رییس فدراسیون فوتبال می گوید:«پست سرپرستی را حذف کردیم تا دور کروش خلوت شود.»

به گزارش خبرورزشی؛علي كفاشيان با همه شوخي دارد اما با «صدا و سيما» نه. او شمشيرش را از رو بسته و مي‌گويد چرا بايد با پول فوتبال، براي خودشان شبكه بسازند. كفاشيان مي‌گويد صدا و سيما شفاف عمل نمي‌كند و نمي‌گويد دقيقاً چه درآمدي از فوتبال دارد. همين عدم شفافيت، به احتمال زياد معامله آنها را برهم خواهد زد. رئيس در اين گفت‌وگوي صريح كه البته آميخته با طنز است، حرف‌هاي آخر خود را به رسانه ملي مي‌زند.

*آقاي كفاشيان در ماجراي حق پخش انگار خيلي جدي هستيد. در مصاحبه روز شنبه خودتان به خبرورزشي گفته بوديد به احتمال زياد با صدا و سيما قطع همكاري مي‌كنيد. اختلاف مالي اينقدر زياد است؟

ابتدا از اينجا شروع مي‌كنم كه پس از اتمام قرارداد، ما به صدا و سيما نامه داديم كه مذاكره كنيم. يك روز مانده به شروع ليگ گفتند ما با شما مذاكره مي‌كنيم. جلسه‌اي با آنها داشتيم تا فردا نگويد فدراسيون فوتبال با ما مذاكره نكرد. يك جلسه هم با آقاي تقدس‌نژاد مدير كل بودجه و همين‌طور مديركل تبليغات و بازرگاني داشتيم. اعتقاد ما اين بود كه صدا و سيما از فوتبال پول زيادي درآورد ولي آنها گفتند اتفاقاً فوتبال براي ما درآمدزا نيست و خيلي هم بد است! ما گفتم پول اضافه‌اي نمي‌خواهيم. پيشنهاد داديم كه درآمدها را شفاف كنيم تا پس از بررسي حق دو طرف تعيين شود. منتهي اين طرح را نپذيرفتند و حالا طرح ديگري داده‌ايم.

*چه طرحي؟

يك كاسه كردن تبليغات محيطي. واقعاً بايد مشخص شود درآمد صدا و سيما از فوتبال چقدر است.

*البته آنها در نامه‌اي كه به شما نوشتند تهديد كردند اگر بازي‌ها پخش نشود شما از تبليغات محيطي كه گرفته‌‌ايد، چيزي عايدتان نمي‌شود.

ببيند صدا و سيما در نامه‌اي 3 صفحه‌اي پيشنهاداتش را به ما داد. در يكي از بندها نوشته بود كه دولت بيشتر از 40 درصد هزينه‌هاي ما را نمي‌دهد. براي توسعه و راه‌اندازي شبكه‌ها مجبور هستيم 60 درصد هزينه‌ها را خودمان تأمين كنيم. پس اين همه تبليغ و درآمد خرج توسعه شبكه‌هاي شما مي‌شود؟ اگر مي‌خواهيد شبكه راه بيندازيد برويد از دولت بگيريد، چرا با پول ديگران مي‌سازيد؟ چرا با پول فوتبال مي‌سازيد؟ فوتبال توسعه پيدا نكند؟ اين همه طرفدار دارد، چرا حقش را نگيرد؟

*اصلاً توافقي در كار بوده است؟ مشخص شده از درآمدها چند درصد به شما برسد؟

اصلاً به درآمدها نرسيده‌ايم كه به درصد برسيم. آنها مي‌گويند ما 28 ميليارد تومان بيشتر از فوتبال درنمي‌آوريم. تازه الان كه مي‌خواهيم 22 ميليارد تومان به شما بدهيم، زياد هم هست!

*ولي با قيمت 180 ميلياردي شما خيلي اختلاف دارد.

ما به نصف اين مبلغ هم قانع هستيم منتهي صدا و سيما درآمدش از فوتبال زياد است ولي مي‌گويد نه من پولي در نمي‌آورم. به نظرم دوستان بايد رو‌راست باشند. اين اصلاً عيبي ندارد. مي‌گويند دولت بودجه نمي‌دهد. ولي مگر ما چقدر بودجه براي فوتبال داريم؟ حق پخش حق باشگاه‌ها و فدراسيون است. مگر ما اين همه تيم در ليگ نداريم كه بايد اين پول بين‌شان پخش شود؟ پس آنها نبايد حق‌شان را بگيرند؟ خود ما چند تيم‌ملي داريم؟

*پس بعيد است به توافق برسيد.

من به صدا و سيما گفتم ما هم فكر شما را مي‌كنيم ولي اگر توافق نشد، فردا نگوييد اين‌ها نيامدند و حرف نزدند. ولي بعيد مي‌دانم به نتيجه برسيم. آنها مي‌گويند بيشتر از اين پول نمي‌دهيم و ما هم قطعاً موافقت نمي‌كنيم. به احتمال زياد هم همكاري ما تمام مي‌شود و مردم بايد به استاديوم بيايند تا بازي‌ها را ببيند. اين براي شما روزنامه‌ها هم بد نيست. به‌هر‌حال بايد حق ما را بدهند، نمي‌شود كه اين همه پول از فوتبال دربياورند. برنامه‌هاي مختلف ورزشي را دارند و با همين 90 كلي درآمد دارند. پرمخاطب‌ترين برنامه‌هاي ورزشي است و بازي‌هاي فوتبال. اين همه تبليغ ولي مي‌گويند ما درآمدي نداريم و 28 ميليارد بيشتر پول درنمي‌آوريم! حالا قرار است يك جلسه ديگر هم داشته باشيم ولي بعيد است به توافق برسيم.

*ولي احساس مي‌كنيم در پايان قرارداد بسته شود چون زور شما به صدا و سيما نمي‌رسد. نگاه آنها از بالاست.

بله، نگاه‌شان از بالاست. ولي هر جا مي‌خواهند من را دعوت كنند، حرف بدي مي‌زنم؟ مي‌گويم درآمدتان از فوتبال را شفاف كنيد. زور كه نمي‌گوييم، مي‌گوييم واقعيت را بگوييد. به‌هر‌حال فوتبال نبايد از خودش سهمي داشته باشد؟

*جدا از بحث حق پخش، قرارداد كارلوس كروش به كجا رسيد؟ كي براي امضا مي‌آيد؟

ايشان در حال حاضر در دبي است ولي مي‌خواهم به او يك ايميل بزنم و بخواهم كه ظرف يكي، دو روز آينده به ايران بيايد و قرارداد جديدش را امضا كند. مرخصي كروش هنوز تمام نشده است. از او مي‌خواهم بيايد امضا كند و دوباره به مرخصي برود. ديروز هم گفتم قرارداد را براي امضا آماده كنند.

*قرارداد كجا بسته مي‌شود؟

در دفتر خودمان در فدراسيون فوتبال. مي‌خواهيد در خبرورزشي ببنديم، اگه ناراحتيد!(خنده) شنيدم سماور داريد، چايي هم هست. همان جا دور هم چايي مي‌زنيم و قرارداد را مي‌بنديم.

*ما كه مشكلي نداريم. قرارداد را با خودش به ليسبون برده بود تا وكيل حقوقي‌‌اش ببيند. آيا مشكلي در قرارداد نبود؟

نه، اتفاقاً قرارداد را براي من ايميل كرده با يك اصلاح كوچك. البته كامل آن را نخوانده‌ام اما هيچ مشكلي وجود ندارد و در اين هفته ا‌ن‌شا... او را به تهران مي‌آوريم تا قرارداد را امضا كند. فكر كنم مشكلي نباشد فردا پس فردا به تهران بيايد و كار را تمام كنيم.

*پست سرپرستي تيم‌ملي هم كه حذف شد. تصميم شما بود يا كروش؟

به كروش گفتم هر چقدر دوروبرت را خلوت‌تر كني، من استقبال مي‌كنم. گفتم اطرافت را خلوت مي‌كنيم كه برايت حاشيه درست نكنند. او هم گفت باشه. كادر هر چقدر كوچك‌تر باشد براي ما هم بهتر است چون هزينه كمتري مي‌كنيم. پست سرپرستي هم حذف شد. كروش مي‌گفت اصلاً معنايي ندارد چنين پستي داشته باشيم و يكي به عنوان سرپرست روي نيمكت بنشيند. همه كارها را دوستان ديگر مثل خراطي و خود فدراسيون انجام مي‌دهند.

*پس آقاي نبي ديگر سرپرست نيستند.

نه، آقاي نبي از ابتدا سرپرست موقت بود. ايشان دبير كل فدراسيون فوتبال است.

*درباره گرفتن ميزباني جام ملت‌هاي 2019 هم صحبت كنيم. آيا ممكن است اين ميزباني به ما برسد؟ چه زماني در اين باره تصميم‌گيري مي‌شود؟

بعد از جام ملت‌هاي استراليا در اين باره تصميم‌گيري مي‌كنند. ببينيد الان همه چيز بستگي به امارات دارد.

*يعني به ما بستگي ندارد؟!

الان چند كشور كنار كشيده‌اند و تنها ما و امارات مانده‌ايم. لابي آنها خيلي قوي‌تر از ماست. اگر لابي كنند كه ميزباني را مي‌گيرند ولي اگر كار به راي‌‌گيري بكشد، ايران برنده مي‌شود و ميزباني را مي‌گيرد.

*چطور؟

چون از من خوششان مي‌آيد!

*امارات هم كه بيكار نمي‌نشيند. قطعاً لابي مي‌كند و ميزباني را مي‌گيرد.

ان‌شاا... لابي نكنند و كار به راي‌‌گيري واقعي بكشد و ما ميزباني را بگيريم. (تعجب طرفين!)

*آقاي كفاشيان چه زماني ساختار AFC را درست مي‌كنيد؟

در دستور كار است. (خنده) اين خبر قديمي بود، نمي‌دانم چرا الان رسانه‌ها درباره‌‌اش نوشته‌اند. ما يك كميته موقتي تشكيل داده‌ايم تا ساختار را درست كنيم.

*پس ان‌شاا... مثل فدراسيون خودمان پرونده‌ها به كشوي دبير كل مي‌رود تا خاك بخورد يا اينكه آراي كميته انضباطي را هر وقت حال كرديد، اعلام كنيد!

بله، آن پرونده‌هايي را كه لازم باشد حتماً مي‌گذاريم در AFC خاك بخورد!

*آقاي كفاشيان باغچه خودمان را هم يك بيل بزنيم، بد نيست. خودتان بهتر از هركسي مي‌دانيد ساختار فدراسيون فوتبال ايران مشكل دارد.

ببين در هر ساختماني و در هر مجموعه‌اي، يك سري مشكلات وجود دارد. يك چيزي به‌هر‌حال خراب است. ما بايد همه چيز را اصلاح كنيم.

251 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی RO ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    8 10
    آقای رییس اگر خوششان نمی آید حق دارند ، چون همه چیز را به مسخره می گیری .
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    17 2
    ضرغاميه ديگه
  • بی نام GB ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    5 0
    ای کاش اجازه فعالیت به کانال های غیر دولتی میدادند تا فوتبال و لیگ هم توسط کانال خصوصی خریداری و پخش میشد .... حیف
  • بی نام US ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 2
    خوششان می آید چون نام خلیج فارس رو به حراج گذاشتی براشون.