روزنامه جوان نوشت:

در کل جهان 300 ماهواره تلويزيوني فعال است که از اين تعداد 116 ماهواره فضاي ايران را پوشش مي‌دهند. شبکه‌هاي فارسي‌زبان که فقط براي فارسي‌زبانان و خصوصاً ايراني‌ها برنامه توليد و پخش مي‌کنند، هم‌اينک به بيش از 160 کانال رسيده است.

اما ماهواره‌هايي که در فضاي ايران فعالند، امکان دريافت حدود 18 هزار شبکه تلويزيوني را فراهم کرده‌اند و از اين تعداد حدود 2 هزار شبکه را با ديش‌هاي معمولي مي‌توان با کيفيت بالا دريافت کرد.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد، در بين اين شبکه‌ها، 380 کانال به صورت شبانه روز در حال پخش موسيقي، کليپ، رقص، آهنگ‌هاي درخواستي و کنسرت هستند. حدود هزار و 200 شبکه در خلال برنامه‌هاي خود، کليپ‌ها و شوهاي موزيکال پخش مي‌کنند. حدود 80 شبکه به نمايش مد و لباس اختصاص دارند.

در يک تحليل محتوايي،‌ عمده آنچه اين شبکه‌ها پخش مي‌کنند و روي مخاطب اثر مي‌گذارند، با سنت و فرهنگ اسلامي- ايراني در تضاد بوده و آثار بسيار مخرب روحي و رواني دارند. شبکه‌هاي فارسي‌زبان در ابتداي راه‌اندازي، بيشتر موضوعات سياسي را دنبال مي‌کردند، لکن هم‌اکنون وارد حوزه فرهنگ شده، تغيير و تحولات فرهنگي را به صورت هدفمند در ايران دنبال مي‌کنند. برخي از اين شبکه‌ها مانند BBC فارسي، VOA، من و تو و فارسي وان، در ميان مخاطبين شهرت بيشتري يافته‌ و توانسته‌اند بخشي از جامعه ايراني را تحت تأثير خود قرار دهند.
در ميان اين شبکه‌ها،‌شبکه فارسي شبکه فارسي وان بيشتر از ديگر شبکه‌ها، کانون خانواده را مورد توجه قرار داده است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363983

برچسب‌ها