سود گردشگری سلامت، سه برابر گردشگری عادی

"گردشگری سلامت "موضوعی ناشناخته در ایران اما پر سود در جهان است که در سالهای اخیر پایش به رسانه‌ها و همایش ها باز شده و مسئولان و فعالان صنعت گردشگری از درآمدهای کلان آن در دنیای پرهیاهوی امروز سخن می گویند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛  گردشگري سلامت نوعي مسافرت حداقل 24 ساعته است که علاوه بر تفريح، هدفي درماني نيز به همراه دارد و زمينه هاي فعاليت در اين حوزه را تا بهره گیری از چشمه های آب گرم معدنی، درمان بیماری های پوستی از طریق استفاده از آفتاب، رطوبت و خنکای جنگل و حتی عمل های جراحی و درمان به شیوه های سنتی را شامل می شود.

در همجواری روز ملی دریای خزر، استان مازندران میزبان 74 مهمان از اعضای 9 کشور اکو است تا در کنفرانسی با موضوع گردشگری سلامت شرکت کرده و امکانات درمانی طبیعی و بیمارستانی را به جامعه هدف خود در کشورهای همسایه ایران معرفی کنند. این در حالی است که استاندار مازندران، مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و کارشناسان گردشگری این استان معتقدند در روز ملی دریای خزر، یکی از راه های توجه به منابع غنی طبیعی حاصل از این دریا، توسعه گردشگری آن در حوزه گردشگری سلامت است.

 

قطب گردشگری خزر

استاندار مازندران که استانش میزبان این رویداد فراملی است معتقد است اساساً گردشگری و فعالیت‌های مرتبط با آن، با سلامت جسم و روح انسان ارتباط معنادار دارد. ربیع فلاح می گوید: همین که انسان مدتی را از محیط زندگی و شرایط معمول و یکنواخت خود خارج شده و محیط جدید را تجربه می‌کند، به سلامت او کمک شایان توجهی کرده است.

او به اهمیت گردشگری سلامت اشاره می کند و می افزاید: «آمارهاى جهانى صنعت توریسم را دومین صنعت پردرآمد می‌خوانند و از حوزه‌ سلامت به عنوان سومین بازار پردرآمد در جهان یاد می‌شود که در کشورهای پیشرفته بیش از ۱۰درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد.»

استاندار مازندران می‌گوید: «متاسفانه در سالهاى گذشته، امكان جذب توريست و سرمايه گذار در مازندران به زيبايى هايى طبيعى محدود مانده است و پتانسيل هاى بزرگ اين استان در سايه عدم تبليغات و اطلاع رسانى حرفه اى به محاق رفته است؛ اميدواريم با برپايى سلسله كنفرانس ها و فستيوال هاى موضوعى مانند گردشگرى سلامت ، استعدادهاى ناب استان به خصوص در گستره منطقه اى شناسانده شود.»

استاندار می گویند: مازندران به لحاظ نزديكى به پایتخت ، 350 کیلومتر نوار ساحلی ، سه فرودگاه، جذابيت هاى جنگلى ، منابع درمانى طبيعى و ... زمينه تبديل شدن به قطب گردشگری در ميان كشورهاى حاشيه درياى خزر و نيز عضو اكو را داراست.

 

سود گردشگری سلامت، سه برابر گردشگری عادی است

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران هم معتقد است: مازندران از استان هاي مستعد درزمينه گردشگري سلامت است که بايد براي جذب مخاطب و رونق گردشگري سلامت در آن اقدام هاي اساسي انجام شود.

دلاور بزرگ نیا می گوید: كشور در زمینه گردشگری سلامت دارای توانمندی هایی چون هزینه پایین درمان، توسعه علم پزشكی، نیاز كشورهای منطقه به توریسم درمانی و ... است، اما متأسفانه نام كشورمان به عنوان قطب گردشگری سلامت در دنیا مطرح نیست.

او با بیان این که جذب گردشگر سلامت در كشور نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های منسجم است می‌افزاید: نا هماهنگی سازمان‌های مرتبط با گردشگری، نبود نظام جامع جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ورود گردشگران سلامت به كشور، ضعف در اطلاع‌رسانی قابلیت‌ها و كمبود زیرساخت‌های لازم از جمله مشکلات و موانع توسعه مطلوب گردشگری سلامت محسوب می شود.

او ورود بخش خصوصی برای رونق گردشگری سلامت را ضروری می‌داند: هم‌اكنون درآمد ناشی از هر گردشگر سلامت سه برابر گردشگر عادی است كه می‌تواند در اشتغالزایی پایدار نقش اساسی ایفا کند.دیگر نمی‌توان گردشگری را به عنوان یک فعالیت فانتزی و تفننی دانست، چرا که فعالیت‌های گردشگری بسیار تخصصی و با شاخه‌های مختلف هدفگذاری شده و موضوعاتی چون گردشگری سلامت، گردشگری طبیعت، گردشگری ادبی، دریایی،بوم گردی و زمینه فعالیت متنوع گردشگری را فراهم می‌سازد.

به گفته او، انسان امروز به واسطه خستگی از شهرنشینی و کار و مشغله‌های روزانه، نیاز دارد تا برای سلامتی و نشاط ، لحظاتی از زندگی خود را در نقاط خوش آب و هوا و دارای امکانات سپری کند که البته استان مازندران از این استعداد خدادای برخوردار است.

بزرگ‌نیا به وجود آبگرم شهرهای بخش لاريجان شهرستان آمل، رامسر ، منطقه ييلاقي لاويج شهرستان نور و نيز آب هاى معدنى تنكابن، بابل، سوادكوه، نكاو ساري اشاره می‌کند: «دراین مناطق اماکن اقامتی، استخرها و حوضچه‌های مخصوص بیماران گردشگری سلامت ساخته شده است. همچنین ماسه درمانی، لجن درمانی و ییلاقات خوش آب و هوا از مناطق نمونه گردشگری سلامت مازندران است که به صورت سنتی مورد استقبال و استفاده گردشگران قرار می‌گیرد.

به گفته او در حال حاضر پزشکان متخصص و مجرب بسیاری به ارائه فعالیت‌های تخصصی در مازندران مشغول هستند که در صورت برنامه‌ریزی می‌توان در زمینه گردشگری سلامت فرصت‌سازی کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    2 0
    یکی از اشکالات ما اینه که خودمونو می کشیم تا همه جا بگیم خلیج فارس و نه عربی. اونوقت یه اسم مربوط به ایران که در تمام نقشه ها به دریای کاسپین اشاره شده رو دوس داریم بگیم دریای خزر که یک اسم روسیه. لطفا در خبرهاتون این مساله رو در نظر بگیرید