در سیاست های خروج از رکود مشخص نیست بین رکود و تورم چه شاخصی را در نظر گرفته اند.

 

بهاره چراغی: صبح فردا قرار است نقدها و پیشنهادات بسیاری از متخصصان و کارشناسان به سياست هاي خروج از رکود که در چند وقت اخیر از سوی دولت ارائه شده است مطرح شود. جمشیدعدالتیان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزي ايران بر این باور است که در دولت های خاتمی و احمدی نژاد نیز چنین بسته های ارائه شد اما هیچ کدام به نتیجه نرسیدند اما سياست هاي خروج از رکود در دولت  يازدهم شاید کارساز باشد زیرا نکات مثبت زیادی در آن وجود دارد.

عضو اتاق ایران با اشاره به مثبت تلقی کردن سياست هاي خروج از رکود گفت:«به طور کلی سياست هاي خروج از رکود می تواند چراغ راهی برای اقتصاد کشور و خود دولت باشد. اما متاسفانه در خصوص این بسته نیز بدبینی های وجود دارد. در دولت خاتمی بسته تحول اقتصادی ارائه شد و در دوره احمدی نژاد هم چنین بسته​ای را داشته ایم که البته هیچ کدام از آنها موفق عمل نکردند. هم اکنون نوبت به دولت روحانی رسیده است.»

 عدالتیان افزود:« اما از دیدگاه من نکته مهمی که باید در خصوص بسته خروج از رکود گفت این است که اجرایی شدن و عملیاتی شدن بندهای آن بسیار حائز اهمیت است.»

او در ادامه اظهار کرد:«در سياست هاي خروج از رکود مشخص نیست بین رکود و تورم چه شاخصی را در نظر گرفته اند. معمولا به این شکل است که در اقتصاد کلان یک شاخص را انتخاب می کنند اما دولت یک مرز تحمل برای تورم و رشد اقتصادی در نظر گرفته است.»

وی با تاکید بر سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت:« رشد اقتصادی به سرمایه گذاری بخش خصوصی، تعاونی ها و دولتی ها نیاز دارد. دولت به دلیل کسری بودجه و مشکلاتی که در چند سال اخیر داشته است بعید است که بتواند پروژه​های عمرانی را پیش ببرد. این در حالی است که در آن سوء سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار دارند. سرمایه گذاران خصوصی زمانی وارد گود خواهند شد که افق اقتصادی را روشن ببینند. اما آیا وضعیت اقتصادی ما آنقدر خوب است که بسیاری ریسک همه چیز را به جان بخرند و سرمایه گذاری کنند؟»

عدالتیان تصریح کرد:«وضعیت اقتصادی کشور ما نامشخص است و معلوم نیست که تا دو سال آینده قرار است چه اتفاقاتی بیفتد و همین روشن نبودن صورت مسئله باعث می​شود که سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری نداشته باشند. سیاست​های سياست هاي خروج رکود اگر قرار است عملیاتی شود قاعدتا 2 یا 3 سال آینده نتایجش مشخص خواهد شد و زمان زیادی احتیاج دارد.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع،, معادن  و کشاورزي ايران در نقد به بسته رکود گفت:«دولت می​خواهد در صنایع مادر سرمایه گذاری کند و حرفش این است که اگر در صنایع مادر سرمایه گذاری کند، صنایع کوچک و زیردستی به تبع آن از رکود خارج خواهند شد. این در حالی است که صنایعی که مدنظر دولت است مثل مسکن، خودرو و فولاد دولتی هستند و این خطر را ایجاد می کنند که دولت تصدی گری را بیشتر کند.»

وی در ادامه افزود:« اگر در صنایع بالا دستی سرمایه گذاری شود چیزی به چایین دستی​ها نخواهد رسید. دولت باید همه جانبه به تمام مسائل بپردازد و کمک به صنایع کوچک نیز فراهم شود و به نوعی دیون این شرکت ها را از بانک ها بخرد تا حداقل بتوانند مدتی هر چند کوتاه نفسی دوباره بگیرند.»

عدالتیان در پایان افزود:«اما در مجموع سياست هاي خروج از رکود نکات مثبت زیادی دارد ولی اولویت بندی و زمان بندی در آن مشخص نشده است. بعضی از ابهامات موجود در این بسته کمی نگران کننده است. زمانی که مشخص نیست کی کجا و چگونه قرار است این سیاست ها با چه اولویت های اجرایی شود جایی کمی بحث دارد.»


3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    10 0
    بازار چین پدر تولید کنندگا ن داخلی را دراورد و انگار کسی هم جلودار نیست فقط تولید کننده داخلی بدبخت باید انواع واقسام مالیاتها را بدهد چون چندین نفر را مشغول بکار کرده است