آیا سازها ساکت می‌شوند؟/ ماجراهای آموزش موسیقی در فرهنگسراهای تهران

خبر ممنوع شدن تدریس موسیقی در فرهنگسراهای تهران، یکی از خبرهایی بود که خیلی‌ها را درگیر این مساله کرد از اعضای هیات مدیره خانه موسیقی گرفته تا عبدالحسین مختاباد خواننده و عضو شورای شهر تهران.

الهه خسروی‌یگانه:‌ ماجرا ظاهرا از یک ابلاغیه شفاهی آغاز شده بود. رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، به فرهنگسراها دستور داده بود از برگزاری کلاس‌های موسیقی پرهیز کرده و آنها را تعطیل کنند.

این نخستین باری نبود که موسیقی در فرهنگسراها مورد تهدید قرار می‌گرفت. در واقع شهاب مرادی، کاری را انجام داد که پیش از آن خوراکیان مدیر اسبق سازمان فرهنگی و هنری شهرداری موفق به انجام آن نشده بود. اگرچه او توانست برگزاری کنسرت در فرهنگسراها را ممنوع کند و با اعمال تفکیک جنسیتی در کلاس‌های موسیقی صدای خیلی‌ها را دربیاورد. چرا که بر اساس این مصوبه آموزش دهنده و هنرجو هر دو باید هم‌جنس می‌بودند و مثلا تدریس موسیقی توسط آقا به یک خانم ممنوع بود.

اما این ابلاغیه شفاهی تیر خلاص را بر همین وضعیت موسیقی در فرهنگسراها زد. خانه موسیقی دست به دامان شورای شهر شد. اعضای هیات مدیره خانه موسیقی با دعوت از عبدالحسین مختاباد به خانه موسیقی از او خواستند در این زمینه کاری بکند. مختاباد هم با طرح کردن این موضوع در صحن علنی شورای شهر و تذکر به شهرداری پیگیر این ماجرا شد: ««ما تذکر جدی داده‌ایم که ایشان اجازه ندارد و مراکز آموزش موسیقی باید باز باشند و این کلاس‌ها بخشی از سرویس‌هایی است که فرهنگسراها به مردم می‌دهند. شهرداری تهران به این تذکر جواب نداده و به همین دلیل تذکر و سوال رسمی از شهردار تهران در همین ‌باره را مطرح شد و به هیأت‌رئیسه شورا ارایه کردم.»

اگرچه شهاب مرادی در یکی از سایت‌های اجتماعی گفت که رسانه‌ها از این اقدام و حرف‌های او برداشت غلطی کرده‌اند و او به دنبال آموزش آکادمیک موسیقی در فرهنگسراهاست اما آنچه که به‌هرحال واقعیت داشت، کلاس‌های تعطیل شده، هنرمندان بیکار و خیل عظیم نوجوانان و جوانانی بود که با شروع تابستان خیال ثبت‌نام در یک کلاس موسیقی را داشتند.

حالا معاون هنری سازمان فرهنگی، هنری گفته دوره‌های آموزشی تخصصی موسیقی در فرهنگسراها پس از اصلاح، ساماندهی وضعیت و البته با نگاه حرفه‌ای، رویکرد پژوهشی و نگرش تکمیلی به حوزه آموزش بازطراحی و اجرا می‌شود.

امیر عبدالحسینی با اشاره به بازنگر و ساماندهی نظام آموزش موسیقی در فرهنگسراهای پایتخت گفته: «از آنجا که ساماندهی بخش آموزش موسیقی در فرهنگسراها حین اجرا آسیب‌پذیر است مقرر شده فعلا ثبت نام انجام نشود.»

او همچنین خبر از تعامل با مدیریت آموزش ارشاد به عنوان متولی سیاست‌گذاری آموزش‌های آزاد هنری، داده و گفته با بیش از ۲۰۰ آموزشگاه تخصصی هماهنگی شده است. نگاه علمی و مدرسه‌ای به آموزش، جذب هنرجوی هدفمند، گریز از نگاه اقوات فراغتی در آموزش هنر و یکسان‌سازی و استانداردسازی سیستم آموزش، از دیگر عناوینی است که معاون هنری این نهاد به عنوان برنامه‌های ضروری در مسیر ساماندهی وضعیت آموزش هنر در فرهنگسراها نام برده است.

عبدالحسینی همچنین گفته معتقد است اگر به جای ۲۰۰ کلاس بی‌کیفیت، ۲۰ کلاس مناسب داشته باشیم، می‌توان گفت برای موسیقی کاری کرده‌ایم.

او افزوده: «این هنر باید به نیازهای اجتماعی،‌ اخلاقی و انسانی توجه کند تا ماندگار شود. در این مسیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گام‌های نخست را برداشته و در همین راستا از مشورت استادان این عرصه هم بهره برده است.»

او از برنامه‌های در دست اقدام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فصل جاری هم خبر داده است. برنامه‌هایی چون: تشکیل هشت گروه سرود حرفه‌ای در فرهنگسراها، حمایت و تقویت گروه کر فرهنگسرای بهمن، تولید و ارائه آثار صوتی و موسیقایی شایسته، در اختیار گذاشتن فضای تمرین برای گروه‌های حرفه‌ای و برگزاری کارگاه‌های علمی و عملی و نشست‌های پژوهشی.

با این حال، هنوز معلوم نیست که طرح ساماندهی کردن آموزش موسیقی در فرهنگسراها، چرا باید از حذف یکباره آموزش موسیقی آغاز شود. این پرسشی است که مدیران فرهنگی شهرداری تهران هنوز به آن پاسخ روشنی نداده‌اند.

‬57۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    8 1
    خدا کمک کند
  • بی نام US ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    9 2
    و این یعنی رونق گرفتن کلاسهای خصوصی که هزینه های بالاتری دارند. آقای شهاب مرادی خودشون رو چهره دیگه شناسونده بودند و این کار ازشون بعید بود......
  • فرهاد SK ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    9 1
    باید همه به سبک بلوز که یک سبک فی البداهه مخصوص بردگان سیاه پوست در 100 سال پیش بود رو بیارند
  • م EU ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    8 1
    ادعای اینکه آموزش موسیقی در سازمان یا حداقل توانایی مربیان آموزش دهنده موسیقی پایین است، جای تامل دارد. مرکز آموزش این سازمان با برگزاری آزمونهاییکتبی و تخصصی نسبت به صدور اعتبارنامه تدریس برای متقاضیانی که در آزمونها مرتبط شرکت و با موفقیت این آزمونها را طی میکنند، اقدام میکند، یعنی تا شخصی در این آزمونها موفق نشود، نمیتواند در فرهنگسراها تدریس کند. به جز صلاحیت تخصصی، مربیان پذیرفته شده گزینش هم میشوند. آزمونهای تخصصی نیز تحت نظارت برخی از اساتید موسیقی برگزار میشود. همچنین آموزش موسیقی زیرنظر کارگروه آموزشی موسیقی انجام میشود. به عنوان مثال وارطان ساهاکیان یکی از اساتید عضو این کارگروه است که تیرماه سال گذشته از وی در آئین رونمایی از نظام جدید آموزش‌های عمومی و مهارتی پایتخت قدردانی شد.
  • بی نام US ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    46 5
    کلا سیاست ماست که با دسته خودم خلایق هل بدیم در آغوش نا اهلان با حذف کلاسها والدین بچه هاشون رو کلاس موسیقی ثبت نام نمی کنن ؟
  • محمد IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    96 8
    اگه این خبر صحت داشته باشه شرم آوره
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    122 7
    کِی به موسیقی چیزی دادن که حالا این دومیش باشه. می خوان فقط یه جشوارۀ فرمالیته فجر برگزار بشه بعدش همه برن سرِ کارشون. مردم خیلی وقته دیگه به این حرفها دل خوش نمی کنن.
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    موسیقی ایرانی ، میراث ارزشمندی که یک عده سعی در نادیده گرفتن آن دارند و البته هدف خاصی را دنبال میکنند...
    • عباس عبدی مقدم منش بگلو A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      7 83
      کدوم موسیقی؟ تو تاریخ ایران موسیقی وجود نداره و کلا یه چیزه وارداتی هستخبر خوشحال کننده ای هست دهل و سرنا واسه جوونا نون نمیشه
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    16 0
    مگه داعش به ایران هم حمله کرده؟
  • شهروند شهر مهربانی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    11 0
    وقتی از دوره خوراکیان نام برده میشه یعنی خیلی نرم از خیلی وقت پیش این هدف استارت خورده و آقای شهاب مرادی هم احتمالا مجری دستورات است.
  • جواد فمی A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    13 1
    دروغهای مبتذل برای وصله کردن یک عمل ضد فرهنگی تا کی تحجر..؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    1 16
    بابا کار درستی انجام دادن... یه سر به سایتای دانلود موسیقی بزنید ، هرکسی که بلد بوده یه تمبک بزنه و به قولی با مامان باباش قهر کرده رفته خواننده و اهل موسیقی شده... با موسیقی اصیل ایرانی خیلی فاصله گرفتیم، به نظر من این حرف درسته که 20 تا کلاس خوب بهتر از 200 تا کلاس ضعیفه.
  • حامد IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 19
    چه خوب موسیقی ایرانی واسلامی در کشور ما رایج شود نه موسیقی بیگانه غلبه کند و اموزش داده شود
  • بهراد غره اوغلان IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    71 2
    به جاش کلاس مداحی میزارن
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    31 6
    35 ساله که خبر ندارین . تازه خبر دار شدین ساعت خواب
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    37 1
    این یعنی ترویج کلاسهای زیرزمینی و تمرینات زیرزمینی و... هرچیزی که منع بشه در واقع تبلیغی مجانی است برای اون داستان. آیا تعداد معتادین با زور کم شد؟ حالا موسیقی وشعر که در خون ایرانیهاست . در زمان طالبان هرکسی که توی خونش سازی پیدا میشد اعدامش میکردن حالا ببینید اونجا چه خبره. گوش اگر گوش است ما حدیث گفتیم...
  • رحیم IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    6 0
    باور کنید این کار هیچ فایده ای نارد و هیچ هدفی را هم برای گردانندگان ماجرا محقق نمی سازد.
  • بی نام A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    7 0
    موسیقی قطعا زیبا ترین آفریده پروردگار است. از این جماعت متحجر بیش از این انتظار نمیرود. جز این بود باید تعجب میکردیم
  • سیندُخت A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    3 0
    با این کار فقط هزینه های بیشتری به خانواده ها تحمیل میشه چون در هر صورت ما دست از موسیقی بر نمیاریم فقط مجبور میشیم به جای فرهنگسراها به آموزشگاه های آزاد مراجعه کنیم که گرونترن. والسلام