کالای مورد نیاز در بازار لوازم خانگی به اندازه کافی وجود دارد و مردم برای خرید نباید نگران افزایش قیمت ها باشند.

 

بهاره چراغی: درحال حاضر به دلیل اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها شرایط اقتصای کشور خاص است و نهادهای نظارتی باید مانع از هرگونه افزایش قیمت غیر منطقی کالاها شوند اما فروشندگان نوسانات بازار ارز را بهانه ای خوبی برای افزایش قیمت لوازم خانگی می دانند.

به گفته بسیاری از فعالان بازار دولت عوارض واردات و گمرکی کالاهای اولویت 10 که شامل لوازم خانگی نیز می‌شود را دو برابر کرد. همین جریان اثراتی در قیمت کالاهای لوازم خانگی در بازار داشته است.  

ابراهیم درستی، رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت و گوشی درخصوص وضعیت بازار لوازم خانگی به خبر آنلاین گفت:« ما همیشه اعلام کرده​ایم که وضعیت بازار به تثبیت قیمت دلار بستگی دارد و اگر این تثبیت قیمتی وجود داشته باشد دیگر در بازار هم شاهد نوسانات قیمتی نخواهیم بود. در حال حاضر چیزی که در بازار مشهود است و باید آن را به صراحت بیان کرد، این است که خوشبختانه به اندازه کافی کالا در بازار وجود دارد و در این مورد هیچ نوع نگرانی وجود ندارد. اما درچند وقت اخیر در بخش گوشی تلفن همراه به مشکل برخوردیم که بارها اعلام کردیم که اگر دولت می​خواهد مشکلات گوشی تلفن همراه را حل کند به صورت منطقی عمل کند نه احساسی. دولتمردانی که می خواهند تعرفه گوشی تلفن همراه را افزایش دهند پیشنهاد ما به عنوان مسئول این بخش این است که باید "کاهش منطقی تعرفه" را در راس کار خود قرار دهند. یعنی اگر تعرفه گوشی تلفن همراه صفر شود آن 8 درصدی که دولت بابت مالیات بر ارزش افزوده می گیرد هم باعث درآمد بیشتر دولت می شود و هم بازار سامان دهی خواهد شد. اگر این موضوع اتفاق بیفتد مهمترین قدمی است که در راستای ثبات قیمتی در بازار انجام می شود البته در صورتی که دولتمردان بپذیرند.»

رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت و گوشی درباره سامان بخشیدن به اوضاع بازار پیشنهاد کرد که دولت باید به فکر اصلاح تعرفه باشد زیرا با این حرکت مسلما هم بازار سامان دهی می​شود و هم دولت درآمدش بیشتر خواهد شد و مهم تر از همه این موضوعات این است که در بخش بازار این نوع کالاها که به نوعی سبد خانوار است حداقل سامان دهی مناسبی می شود و مشکلات عدیده کالای کوچکی مثل تلفن همراه که تعرفه نامناسبی داردحل شود. کلید بازگشایی این مشکلات کاهش منطقی تعرفه یعنی صفراست.

درستی در مورد اوضاع خرید و فروش هم گفت: «هر کسی بر مبنای نوع وسیله ای که انتخاب می​کند هزینه می کند. پس خود مصرف کننده است که تعیین می کند چه کالایی انتخاب و با چه قیمتی خریداری کند. از نظر من اوضاع بازار مساعد است و با نزدیک شدن به فصل تابستان نیز بهتر می شود اما ما گوشه چشمی به بازار دلار و قیمت های آن نیز داریم. ما همیشه در بعضی از فصول سال دچار کاهش عرضه و تقاضا و از طرف دیگر شاهد افزایش قیمتها بوده ایم. مثلا همین گوشی تلفن همراه در بعضی از فصول سال با افزایش قیمت رو به رو بوده است اما به طور ناباورانه ای فروشش بیشتر بود و اگر بخواهم آمار دقیق تری بدهم در ایام عید فروش این کالا بیشتر بوده است. از نظر من وضعیت بازار به قیمت دلار و نوساناتی که ممکن است در این بازار به وجود آید بستگی دارد و باید بپذیریم که این کالا با قیمت دلار وارد و بر مبنای دلار نیز قیمت گذاری می شود.»

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اشکان RO ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 0
    به گفته بسیاری از فعالان بازار دولت عوارض واردات و گمرکی کالاهای اولویت 10 که شامل لوازم خانگی نیز می‌شود را دو برابر کرد, یعد تیتر زدید کالاها گران نمی شود ؟ من نمی فهمم میشه همچین چیزی ؟ اگه میشه یکی لطفا به من توضیح یده
  • حسن A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    همین گفته یعنی اینکه گران شد هر کی دیر بجنبه سرش کلاه رفته.میگی نه وایسا و ببین.
  • تجربه تجربه IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    پس حتما گران خواهدشد..........
  • زهرا IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    لطفا حال که دروغ می گویید لااقل سعی کنید شاخدار نباشد من روز 5 شنبه ی اوایل اردیبهشت , قبل از گران شدن بنزین ماشین لباس شویی را به قیمت یک میلیون و صدو پنجاه قیمت کردم و درست چند روز بعد فروشنده ی محترم به من قیمت یک میلیون و سیصدو پنجاه دادقضاوت با شما
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    همیشه همین حرفو می زنن که هیچی گرون نمیشه اما کو عمل ؟؟؟
  • رضايي A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    4 0
    همه چیز محتمل است همین فردا پا میشی می بینی همه چیز گران شده ... بابا اقتصاد که نداریم افغانستان پولش از ما با ارزش تره ... چرا این دولت مردان نمیفهمند؟؟؟؟
  • بی نام FI ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    بخريد.. در ايران فقط بايد خريد. امروز بخري بهتر از فرداست.
  • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    1 0
    به تنها چیزی که ربط نداشت لوازم خانگی بود
  • بی نام A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    2 0
    پولمون به همین الانی ها هم نمیرسه برادر
  • اسی IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    1 0
    باز از اون خبرهای صد تا یه غاز کار کردی؟؟؟ یه چیزی تو این مملکت نشون بده که گرون نشه نه خدایی سراغ نداری. لوازم خانگی که جای خود داره. یا تو ایران زندگی نمی کنی یا 20، 30، 40، 50 هزار تومان برات پول خرده و گرونی به حساب نمیاد
  • فرهاد IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    1 0
    دقیقا وقتی مسئولین میگن گرون نمیشه نخرید، باید منتظر افزایش قیمتها باشیم.
  • ارد بزرگ A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    3 0
    در واقع هر وقت شما تیتر می زنید گران نمی شود، من می فهمم که گرانی در راه است
  • بهاره IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    1 0
    35 ساله تو این مملکت قرار نیست چیزی گرون بشه