۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸

معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: به مناسبت 23 مردادهمزمان با سالروز ترویج فرهنگ پهلوانی ورزش‌های زورخانه‌ای ویژه برنامه‌هایی با عنوان فرهنگ پهلوانی در ایستگاه‌های منتخب برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل روابط عمومی شركت بهره برداري مترو تهران حجت الاسلام والمسلمین جعفرپور در خصوص اهمیت جایگاه زورخانه‌ها در جامعه اظهار داشت: درگذشته‌های نه چندان دور، زورخانه‌ها به عنوان اولین پایگاه‌های تأمین اجتماعی بودند. اولین شورای حل اختلاف در همین زورخانه‌ها وجود داشت و پهلوانان در تصمیم گیری‌های راهبردی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شرکت داشتند و به نیازمندان رســیدگی می‌کردنــد اما متاسفانه در حال حاضر ارزش‌های پهلوانی در جامعه کمرنگ شده به طوریكه در طول سال به برگزاری یک یا چند جشن گلریزان برای پهلوانان قدیمی در زورخانه‌ها بسنده می‌شود.

جعفرپور با تأکید بر اینکه متولیان فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ پهلوانی می‌بایست گام‌های ارزشمندی بردارند تصريح كرد: مترو تهران به عنوان بزرگترین سازه اجتماعی شهر تهران بستری مناسب در جهت ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی است و معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران به منظور آشنا سازی شهروندان با این فرهنگ غنی ویژه برنامه‌هایی را با حضور ورزشکاران نوجوان و نیز مرشدان زورخانه ای همراه با ضرب و زنگ در ایستگاه های تجریش و ارم سبز برگزار می کند.

وي در ادامه به پیشینه فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در ایران اشاره و در خصوص لزوم اهمیت این فرهنگ در جامعه کنونی گفت: شبیخون فرهنگی بدخواهان زمانی به نتیجه می‌رسد که ما از محتوای فرهنگی خودمان غافل شویم و طبیعی است که نسل جوان ما در تیررس اهداف دشمنان قرار دارد. برای این که ارزش‌های نهفته در آیین پهلوانی را معرفی و آن را به شکل عملی در زندگی مردم جاری و ساری کنیم، نباید به رفتارهای نمایشی در حد نامگذاری یک روز یا برپایی یک همایش اکتفا کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شركت بهره برداري مترو تهران خاطرنشان كرد: چنین اقداماتی تنها نقطه آغاز یک حرکت بزرگ فرهنگی است که مفهوم پهلوانی را از گود زورخانه به میان اجتماع می‌برد. در همین راستا از عزیزانی که با رفتار جوانمردانه خود عناصر هویت بخش آیین پهلوانی را به نمایش گذاشته‌اند، می‌بایست تجلیل شود تا معنای واقعی پهلوانی را به مردم انتقال یابد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کورباطن A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    5 0
    چند توصیه برای بهتر برگزار کرده این طرح: اول درهای ورودی قطارها را طوری طراحی کنند که کوتاه باشد و وقت ورود به آن شخص را مجبور به سر خم نمودن کند. دوم در هر قطار یک مرشد با ضرب زورخانه و زنگ آن بنشیند و با ورود و خروج مسافران زنگ را بزند و ضرب بگیرد و در فاصله بین ایستگاه ها شعر بخواند. ضمنا خوبست شاعران حماسه سرا شعرهای حماسی متناسب نام هر ایستگاه بسازند که مرشدها بخوانند. سوم هر قطار مقادیر مورد نیار از وسایل این ورزش از قبیل میل و کباده را حمل کند که مسافرینی که می خواهند بتوانند عملا به ورزش باستانی بپردازند. چهارم ورود با شلوارک و لنگ به مترو آزاد گردد.
  • مرتضی جعفری پور A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    5 0
    مترو خودش زورخانه هست دیگه زورخانه میخواد چیکار