ندای آسمانی در شب قدر: آیا کسی هست که از من پوزش بخواهد تا او را بیامرزم؟

قدم به نوزدهمین شب از ماه رمضان می گذاریم. شبی متفاوت از همه شب های سال و شبی که گویند از هزار شب برتر است... پرونده شب نوزدهم، شب قدر به عاشقان بندگی تقدیم می شود.

در روایات متعدد سفارش شده است که "هر که شب قدر را احیا بدارد، گناهان او آمرزیده شده است"، امشب اولین فرصتی است که برای احیا و شب زنده داری در ماه میهمانی امسال پیش روی ما قرار داده شده است. شبی که در آن تقدیر همه امور عالم رقم خواهد خورد و از این رو با شب بیداری و دعا و راز و نیاز در آن می توان از پروردگار این شب خواست تا تقدیری زیبا برای آینده مان رقم بزند.

آقا مجتبی تهرانی (که روانش غرق رحمت الهی باد) درباره چگونگی دعا در شب مبارک قدر می گفت: «امشب باید سربه‏ زیر به درگاه الهی برویم. بگوییم خدایا ما درمانده ­ایم؛ سال گذشته به هر وسیله­ ای که به ذهنمان می­ رسید برای رفع مشکلاتمان متوسل شدیم، اما نتوانستیم؛ هر چه تدبیر کردیم کاری از پیش نبردیم؛ حالا جمع شده­ ایم و به سراغ تو آمدیم که کلید گشایش تمام گرفتاری ­ها به دست قدرت تو است.

خدا به ما وعده کرده است که بیا، من جوابت را می­ دهم. در آن روایت بود که خدا امشب می­ گوید: «هَل مِن سائلٍِ»؛ آیا کسی هست که از من بخواهد، تا من به او بدهم؟ خودش اجازه داده است که بیاییم و با خواری و خاکساری از او درخواست کنیم. بد کرده ­ای؟ بیا و توبه کن. «هَل مِن تائبٍ فأتوبَ عَلیه»؛ من توبه ­ات را قبول می­ کنم. «هَل مِن مُستغفِر»؛ آیا کسی هست که بیاید از من پوزش بطلبد تا من او را بیامرزم؟...»

از خداوند مهربان می خواهیم که امشب دست همه ما را بگیرد و در بارگاه کبریایی اش مهمان کند و گناهانمان را ببخشد.

 

 فرمودند قرآن را بگیرید و بالا بیایید

فایلی که در ابتدای مطلب می شنوید سخنان آیت الله جوادی آملی درباره «تمسك به قرآن در شب قدر» است. ایشان در این سخنرانی علاوه بر چرایی توسل و تمسک به قرآن، درباره چگونگی و کیفیت نزول این کتاب آسمانی در شب قدر توضیح می دهد. به گفته آیت الله جوادی آملی، کتاب های آسمانی پیامبران اولوالعزم در عصر خود طنابی برای گرفتن بندگان و بالا کشیده شدن آنها بودند و انبیا هر کدام این طناب ها را به مردم معرفی کردند و قرآن آخرین کتاب آسمانی است که می تواند انسان را بالا بکشد و با راهنمایی هایش او را به درجات بالاتر برساند.


مفهوم شب قدر از نگاه آقا مجتبی تهرانی، امام موسی صدر و دکتر شریعتی

ویژه نامه «عاشقانه روزهای ماه مهمانی» در روز هجدهم ماه رمضان با مطالبی درباره شب قدر و امیرالمومنین علی(ع) منتشر شده است. در این پرونده سخنرانی آیت الله آقا مجتبی تهرانی در شب نوزدهم، شب قدر به قلم دکتر علی شریعتی، تفسیر آیات اول سوره دخان توسط امام موسی صدر، بخش هایی از کتاب جاذبه و دافعه استاد مرتضی مطهری و تعریف کمالات انسانی در نهج البلاغه توسط مصطفی دلشاد تهرانی در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. برای استفاده از مطالب این پرونده اینجا را کلیک کنید.

چگونه «شب های قدر» را قدر بدانیم؟

علما و بزرگان حوزه در سخنان و نوشته های خود از اهمیت و ویژگی های شب قدر گفته اند. گلچین خبرآنلاین از مهم ترین نکات این سخنان را اینجا بخوانید.

معنای شب قدر از نگاه علامه طباطبایی

مراد از قدر، تقدیر و اندازه گیری است و شب قدر شب اندازه گیری است و خداوند متعال در این شب حوادث یک سال را تقدیر می کند و زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسان ها و اموری از این قبیل را در این شب مقدر می گرداند. علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان درباره شب قدر نکاتی را در تفسیر سوره «قدر» و «دخان» مطرح کرده که خلاصه ای از آن را می توانید اینجا بخوانید.

پاسخ به 8 سوال مهم درباره شب قدر

درباره فلسفه قرار دادن شب قدر و ویژگی های آن همواره سوالاتی مطرح می شود که پاسخ آنها را باید در تفسیر آیه های قرآن و احادیث جست. پاسخ به چند سوال مطرح در این زمینه را که از منابع و کتب کلامی و حدیثی برگرفته شده، اینجا بخوانید.

آداب آمادگی جسم و روح برای حضور در اولین شب قدر

شب های قدر از جمله اوقات بسیار پرفضیلت ماه مبارک رمضان هستند که درهای رحمت الهی در آنها باز و فرصتی ارزشمند برای طلب حوائج دنیوی و اخروی از خداوند متعال فراهم است، آشنایی با برخی اعمال این لیالی ضرورتی به منظور کسب خیرات و برکات معنوی پیش بینی شده برای این ایام است. اعمال شب قدر به دو بخش اعمال مشترک و اعمال مخصوص تقسیم می شوند. برای آگاهی از جزئیات این اعمال اینجا را بخوانید.

دریافتی از دعای ابوحمزه با صدای سید مهدی شجاعی

دریافتی از دعای ابوحمزه ثمالی؛ به نوشته سید مهدی شجاعی با صدای خودش را به همراه تصاویری از حرم امام رضا(ع) اینجا ببینید و بشنوید.

برای احیاء شب قدر، به کجا می روید؟

برنامه ها و مراسم احیاء در اماکن متبرکه و مساجد و هیات های تهران و زمان و مکان آنها را اینجا و اینجا بخوانید.

*****

نیایش هایتان مقبول درگاه پروردگار مهربان و بخشنده، دعا در حق دیگران و برای شفای مریضان و پایان یافتن کشتار ظالمانه انسان های بی گناه را فراموش نکنید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
    16 2
    خالق من" بهشتی " دارد نزدیک و زیبا؛ " دوزخی "دارد به گمانم کوچک و بعید؛و در پی دليلى ست که ببخشد ما را،گاهی به بهانه یک دعا در حق دیگری... شاید امشب آن شب بی دلیل باشد... التماس دعا
  • بی نام IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
    16 1
    بله يا خدايا من سر تا پا تقصير.