معاون وزیر صنعت: شاکیان آلودگی های صنعتی شکایت رسمی کنند

در شهرک های صنعتی زون بندی (منطقه بندی) داریم و نباید به شکلی عمل شود که یک کارخانه آلاینده در کنار یک کارخانه تولید مواد غذایی و خوراکی قرار بگیرد.

طي روزهاي گذشته اخباري در مورد فعاليت صنايع آلاينده در شهرک هاي صنعتي کشور منتشر شده است. براساس آنچه اعلام شده اين صنايع آلاينده در کنار صنايع ديگر موجب ايجاد نگراني هايي شده اند. از سوي ديگر نهادهاي حامي توليد نگران برخورد احتمالي با فعاليت کارخانه هاي صنعتي و تعطيلي آنها شده اند. به باور اين گروه تعطيلي کارخانه هاي صنعتي در اين شرايط اقتصادي مي تواند عواقب خطرآفريني براي اقتصاد کشور داشته باشد. از سوي ديگر نهادهاي حامي محيط زيست تاکيد مي کند خسارت هاي ناشي از ادامه کار صنايع آلاينده به بحران هاي زيست محيطي دامن مي زند. شرکت شهرک هاي صنعتي اعتقاد دارد براساس مسوليت هاي خود با ادامه فعاليت اينگونه شرکت ها مخالفت مي کند. گزارش ها نشان مي دهد برخلاف گفته هاي معاون وزيرصنعت در برخي شهرک هاي صنعتي کشور مانند شکوهيه قم صنايع آلاينده به سادگي در دل شهرک هاي صنعتي به فعاليت ادامه مي دهند. فعالان صنعتي نقل مي کنند شرکت شهرک هاي صنعتي از صنايع مجاور، نمونه هاي آلاينده مي خواهد با طرح شکايت به رسيدگي به اين پرونده ها سرعت بخشند. سید ابریشمی معاون وزير صنعت در گفت و گوي خود با خبرآنلاين به اين موضوع تاکيد مي کند:

یک سری از صنایع آلاینده در شهرک های صنعتی حضور دارند که در کنار صنایع ديگر فعالیت می کنند. مانند اتفاقی که در شهرک صنعتی شکوهيه قم افتاده و یک کارخانه ذوب باطری کنار مواد غذایی جای گرفته است. اين موضوع به عنوان تخلف از سوي شهرک صنعتي تلقي نمي شود؟ چه دليلي دارد که صنايع اينگونه در کنار هم باشند؟ البته اساسا حضور اين صنايع از نظر محيط زيستي بحران ساز است.

معمولا نباید این طوری باشد و در شهرک هاي صنعتي هم اينگونه نیست. چون در شهرک های صنعتی زون بندی (منطقه بندی) داریم و نباید به شکلی عمل شود که یک کارخانه آلاینده در کنار یک کارخانه تولید مواد غذایی و خوراکی قرار بگیرد. اگر هم اين اتفاق رخ داده، اشتباه و تخلف است چون ما در همه شهرک هایمان زون بندی داریم و  این اقدام  در زمان طراحی شهرک انجام می شود.یعنی باید محاسبه شود که چه شرکت هایی در کنار هم قرار می گیرند. بنابراين در شرايطي که چنين اقدامي صورت گرفته باشد، تخلف از قانون است و بايد اصلاح شود.

یعنی اگر صنايع ديگر اعتراض کنند رسیدگی می کنید؟

بله حتما بایستی که آن شرکت یا مشکل آلایندگی اش را حل کند و یا اینکه آن را جا به جا کنند و قطعا نه تنها ما معترض هستیم که سازمان محیط زیست هم معترض خواهد بود و حتما در صورت شکایت دست به دست هم می دهیم و آن ها را جابه جا می کنیم. به طور قطع مي گويم که قطعا اگر چنین چیزی باشد یا باید رفع آلایندگی بکند و به یک واحد سالم تبدیل شود یا اینکه باید جابه جا شود.


3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =