خبرگزاری ایکنا نوشت:

 علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که عصر امروز، 23 خردادماه در حال برگزاری است، درباره مولفه‌های حکومت امام مهدی(عج) و رابطه آن با مفهوم عدالت سخنرانی کرد.

وی اظهار کرد: به دلیل ارتباطات زیاد آشفتگی در زمینه اخلاق و تربیت ایجاد شده است. سبک زندگی از عوامل مختلف در یک جامعه شکل می گیرد و شرایط فرهنگی، شرایط کنونی و شرایط بین المللی، باورهای دینی و ... در شکل گیری سبک زندگی موثر است. برای جامعه ما که آرمان مهدوی دارد، مولفه باورهای مذهبی در شکل گیری سبک زندگی موثر است.

وی ادامه داد: برای پیروان اهل بیت(ع)، مهم این است که مولفه های این موضوع را بشناسیم و به سمت آن حرکت کنیم. آنچه در روایات آمده است بر چند نکته تاکید دارد که نخستین مورد آن عدالت است و در فلسفه ارسال رسل این نکته کلیدی را می بینیم و هدف مهم امام زمان(عج) ایجاد عدالت در جامعه است و اهمیت این موضوع در مکتب ایشان کاملا برجسته است.

لاریجانی عنوان کرد: رکن دوم، منزه کردن دین از پیرایه ها است که در مسیر مسلمانان پیرایه هایی در دینداری مسلمانان ایجاد می شود. محی الدین نیز اشاره دارد که وقتی امام زمان(عج) ظهور می کند، گویا دین جدیدی در اسلام بنا شده است. رکن سوم تکامل اخلاقی و معنوی در جهان است و در زمان قیام آن حضرت، اخلاق به تکامل خود نائل می شود.

وی گفت: رکن چهارم، به بلوغ رسیدن حرکت های علمی جامعه است و به همه مردم حکمت و علم آموخته می شود و حتی زنان در خانه با قرآن و سنت، قضاوت می کنند. رکن پنجم حرکت گسترده در آبادانی برای بشر است و ذخایر و گنج های زمین در زمان قیامت ظاهر می شود. رکن ششم امنیت جهانی است که حتی باعث می شود که حیوانات هم در کنار هم با آرامش زندگی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیا این ویژگی ها در ذیل عدالت قرار می گیرند یا در موازی آن است؟ تعاریف مختلفی از عدالت ارائه شده است و برخی آن را مساوی چیزی دانستند، نهادن هر چیز در جای خود، ملازمت با راه میانه، برقراری مساوات در کارها از دیگر تعاریف اندیشمندان درباره عدالت است که از زمان های قدیم بزرگان و فیلسوفان به آن پرداختند.

وی افزود: فارابی، ملاصدرا، سیدقطب، شهید مطهری و ... نیز در باب عدالت صحبت مبسوطی دارد و عدالت را به شاخه های مختلف تقسیم می کنند. بیشترین متفکرین معاصر در حوزه عدالت اجتماعی و اقتصادی صحبت کردند و دلیل آن این است که مشرب لیبرال در رقابت های شدید نیازمند تبصره هایی بود. آن عدالتی که اسلام از آن سخن می گوید به هیچ عنوان در آثار فیلسوفان غربی وجود ندارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مکتب مهدوی می توان تمامی اقسام عدالت را در ذیل یک تعریف گنجاند. در یک نگاه کلی می بینیم که در آن زمان استعدادها در آبادانی، علم، اخلاق و ... به کمال خود می رسد. فطرت انسان دارای استعدادهای مختلفی است و قبل از زندگی اجتماعی نیز این استعدادها را دارد و فطری هستند. انسان موجودی چند ارزشی است و انسان در این دوره تمامی استعدادهای خود را نمایان می کند.

وی بیان کرد: کشورهایی که دغدغه آزادی در سوریه داشتند، خود هنوز یک مجلس آزادانه برای اعمال نظر مردم ندارند و مشخص است که این ها از جای دیگر سرچشمه می گیرد و بهانه می آوردند که اگر انتخاب آزادانه باشد در سوریه حرکت های تندرو دیگر تمام می شود. اما در عراق که مردم آزادانه انتخابات دارند باز هم افراطی گری وجود دارد بنابراین مبارزه با افراطی گری و تروریسم بهانه برای این کشورها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از دلایل دروغ دیگر استکبار، حمایت از منافقین است که دست آنها به خون ملت ایران آغشته است و حتی در روزهای اخیر از گروه داعش نیز حمایت کردند و معلوم شد تمامی اینها بهانه بود. در دوره قیام امام زمان(ع) تمام آن کج فهمی‌ها و انحرافات از بین می رود و استعدادهای معنوی به غایت خود می رسد.

وی تصریح کرد: حکومت اسلامی همان فعلیت در انسان‌ها است و عدالت یک ویژگی عام می شود که سایر کمالات را در خود دارد. این بسیار متفاوت از محورهای مکاتب دیگر است که آزادی را محور قرار می دهند. در حکومت امام زمان(ع)، استعدادها به صورت متوازن رشد می کنند و عدالت عنصر کمال آن می شود.

لاریجانی اظهار کرد: عدالت در خانواده نیز یعنی فرصتی مهیا می شود که به صورت متوازن زمینه رشد خانواده فراهم شود. به نظر می رسد اگر چنین تعریفی از عدالت مهدوی را در بر بگیرد، تمامی ابعاد عدالت را توجیه می کند. اگر آرمان رسیدن به چنین عدالتی باشد، سبک زندگی باید ما را مهیا کند تا استعدادهای خود را بالقوه کنیم. بر این اساس سبک زندگی ما نمی تواند کمونیستی یا لیبرالیسمی باشد زیرا در آنها یا رقابت نیست و یا استعدادها به صورت همه جانبه در نظر گرفته نمی شود و تک ساحتی عمل می کند و بقیه ارزش ها را فدای آزادی می کنند.

وی در پایان توضیح داد: بر این اساس آشنا ساختن مردم با هدف توسط رسانه ها، طرح آمایش سرزمینی برای توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات در سراسر کشور، رشد علمی معرفتی، جلوگیری از هدررفتن استعدادها، احساس مسئولیت در برابر ظلم به دیگران و پرهیز از نفع فردی، از نکاتی است که برای رسیدن به این هدف باید دقت شود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =