خودروسازان با شورای رقابت دیدار می کنند/ ادعای خودروسازان:با افزایش 6 درصدی ضرر می دهیم

براساس گفته خودروسازان، افزایش 3 تا 6 درصدی هیچ گونه تناسبی با افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش هزینه های دستمزد و یا حتی همین بحث تورم که خود دولت اعلام کرده، ندارد.

بهاره چراغی: اگر تا چند وقت پیش بلاتکلیفی در قیمت خودرو ها دست از سر این صنعت بر نداشت به نظرمی رسد اکنون نوبت ابهاماتی رسیده که بعد از اعلام قیمت​های جدید از سوی شورای رقابتی به وجود آمده است. این درحالی است که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته است خودروسازان دستورالعمل جدید را اجرا نخواهند کرد، چراکه در صورت اجرا، بر زیان آنان افزوده خواهد شد. ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه سازان هم معتقد است که تفاهم بر سر قیمت ها میان خودروسازان و شورای رقابتی در صورتی اتفاق خواهد افتاد که ابهامات به وجود آمده حل شود. گفت و گوي خبرآنلاين با دبيرانجمن قطعه سازان را مي خوانيد:

دلیل اعتراض خودروسازان به قیمت های جدید خودرو چیست؟

حقیقت این است که قیمت گذاری که برای خودروها به تازگی اعلام شده است و اعداد و ارقامی که مطرح کرده اند به هیچ عنوان با نرخ تورم تناسبی ندارد. در واقع یک مقداری در قیمت گذاری ها ابهام وجود دارد و شرط های در آن بازگو شده​است که البته باید این مسئله را در نظر بگیریم که برای اجرا شدن این شروط چه تضمینی می تواند وجود داشته باشد. ابهامات بسیاری به وجود آمده​است که البته قرار شده در یک نشست مشترک که بین شرکت​های خودروسازی و شورای رقابت برگزار می شود این ابهامات و یا تفاوت ایده​ها مطرح و مشکلات به وجود آمده از میان برداشته شود.

چرا می گویند تعیین نرخ جدید قیمت ها مناسب نیست؟

بحثی که در این مورد وجود دارد افزایش 3 تا 6 درصدی است که هیچ گونه تناسبی با افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش هزینه های دستمزد و یا حتی همین بحث تورم که خود دولت اعلام کرده، ندارد. این موضوعات ابهاماتی است که وجود دارد و مطمئن هستم که تا این مسائل حل نشود و تا شرکتهای خودروسازی و شورای رقابت با همدیگر ننشینند و مذاکرات رودرو و مورد به مورد نداشته باشند به نتیجه نخواهند رسید. به هر حال با این قیمت های که شورای رقابت اعلام کرده یک مقداری تفاوت نظر ایجاد کرده است و حتی بعضی از قیمت های جدید در حال حاضر پایین تر از قیمت کارخانه است. قطع به یقین بدانید که پاره ای از این مشکلات، بر طرف کردن ابهاماتی است که در حال حاضر به وجود آمده است.

از نظر شما این افزایش قیمت ها اجرایی می شود؟

حقیقتا درحال حاضر کسی نمی​تواند به این سوال پاسخی دهد. به هر حال این افزایش قیمت​ها یک درخواستی است که شرکت های خودروسازی اعلام کرده​اند البته نه به شکل این اعداد و ارقامی که اعلام شده​است. طبیعتا باید دو طرفه مذاکره به یک نقطه تعادلی برسند و حقیقتا من نمی دانم که این قیمت جدید شورای رقابت و شرایطی که اعلام کرده است اجرا شود یا نه. اما قرار بر این بوده است که منتظر باشیم این طرح تصویب نهایی شود و به هر حال قبل از مذاکره فکر نمی کنم کاری صورت بگیرد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    6 1
    سلام چرا خبر انلاین نظرهای اینجانب را هرگز نمایش نمیدهد. دیروز عرض کردم که اگر امکان دارد با چندین کارشناس قیمت تمام شده یک پراید و یا خودروهای دیگر را برای عموم منشر نمایید تا مردم واقعا بدانند که پراید چهار میلیونی را بیست میلیون بخرم. خواهشمند است شما یا مسئولین پاسخگو باشید.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
    2 0
    خواهشن در مورد افرادي که خودرو خريدن تيبا 23200000تومن والان شوراي رقابت قيمت رو 20400 ميگه تصميم گيري کنيد سري قبل هم گفتن مابتفاوت پرداخت ميشه اماهمکاران بنده هنوز چيزي دريافت نکردن يه کارمند چند سال زخمت بکشه يه تيبا بخره آخرش هم قيمتش اينجوري بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟