داوود نماینده خطاب به مسئولان می گوید: تکلیف قشر دانش آموز و دانشجو چیست؟ مگر نمی خواهید کتابخوان شوند؟ راه حلش ارزانی است. بارها فریاد زده ایم کتاب را هر از چند گاهی، ارزان در بازار رها کنید تا حتی آنها که کتابخوان نیستند هم تشویق شوند، اما کو گوش شنوا؟!

داوود نماینده از ششم دبستان، پول توجیبی هایش را کنار می گذاشته برای خرید کتاب؛ الان هم که 64 ساله است از تلفن همراهش برای گردش مجازی در بازار تازه های کتاب و نشر استفاده می کند و شوق کتابخوانی اش را با افتخار جار می زند. «سلطان دوبله مستند ایران» یک کتابخوار حرفه ای هم هست: «سر میز صبحانه و ناهار، بیشتر کتاب می خوانم و کمتر غذا می خورم.» داوود نماینده که در فیلم «بینوایان» هم با نقش گویی به جای شخصیت «تناردیه» برایمان خاطره ساخته، معتقد است:«اولویت ما در فرهنگ باید کتاب و کتابخوانی باشد.» مرد دغدغه مند دوبله مشغول گویندگی مستند «افسانه زدایان» برای شبکه 4 سیما بود که به صدایش مهمان مان کرد.

در ادامه گزیده ای از گفتگوی ایبنا با این هنرمند را می خوانید:

- متاسفانه جامعه ما همیشه دغدغه هایی دارد؛ حالا چه اقتصادی و چه فرهنگی - اجتماعی. این دغدغه ها تمرکز افکار و اندیشه را در کتابخوانی، متزلزل می کنند. مثلا من از ششم دبستان، پول توجیبی هایم را جمع می کردم و کتاب می خریدم. پس این امر از سویی به آموزش های خانواده در دوران کودکی، باز می گردد و از سوی دیگر به مدیریت فرهنگی جامعه که باید بستری مناسب جهت اطلاع رسانی و آموزش خانواده ها در زمینه کتابخوانی، فراهم نماید. وقتی همه دلخوشی پدر و مادرها این است که بچه هایشان با موبایل و بازی های کامپیوتری، سرگرم می شوند؛ طبیعی است که کودک، آمادگی و توجه اش را برای خواندن کتاب از دست می دهد. همه چیز باید از خانواده شروع شود.

- ممیزی گاه به نویسنده بر می گردد؛ مثل کارهای گابریل گارسیا مارکز و گاه به ویراستاری و ترجمه. که این ممیزی ها طبیعی است و اگر صورت نگیرد به فرهنگ ملی- مذهبی و حتی سیاسی ما لطمه می زند.

- برای دریافت اخبار تازه های نشر، معمولا به تلفن همراهم مراجعه می کنم. بر خلاف همه که گوشی شان را وسیله بازی می دانند، یکی از استفاده های مفید من از تلفن همراه، مراجعه به بازار کتاب است. از طریق روزنامه هایی که صفحاتی را به معرفی کتاب، اختصاص می دهند هم با خبر می شوم. اما جالب است که رادیو و تلویزیون ما خیلی کم به اخبار کتاب می پردازد.

 

- اولویت ما در فرهنگ باید کتاب و کتابخوانی باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد بایستی در همه زمینه ها به ناشران، کمک کند تا کتاب، ارزان به بازار بیاید. چند وقت پیش می خواستم کتاب خاطرات یک رزمنده شهید را بخرم که قیمت پشت جلد آن 30000تومان بود. این کتاب برای سازندگی افکار جوان و نوجوان من، لازم و ضروری است؛ اخلاق و ارزش های مملکت را نشر می دهد اما یک دانش آموز دبیرستانی، چه طور می تواند این مبلغ را بپردازد؟! بی توجهی به گرانی کتاب، واقعا فاجعه بار است. من تعجب می کنم روزنامه های رنگارنگی که فلان خواننده رپ، فلان مدل مو و لباس را تبلیغ می کنند حتی یک نیم ستون به معرفی کتاب اختصاص نمی دهند! چرا ارشاد وادارشان نمی کند تا کتاب های روز دنیا را معرفی کنند؟ اصلا ارشاد، خودش هزینه کند و تبلیغ کتاب های خوب را به همین جراید بدهد تا در کنار خبرِ سردرد فلان خانم یا آقای بازیگر، خبری هم از تازه های کتاب چاپ شود.

- من سالیان عمرم را مشغول کتابخوانی ام و از این اعتیاد و عادت قشنگ، لذت می برم. اما تکلیف قشر دانش آموز و دانشجو چیست؟ مگر نمی خواهید کتابخوان شوند؟ راه حلش ارزانی است. بارها فریاد زده ایم کتاب را هر از چند گاهی، ارزان در بازار رها کنید تا حتی آنها که کتابخوان نیستند هم تشویق شوند، اما کو گوش شنوا؟!

 

 

- این روزها مشغول مطالعه «تاریخ مردم ایران» نوشته دکتر عبدالحسین زرین کوب. قبل از این هم داستان های مثنوی را می خواندم. 7، 8 مرتبه خواندنش را تکرار کردم تا بفهمم!

- گاهی اوقات سر میز صبحانه، کتاب می خوانم و بیشتر کتاب می خوانم و کمتر صبحانه می خورم! موقع ناهار هم همین طور. شب ها هرگز بدون مطالعه نمی خوابم؛ حتی اگر 8، 9 صفحه باشد.

- هر سال به نمایشگاه می روم. اما می خواهم بدانم چرا بعضی کتاب ها، یک سال در نمایشگاه نیست و می گویند مجوز چاپ نگرفته ولی سال بعد خیلی راحت به بازار می آید؟! این نتیجه اعمال سلیقه های شخصی است. اگر فرهنگ یک دستی در زمینه چاپ و نشر کتاب، داشته باشیم؛ نمایشگاه همیشه نیازهای خواندنی مخاطب را برآورده می کند.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =