نشست همفکری علما و روحانیون برای ایجاد حوزه علمیه در لندن

هجدهمین نشست روحانیون و ائمه جماعات و روسای مراکز اسلامی بریتانیا در آستانه ماه مبارک رمضان در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، هجدهمین اجلاس سالانه علما و ائمه جماعات و مبلغین و روسای مراکز اسلامی بریتانیا با موضوع "مدارس و حوزه های علمیه در غرب: فرصت ها، چالش ها و چشم انداز آینده" روز شنبه 14 ژوئن 2014 برابر با 24 خرداد 1393 در محل مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

در این نشست تنی چند از علمای شیعه و نمایندگان مراجع عظام مقیم انگلیس سخنرانی کردند. خلاصه سخنرانی های این همایش را در جدول زیر می خوانید.

نام سخنران

خلاصه اظهارات

حجت الاسلام و المسلمین سید فاضل میلانی

امام مرکز اسلامی خوئی در لندن

* در عرصه تبلیغ در غرب به مواردی برخورد می کنید که برای شما عادی نیست و روش های تبلیغی سی سال گذشته ما در این گونه موارد نمی تواند مفید باشد.

* علاوه بر بحث و استدلال، روش برخورد و زبان و نوع برخورد ما در جذب یا دفع افراد بسیار موثر است. مبلغین مسلمان در عرصه تبلیغ از روش ها و تکنیک های جدید بهره بگیرند.

* تسلط به زبان انگلیسی یکی از لوازم اصلی تبلیغ در این کشور است. به دلیل تغییر نسل و آمدن نسل جوان متولد و بزرگ شده در این کشور، بیش از بیش علما نیاز دارند که به زبان انگلیسی، آن هم در سطح ادبی و نه عامیانه مسلط باشند.

حجت الاسلام و المسلمین ظفر عباس

رئیس سابق مجلس علمای شیعه اروپا

*تاسیس مدرسه و حوزه علمیه در غرب  آنقدر موضوع مهمی است که ما باید مدت ها پیش آن را در دستور کار قرار می دادیم.

* تسلط بر زبان انگلیسی اهمیت بسیار دارد و علما در این زمینه باید تلاش بیشتری کنند.

* امیدواریم روزی برسد که در آن علمای حاضر در چنین اجلاسی، همه علمای متولد و بزرگ شده این کشور بوده و تجربه زندگی و تسلط به زبان انگلیسی را داشته باشند.

* برای رسیدن به این هدف تاسیس حوزه علمیه بسیار ضروری است. مذاهب اهل سنت در این زمینه از ما جلوتر بوده و از مدت ها قبل مدارس و حوزه های خود را در غرب تاسیس کرده اند.

آیت الله شیخ محمد مهدی آصفی

نماینده آیت الله سید علی خامنه ای در عراق

  

* یکی از مسائلی که ما امروزه در غرب می بینیم این است که مردم به نوعی به سوی انحراف فرهنگی کشیده شده و در زندگی روزمره هیچ نیازی به مذهب نمی بینند.

* ما در کشورهای غربی احتیاج به حوزه های علمیه ای داریم که بتوانند مبلغین آشنا به فرهنگ و زبان آن منطقه را پرورش دهند، چرا که در غرب به مسائل با دیدگاه متفاوتی از آنچه در حوزه های سنتی مرسوم است باید نگریست.

حجت الاسلام و المسلمین عالمی

رئیس مجمع اسلامی جهانی در لندن

* ایجاد حوزه علمیه در این کشور موضوعی است که از دیرباز ضرورت آن حس شده بود.

*در جوامع مسلمان ساکن غرب و به طور خاص در بین شیعیان موضوع تبلیغ مورد غفلت قرار گرفته است. متاسفانه برخی شیعیان نیز دچار افراط و تفریط شده اند. تا روش پیامبر و معصومین در تبلیغ را پی نگیریم موفق نخوهیم بود.

* فقیه برای رسیدن به پختگی باید فقط خدا را در نظر داشته و با نفس خود بیش از آنچه به دیگران توصیه می کند مبارزه کند. با توجه به آیات قرآن، فقه بیشتر با قلب مرتبط است و از این نظر با علم فرق دارد.

*سلامت قلب و شناخت وظیفه با توجه به زمان و مکان از ویژگی های یک فقیه است.

آیت الله شیخ محسن اراکی

دبیر کل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی

* با توجه آیه 122 سوره توبه این گونه استنباط می شود کرد که واجب است که گروهی از مردم خود این  کشور به سراغ علوم دینی و تفقه بروند.

*یکی از چالش های مهم در این کشور تحریف اسلام به انحاء مختلف است و این نتیجه موضعگیری در برابر توسعه سریع اسلام در چند دهه گذشته است.

* به باور وی نسل جدید مسلمانان اروپا مثل نسل قبلی مهاجر نبوده، بلکه نسلی است متولد و رشد یافته در غرب که دشمنان اسلام را دچار هراس می کند.

* در غرب تلاش می شود اولاً محتوای دین از آن گرفته شود و ثانیاً محتوای بدیل و جعلی به مسلمانان تزریق شود. حمایت از گروه های تندروی سلفی و وهابی در انگلستان در حالی که شیعیان و مسلمانان میانه رو گرفتار انواع محدودیت ها هستند؛ از نشانه های چنین رویکردی معرفی است.

* در سال های گذشته جریان های وهابی و تندرو در حالی در دانشگاه های انگلیس آزاد بوده و حمایت می شدند که ما حتی اجازه نداشتیم نهج البلاغه یا صحیفه سجادیه توزیع کنیم.

* ما اکنون به چه نیروهایی احتیاج داریم؟ آیا فقط به مجتهد نیاز داریم؟ نظام فعلی حوزه ها اکنون مجتهد پرور است و گاه یک طلبه سی سال صرف می کند تا مجتهد بشود. با این حال ما اکنون به مبلغ و خطیب هم نیاز داریم. کسانی که بتوانند با اتکا به کتاب های اصیل شیعی مثل المیزان، مفاهیم دینی را به زبان ساده برای مردم بازگو کنند.

* ما اکنون به افرادی که اهل مناظره، پاسخ گویی و اهل مباحثه باشند نیاز داریم، به کسانی که بتوانند با تسلط به علوم دینی و آگاهی از دیدگاه های مخالف در مقام پاسخگویی و رفع شبهات برآیند.

* حوزه در اروپا باید حتماً با حوزه اصلی و مادر در تماس باشد و اینکه طلاب همه مراحل را در اینجا تکمیل کنند اصلاً کار درستی نبوده و مورد تایید مراجع نیست. بلکه طلاب باید در حوزه های اصلی زندگی کنند تا روش زندگی طلبگی، روحانیت و معنویت یک روحانی را بدست بیاورند.

* سطح حوزه های اروپا باید فقط تا حد مقدماتی بوده و برای آنها هدف گذاری شود. طلاب این حوزه ها باید از لحاظ تقوا و محیط زندگی انسان های امین و قابل اعتمادی باشند. خانواده و تربیت خانوادگی و سابقه مذهبی برای این گونه افراد ضروری است.

حجت الاسلام و المسلمین دکترشمالی

رئیس مرکز اسلامی انگلیس

  

* بحث حوزه های علمیه بحثی مفصل است که با یک جلسه تمام نمی شود. هدف از این اجلاس بهره مندی از تجربیات و نکات علمای حاضر است و امیدواریم که بتوان در لندن حوزه علمیه خوبی تاسیس کرد.

* تاسیس حوزه در همه جا صلاح نیست، چرا که ایجاد آن علاوه بر ساختمان و کلاس درس نیازمند معنویت و خلوص است و معنویت همه جا امکان ندارد.

* هیچ دینی وجود ندارد که تربیت علمای آن دین را ساده بگیرد. حوزه های علمیه باید زیر نظر بزرگان و حوزه های بزرگ و اصلی اداره شوند. لندن با توجه به حضور گسترده علما و نهادهای اسلامی مانند کالج اسلامی یکی از بهترین مراکز برای تاسیس حوزه علمیه در اروپا است و اگر قرار باشد در غرب فقط یک شهر مستعد تاسیس حوزه علمیه باشد، آن شهر لندن است.

* یکی دیگر از فواید حوزه علمیه در این شهر امکان ادامه تحصیل آقایان علما و ارائه دروس تکمیلی برای آنان است. علاقه به تحصیل در حوزه های علمیه و به ویژه حوزه علمیه قم در کشورهای غربی و از جمله در آمریکا زیاد است و خیلی از دانشگاهیان در این کشورها علاقه مند تحصیل و گذراندن برخی دروس در قم هستند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =