تغییر تاکتیک منتقدان تندروی دولت از نقد آشکار به سمت نقد زیرزمینی و بولتن نویسی

یک سال از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور یازدهم گذشت.یک سالی که در آن روحانی از اعتدال گفت و به گفته خودش زیر سقف هیئت دولتش از چپ و راست سیاسی کشور اما با مشی میانه روی را گنجاند.

فاطمه استیری: مشی اعتدال گرایی دولت روحاني در يکسال گذشته از دایره مخالفان و منتقدانش نکاست و تندروها هنوز هم رییس دولت را به باد نقدهای تند می گیرند.دو تذکر پی در پی؛ کافی بود تا رسانه‌هایی که از 24 خرداد سال گذشته تا همین روزهای نزدیک به 24 خرداد 93 پیکان انتقادات خود را به سوی دولت نشانه گرفته بودند و بی محابا هر تصمیم دولت از نحوه چینش کابینه و مذاکرات هسته ای تا هدفمندی یارانه‌ها و سبدکالا و ... را به رگبار نقدهای تند و تیز خود می‌بستند، قدری آرام شوند و دست و پا شکسته مشی نقادانه خود به دولت را دنبال کنند.

همه چیز از سخنان رییس کل ستاد نیروهای مسلح شروع شد، سخنانی که در آن سرلشکر فیروزآبادی صراحتا و علنا رسانه‌ها نزدیک به نیروهای مسلح را خطاب قرار داد و آشکارا به آنها هشدار داد اگر در نقد دولت از مسیر انصاف خارج شوند حتما با آنها برخورد خواهد شد «رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می‌کنند و برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند، باید روش‌ خود را اصلاح کنند والا ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم.» سرلشکر فیروز آبادی تاکید کرد«بعضی اخبار بی‌ارزش و تفرقه‌انگیز هستند، بعضی‌ها هم شایعه، تهمت و بی‌مبنا هستند. من خطی و سیاسی عرض نمی‌کنم، حتی رسانه‌هایی که به‌نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می‌کنند و برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند باید روششان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می‌کنیم. رهبری فرمودند که از دولت حمایت کنید، به پیشرفت کشور کمک کنید هرکس هرجا هست همان‌جا را بسازد، انتقاد مخرب نکنید، هو و جنجال نکنید، آرامش جامعه را به‌هم نزنید. خب اینها اصولی است که سیاسیون و رسانه‌ها باید به آن عمل کنند.»

هشدار فیروزآبادی را محافل سیاسی بعد از تذکری دانستند که از سوی مسئولان ارشد نظام در خصوص برخی سیاه نمایی ها نسبت به دولت از سوی رسانه های منتقد صورت گرفته بود. سخنانی که برخی سیاسیون آن را فراتر از یک توصیه و در حد یک فرمان تعبیر کردند. چنانچه حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور طی مطلبی کوتاه در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت: «شاید سخنان ریاست ستاد مشترک تذکر نیست فرمان است.»

دامنه فعالیت منتقدان تندروی دولت و رسانه‌های نزدیک به آنها در گام بعدی حجت الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه را به میدان آورد تا اینبار او با لحنی آرامتر اما قاطع به تفسیر سخنان سردار بپردازد و در خلال آن باز هم تذکراتی را روانه رسانه‌های منتقد دولت کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌کس مخالف نقد نیست و اصولا نقد برای آسیب‌شناسی و اصلاح است، گفت: «آنچه سرلشکر فیروزآبادی مطرح کرد، درباره این بود که چرا برخی رسانه‌هایی که منتسب به نیروهای مسلح هستند، در انتقال خبر خود دقت لازم را ندارند که باید دقت لازم را داشته باشند. به‌هرحال برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتسب به سپاه هستند و انتظار می‌رود که خبرگزاری فارس و دیگرخبرگزاری‌ها در بیان خبر جامعیت داشته باشند، زیرا گاهی برخی اخبار بدون دقت و ملاحظه روی آنتن می‌رود.»

وزیر اطلاعات هم به میدان آمد!
اما اوج ماجراهای رسانه های منتقد دولت و دولت آنجا بود که وزیر اطلاعات دولت یازدهم در سخنانی افشاگرانه به هشدار شدید اللحن رهبر انقلاب به مدیران بر خی از رسانه ها خبر داد و گفت« زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی متوجه دروغ پراکنی ها شدند به مسئولانی که این رسانه های دروغ پراکنی مرتبط با آنها هستند تذکر شدیدالحن دادند و زمانی که مشاهده کردند که در عمل تأثیر آنچنانی نگذاشته خود برخی از این بزرگواران را احضار کرده و برخورد شدیدالحن انجام دادند که چرا دولت را تضعیف می کنید، مگر این دولت از کجا آمده است. این نمی شود که چون برخی از افراد از چشم و ابروی دولت خوششان نمی آید در امور اخلال کنند که این مسائل منجر به اخلال در مسیر توسعه و پیشرفت کشور شود.»

وزیر اطلاعاتی بعد از این سخنان در اقدامی پیش دستانه خود راهی روزنامه کیهان شد تا اینبار رودرو با مسئولان این روزنامه که در صدر رسانه های مخالف دولت قرار گرفته است، به گفتگو بنشیند. جلسه ای 90 دقیقه ای که هنوز هیچ محتوایی از آن منتشر نشده است.

بیان همین تذکرات بود که نگاه‌ها را به سوی رسانه‌هایی چون فارس، تسنیم، نسیم، مشرق، جوان و ...چرخاند تا شاید بعد از این اخطارهای علنی فیتیله نقد دولت پایین کشیده شود و ادبیات و لحن نگارش اخبار مربوط به دولت شاید اندکی و شاید برای مدتی کوتاه تغییر کند. امری که گویی تا حدودی محقق شد و برخی رسانه های نزدیک به طیف منتقدان دولت و وابسته به نیروهای مسلح چون فارس با لحنی ملایم تر و معقول تر به مصاف دولت بروند. رویه ای که از سوی سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه هم مورد تایید اذعان قرار گرفته و می گوید« بعد از تذکری که سرلشگر فیروزآبادی به رسانه‌ها دادند آنها هم همکاری کردند و به صورت جدی این موضوع رعایت شده است.»

در همین راستا و مصداقا خبرگزاری فارس در پوشش اخبار مربوط به سفر رییس جمهور به استان لرستان ابایی نداشت از آنکه از عبارتی چون«استقبال گرم مردم از رییس جمهور»،«ازدحام جمعیت» و ...استفاده کند. این خبرگزاری در مصداقی دیگر در حاشیه نگاری های خود از مراسم سالگرد انتخابات 24 خرداد با لحنی ملایم و بدون واژه های انتقادی این همایش را پوشش خبری داد.

وقتی نقدها زیرزمینی و بولتنی می شود

با این وجود اما آنچه طی هفته‌های اخیر و بعد از ماجرای تذکرات مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی کشور به رسانه های منتقد دولت مشهود است، متمایل شدن برخی تحرکات رسانه ای آشکار منتقدان دولت به سمت تحرکات زیرزمینی و بولتن نویسی علیه دولت بوده است. آنگونه که در مراسم ارتحال امام راحل بولتن هایی در نقد تخریبی دولت بین حاضران در این مراسم پخش شد. در این شب‌نامه‌ها و بولتن‌ها که با عنوان«نگرانیم...‌» «چه داده‌ایم؟ چه گرفته‌ایم؟» «روحانی زیر ذره‌بین امام خمینی» و «بی‌ادبانه‌های کدخدا» نام داشتند، با لحنی تخریبی و تند دولت روحانی و عملکرد آن را مورد نقد قرار داده بودند و به مواردی چون بازگشایی نشر چشمه، ‌سخنان حسن روحانی درباره ماهواره، ‌تلاش دولت برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی، صحبت‌های وزیر ارشاد در باره تک‌خوانی زنان، صحبت‌های مشاور رئیس جمهور درباره نماد شیر و خورشید، چاپ کتاب‌های صادق هدایت و محمود دولت آبادی، بهشت زورکی، انحلال مجمع عقلا و پایان جنگ،مواضع آمریکا علیه کشورمان و ...اشاره شده بود.

در سویی دیگر گرچه هنوز برخی سایت ها و جریان های رسانه ای در سایه خصوصا رسانه های نزدیک به جبهه پایداری و برخی رسانه های دیگر چون کیهان آتشخانه انتقادات خود علیه دولت را شعله ورتر از گذشته پابرجا نگه داشته‌اند، اما به نظر می رسد در سیاست و تاکتیکی جدید منتقدان دولت تلاش دارند به جای بیان نقدهایشان در رسانه ها، از تریبون هایی عمومی چون مجلس نقدهای خود علیه را دنبال کنند.

چنانچه جواد کریمی قدوسی، از نمایندگان منسوب به جبهه پایداری در نطق میان دستوری که در هفته جاری داشت به داستان جنگ صفین اشاره کرد و گفت« در آن جنگ در حالی که سپاه علی (ع) پیروز بود معاویه با کمک عمروعاص با دو کلمه رمز اعتدال و مذاکره کاری کرد که علی(ع) شکست خورد.مذاکره و اعتدال کلید واژه‌های شکست حضرت علی (ع) در جنگ صفین شد و امروز هم اگر این شعار با اطاعت از رهبری مدیریت نشود می‌تواند علت شکست باشد.»

این نماینده مجلس که ید طولایی در نقد دولت دارد در سخنانی دیگر با متهم كردن رییس جمهور به رفتارهای دوگانه گفت« در دیدار با پرسنل وزارت اطلاعات می‌گویید یک کشور است، یک رهبر است. افراطیون دم از ولایت می‌زنند ولی در عمل ژست اپوزیسیون می‌گیرند و ملت عزیز می‌دانند که موانع و مشکلات رفع نشده ریشه در ولایت ستیزی برخی از مسئولان و مقامات دارد. آقای روحانی اعتدال یک بینش و روش است آیا قرار است رساله دکترای خود را که در دانشگاه گلاسکوی انگلیس ارائه دادید که مربوط به تعطیلی شرع اسلام می‌شد و اطلاعات مهمی را در آن با وقاحت در اختیار انگلیسی‌ها قرار دادید با شعار اعتدال فرقه‌گرایی دیگری پایه‌گذاری کنید؟ یک بار و برای همیشه بگویید زیر لحاف اعتدال چه می گذرد؟»

آیت الله مصباح یزدی به عنوان پدر معنوی پایداری نیز که از زمان روی کار آمدن روحانی بارها و بارها او را به باد نقد گرفته است، چند روزپیش باز هم رییس جمهور را خطاب قرار داد و گفت« اینکه شخصی بگوید عده‌ای دین را نمی‌شناسند و متوهم هستند، در همین مسأله ریشه دارد. چون این عده، دین خود را با الهام از فرهنگ غربی تفسیر می‌کنند و شناخت آنها نسبت به دین، به گونه‌ای نیست که امام(ره) آن را معرفی کرد. بله، ما، دینی را که آن‌ها می‌گویند، نمی‌شناسیم، ما دینی را می‌شناسیم که امام(ره) به ما یاد داده است و برای آن انقلاب شده و خون‌های زیادی به خاطر آن فدا شده است.»

وی ادامه داد« برخی از افراد همواره شعار داده و دائم از لفظ «مقام معظم رهبری» دم می‌زنند، اما در عمق دل، اصلا ولایت‌فقیه را قبول ندارند، بلکه عمیقا باور دارند تنها راه نجات بشریت، ایدئولوژی لیبرال و دموکراسی لیبرال است، هر چند در این قالب، دین هم محدود به نماز، روزه، سینه زنی و روضه‌خوانی می‌تواند، وجود داشته باشد.»

به نظر می رسد هرچه روحانی رییس جمهور، آرام است و با صبر از کنار تندروی ها می گذرد و هرچقدر در لفافه و آشکار پاسخ نقدها را می دهد، تندروها بیش از آنکه گام رو به عقب بردارند در مقابله با دولت تندتر حرکت می کنند. 

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید دهشوری از بم A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    66 5
    برخی خدایشان همان است که از آن پیروی میکنند متأسفانه اینان اهل منطق نیستند ، متعصب و هواپرستند انتقاداتشان بیجا و ناصواب است نه از سر شفقت قرآن کریم: اَفَمَنِ اتَّخَذَ اِلهَهُ هَواهُ
  • حمیدرضا پیری A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    66 4
    اینها نگران و دلواپس مردم نیستن و فقط نگران منافع بدست آمده کنار تحریم ها هستن. اگر اینها نمایندگان واقعی مردم باشند و دلواپس باشند باید دلواپس واردات گوشت آلوده و خون آلوده و داروی آلوده و برنج مسموم و بنزین سرطان زا و اینها بودند و مجرمین و عاملین این خیانت به سلامت و جان مردم رو نقد کنند و محاکمه کنند نه دولتی که دنبال ارتباط با دنیا و بهبود اوضاع اقتصادی هستش.آقایان دلواپس که فرمودین چی دادیم و چی گرفتیم. شما که حاضر نشدین چیزی بدین چی گرفتین؟ با افتخار گفتین بنزین خودکفایی کردیم و الان معلوم میشه لجبازی ها و خودکفایی شما جون مردم رو گرفته و کشته و بیمار کرده. در خصوص گوشت و خون و دارو هم به همین شیوه. این همه موضوع برای دلواپسی وجود داشته ولی اقایان نگران خواب بودن تا حالا
  • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    89 28
    اینها گور خودشون را بادست خودشون میکنند همانطور که درانتخابات ریاست جمهوری کندندوبه امید خدا تودهنی محکمی از همین مردم درانتخابات مجلس هم خواهند خورد دکتر روحانی دست پرورده ایت ا...هاشمی میباشد تنها سرباز بابصیرت ولایت فقیه
  • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    دورود بر روحانی به رای مردم احترام بگذارید
  • مجید A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    49 3
    متاسفانه این موارد از احساس امنیت خاطر و پشتیبانی ایشان از طرف .........است وگرنه چگونه زیباکلام به خاطر چند اظهار نظر موادبانه به 18ماه زندان محکوم می شود اما ایشان هر تهمتی و جرمی می کنند حتی تذکری هم نمی گیرند
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    31 60
    وقتی کسی که نقد میکنه دادگاهی و مسله رو امنیتی میکنید نقدها ناچارا زیرزمینی به قول شما میشه
    • ن م A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
      62 5
      بینام منظورتو نرسوندی. ما هرگز مخالف نقد نیستیم. ما جواب همه نفدها رو داریم. منتهی فردی مثل قدوسی بیاد راجع به صدر و اسلام و جریان حکومت علیع حرف بزنه و دولت رو به حکومت معاویه تشبیه کنه و روحانی رو امروعاص؛ برادر این نقد نیست این فحاشی و تهمت است. چرا یه عده خاض خودشونو ناجی ایلام و دین و ملت می دونند و شدند کایه داغتر از آش؟ چرا فردی دم از امام و راه امام می زنه که در زمان حیات آن امام هرگز جایی نداشته و نیز قبل از انقلاب چهره ای نبوده حالا شده مدافع راه امام و یار غار امام رو هم قبول نداره؟؟؟ پس اینا نقد نیست برادر . اینا دشمنی و تخریب است...
  • معین A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    28 4
    باز هم منفی های مشکوک
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    17 6
    نظرات مشکوک عصبانی باش واز این عصبانیت........
  • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    1 2
    معناي با شناسنامه حرف زدن همين بود اما عدخ اي با در دست گرفتن شناسنامه ثبت احوال خود آن را مسخره كردند . منظور از شناسنامه اين است كه اين آقاين اگر حرفي دارند آن را در روزنامه رسمي خود منتشر كنند نه اينكه شب نامه هاي توليد شده در چاپخانه همان روزنامه هاي تحت امر خود را بي نام و نشان منتشر كرده و آن را به عنوان نظر ملت حزب ا... جابزنند
  • بی نام A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    18 3
    به امید کشور و جهانی بدون تندروهای عصبانی