می‌گشتند.

 جالب این که برخی از مطالعات نشان داده که بحران اقتصادی جهانی، نه تنها باعث لاغر شدن جامعه غربی نمی‌شود، بلکه ممکن است به چاقی روزافزون آنها دامن بزند و همین هم به عنوان یکی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی، باعث نگرانی متخصصان بهداشتی این کشورها شده است. در یکی از این پژوهش‌ها، که در دانشگاه واشینگتن در سیاتل آمریکا انجام شده، مشخص شد که کاهش 10 درصدی در میزان درآمد افراد، می‌تواند تا 5 درصد احتمال چاقی را افزایش دهد.

نتایج این مطالعات، باعث بالا گرفتن نگرانی کارشناسان بهداشتی، به موازات افزایش نگرانی کارشناسان اقتصادی، شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =