دو داستان تراژیک در بازار: قتل فرزندان بخاطر انتقام از همسر و پدری که برای تربیت دخترش مشکل دارد

چاپ دوم نمایشنامه «پدر» اثر آگوست استریندبرگ و چاپ پنجم کتاب «مده آ» اثر اوریپید از سوی انتشارات افراز روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، نمایشنامه «پدر» اثر آگوست استریندبرگ با ترجمه جواد عاطفه از مجموعه نمایشنامه‌های برتر جهان منتشر شده که یک تراژدی در سه پرده است در قالب 123 صفحه به چاپ رسیده است.

«پدر» نمایشنامه‌ای درباره‌ یک کاپیتان ارتش و همسرش لورا است. آن‌ها بر سر تربیت دخترشان برتا، به‌شدت با هم اختلاف دارند. لورا برای به کرسی نشاندن برتری خود، تلاش می‌کند تا با حرف‌هایی شک‌برانگیز شوهرش را به جنون بکشاند و...

این نمایشنامه تحت‌تأثیر مستقیم روحیه استریندبرگ، در دوره‌ای شکل گرفت که بحران روابط بین او و همسرش به اوج خود رسیده بود. استریندبرگ، نمایشنامه پدر را در ژانویه و فوریه 1887 نوشت. این نمایشنامه در زمان انتشار موردتوجه منتقدان، مخاطبان و صاحب‌نظران قرار گرفت. مدتی بعد این نمایشنامه در پاریس با مقدمه امیل زولا منتشر شد. زولا این نمایشنامه را برترین نمایشنامه قرن نوزدهم معرفی کرد. پدر را نخستین بار گروه تئاتر آزاد در پاریس به کارگردانی آندره آنتوان به روی صحنه برد. اجرای نمایشنامه پدر در استکهلم باعث وحشت سوئدی‌ها و درنهایت، تعطیلی اجرا پس از چند روز شد.

کتاب «پدر» با قیمت 7700 تومان در دسترس علاقه‌مندان به ادبیات نمایشی و نمایشنامه است.

همچنین از این مجموعه، نمایشنامه «مده آ» با ترجمه و تحلیل امیرحسین ندائی منتشر شده که تحلیل روانشناختی شخصیت مده‌آ و مروری بر ویژگی‌های آثار اوریپید از ضمیمه‌های این ترجمه است. همچنین بنیان‌های اسطوره‌ای این نمایشنامه در کتاب معرفی و مترجم درباره اینکه از کدام بخش از اسطوره یونان الهام گرفته شده، توضیحاتی ارائه داده است.

آنطور که ناشر گزارش داده، داستان نمایشنامه «مده آ» درباره زنی است که به دلیل انتقام از همسرش، فرزندانش را به قتل می‌رساند. مده‌آ در موقعیتی غیرانسانی از سوی همسر خویش، جیسون، قرار می‌گیرد و نکته این‌جاست که همسر او این موقعیت به‌وجود‌آمده را غیرانسانی نمی داند و حتی گمان می‌برد و ادعا می‌کند که این عمل را در جهت سعادت خانواده‌ خویش انجام داده است. جیسون با شاهزاده‌خانم ازدواج می‌کند و هر دم از مده‌آ، همسر اولش و کودکان خود دورتر می‌شود. جیسون به‌هیچ‌وجه به احساسات مده‌آ توجه نمی‌کند و در هیچ لحظه‌ای کار خود را ناپسند نمی‌بیند و حتی از این‌که مده‌آ به این اندازه خشمگین و اندوه‌ناک است شگفت‌زده و حیران می‌شود. شاید دیگران هم به مده‌آ هیچ حقی برای خشم و کین ندهند چراکه خواهش های زنان بی‌معناست و او حقی نسبت به زندگی خود و همسر خویش ندارد. این‌گونه است که مده‌آ به فجیع‌ترین شکل ممکن، دست به انتقام می‌زند و در این راه حتی کودکان خویش را نیز قربانی می‌کند و به دست خود از بین می‌برد.

در پشت جلد این کتاب بخشی از نمایشنامه چاپ شده است که می گوید:
«...ولی من تنها هستم. وطنی ندارم. و اکنون همسرم نیز مرا از خویش رانده است. مرا به یغما بردند، از سرزمینی در آن سوی آب‌ها به اینجا آوردند. نه مادر دارم، نه برادری، و نه خویشاوندی، تا در این مصیبت، پناهی باشند برای آغوش بی‌پناه من. به این سبب از شما درخواست می‌کنم اگر راهی برای انتقام از جیسون به‌خاطر توهینش یافتم، سکوت کنید...»

این اثر که در قالب مجموعه نمایشنامه های برتر جهان به چاپ رسیده و با بهای 8800 تومان به بازار کتاب راه یافته است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =