با یک تکه کاغذ دستنویس، پارک مادر را تبدیل به آپارتمان کردند

ساخت و ساز در بوستان مادر، مجوز قانونی ندارد، بلکه تنها با یک کاغذ دستنویس، شهرداری تهران آن را به یکی از نهادهایی که در پروژه اتوبان صدر طلبکار شده، بخشیده است. این را رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران می گوید.

محمد سالاری، در کافه خبر، درباره طی کردن راهکار قانونی برای مجوز ساخت و ساز آپارتمان بوستان مادر گفت: " پروژه پارک مادر اصلا مجوز ندارد. در پارک مادر اتفاقی که افتاده، بدون مجوز و صرفا با یک توافق نامه بین سرمایه گذار خریدار ملک و شهرداری منطقه 5 کار را شروع کرده اند. بازدیدی که داشتیم یک توافق نامه دستی آورند که خود این سند را هم نمی دانیم اصالت دارد یا نه. اصلا نمی دانیم پای آن امضای کیست. در این توافقنامه سطح اشغال و تعداد طبقات را مشخص کرده اند و مطالبات را با همدیگر تهاتر کرده اند."

به عقیده او شهرداری "غش در معامله" کرده: "شهرداری کلاه طلبکار خود را برداشته که اجازه داده در این بوستان، آپارتمان ساخته شود. شهرداری تهران در پرونده این ساخت و ساز غیرقانونی مقصر است و به شهر و شهروندان ظلم کرده و پروژه ای را به پیمانکار خود فروخته و نهاد سرمایه گذار هم به دلیل غش در معامله شهرداری می تواند از او شکایت کند که چرا تغییر در پهنه داده اید و آن را به جای طلبم به من قالب کرده اید. شهرداری باید پول این نهاد مسئول که در پروژه اتوبان صدر سرمایه گذاری کرده را می داده یا زمینی را می داده که مشکل نداشته، ولی آمده و اینکار را به صورت غیرقانونی انجام داده. حتی خود این سرمایه گذاران هم نگرانند. این تبعات برای آنها دارد. همینجا هم باید از آنها حمایت کنیم، کار نداریم سپاه است یا ارتش یا نیروی انتظامی، از سرمایه گذار باید حمایت شود و جلوی کار خلاف شهرداری گرفته شود."

سالاری درباره نظارت قانونی بر ساخت و ساز غیرقانونی در بوستان مادر گفت: "خاکبرداری در این سطح و سطح پروژه عظیم که سرمایه ملی در آن صرف می شود، بدون نظارت نهادهای مسئول از جمله سازمان مهندسی، مهندسان ناظر و شهرداری و شورا ساخته می شود و کسی هم در جریان نیست."

به گفته این عضو شورای شهر تهران اشکال اصلی این است که بوستان مادر در پهنه g یعنی حفاظت شده است که حدود 11 هکتار بوده. ریشه این ملک باغ نبوده، تعدادی درخت داشته، ولی جزء اراضی توسعه ذخیره شهری بوده که برای تامین سرانه های هفتگانه شهر پیش بینی شده اند. این پروژه متعلق به تعاونی فرهنگیان و بانک ملی بوده و می توانستند بخشی را بسازند و بخشی را برای تامین سرانه ها، تبدیل به فضای سبز کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر درباره پیشینه نظارت شورای دوره سوم بر این پروژه نیز گفت: "شهرداری تهران در شورای سوم، این زمین را در مناقصه گذاشته و اعضای شورای شهر آن دوره از جمله دکتر شکیب این پرونده را بررسی کرده و به شهردار تهران تذکر داده و دکتر قالبیاف جواب داده اینجا پهنه حفاظت شده g است و نهایتا وقتی سرمایه گذار این اتفاقات را می بیند، منصرف می شود. اینها بین دو شورا، شنیده هایمان حاکی از این است که بدهی شهرداری در اتوبان صدر، باعث شده این زمین را به طلبکار بدهند و طلب آن سازمان در اتوبان صدر با این پروژه تهاتر شده."

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با محمدسالاری را اینجا بخوانید.


47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    69 0
    جای دارد دادستان محترم در این موضوع ورود کنند بخصوص در تلاقی با هفته قوه قضاییه
    • بی نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      25 0
      شهرداري داره چوب حراج به پاركها و فضاي سبز ميزنه،وقتي يك مشت بساز بفروش اونجتا نفوذ كردند همين ميشه كه شهرداري منافع اون ها را تامين كنه نه مردم را
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    43 1
    بابا شما کجای کارهستید. همانطور که خانم آلیا فرمودند زن باید به کار شوهرداری و بچه داری بپردازد و این کار فقط در خانهآپارتمان و ... امکان دارد. لذا فرصتی باقی نمیماند که مادر عزیز به تفرج در بوستان بپردازد پس کار شهرداری عین عمل به راهکار نماینده محترم مردم تهران است.
    • جلیل US ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      6 9
      راست گفته خانم الیا زن باید خانه داری و بچه داری کند.پس چرا ما اینهمه جوان دم بخت منظور آقایان دم بخت هستن که بیکارن و نمیتونن خواستگاری برن چون شغل ندارن.
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    20 0
    در مورد پاركينگ نياوران چي؟قرار بود كه اونجا يك پاركينگ عمومي بشه با ايستگاه مترو براي دو خط مترو ولي شهرداري غير قانوني اونجا را واگذار كرده و قراره توش برج و مركز خريد بسازند
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    29 0
    مثل پارک اردکانی در دویست دستگاه تهران، حدود 30 درخت بسیار قدیمی این پارک طی 1 ماه اخیر از ریشه کنده شده بدون اینکه شخصی توضیحی در این مورد ارائه دهد. لطفا پیگیری کنید خبرآنلاین
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    37 1
    احتمالا اين طرح بصورت گازنبري انجام شده