مهر نوشت:

شورای عالی پیوند اعضا تصویب کرد که از این پس جراحی پیوند اعضای بدن به اتباع غیرایرانی در هر شرایطی در ایران ممنوع است.

در این جلسه که در حضور وزیر بهداشت و جمعی از پزشکان و جراحان بنام و صاحب نظری همچون دکتر ایرج فاضل، دکتر ناصر سیم فروش، دکتر ملک حسینی، دکتر نوبخت و دکتر قدس در وزارت بهداشت برگزار شد، در دو مصوبه جداگانه جراحی پیوند اعضا به اتباع غیر ایرانی و همچنین جراحی پیوند در بیمارستانهای خصوصی ممنوع اعلام شد.

پیش از این مصوبه، اتباع غیر ایرانی می توانستند دهنده عضو را با خود از کشورشان به ایران بیاورند و در این صورت می توانستند از خدمات جراحی پیوند در ایران بهره مند شوند اما پس از این مصوبه پیوند عضو در این شرایط نیز به اتباع خارجی در همه بیمارستانهای کشور ممنوع است.

در این جلسه همچنین برای جلوگیری از هر گونه تخلف در پیوند اعضای بدن، جراحی های پیوند نیز فقط به بیمارستان های دولتی و دانشگاهی واگذار و اجرای آن در بیمارستان های خصوصی سراسر کشور ممنوع شد.

بنابراین گزارش جلسه شورای پیوند پس از دو سال وقفه، در پی گزارش مواردی از پیوند اعضای ایرانی به اتباع خارجی تشکیل شد و به منظور جلوگیری از هر گونه تخلف و امکان قانونی برخورد قضایی با موارد متخلف، دو مصوبه یاد شده، به تصویب همه اعضای شورا رسید.

تعیین مشوق برای احداث بیمارستانهای بزرگ پیوند اعضا

وزیر بهداشت گفت: برای گسترش دانش و توانمندی اعمال پیوند اعضا در کشور نیازمند بیمارستانهای 1000 تختخوابه ویژه پیوند هستیم.

دکتر سیدحسن هاشمی در جلسه شورای عالی پیوند افزود: مشوق هایی در وزارت بهداشت برای راه اندازی بیمارستانهای بزرگ 800 و 1000تختخوابی تعیین شده و صندوق توسعه ملی هم اعلام آمادگی کرده است تا از طرحهای بیمارستانی حمایت کند.

وی اضافه کرد: می توانیم با عرضه هتلینگ با کیفیت، بیمارستان هایی بین المللی ویژه پیوند راه اندازی کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش کشور گفت: از این پس در حوزه پیوند اعضا ما از نظر آموزشی به کشورهای همسایه و منطقه و حتی دیگر کشورهای جهان کمک می کنیم چنان که هم اکنون نیز متخصصانی از کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی در بیمارستان های دانشگاهی کشور در حال آموزش این جراحی ها هستند.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که بیماران خارجی که با آوردن دهنده عضو در این مدت در فهرست پیوند در کشور قرار گرفته اند، چه می شوند؟ افزود: قرار است تا اول مهر به این افراد اجازه داده شود تا کارشان انجام گیرد و از اول مهر دیگر هیچ موردی از پیوند به اتباع غیر ایرانی در کشور انجام نشود.

وی با بیان اینکه دو مصوبه امروز شورای عالی پیوند به نفع سلامت بیماران ایرانی است، اضافه کرد: با ممنوع شدن جراحی پیوند اعضا به اتباع غیرایرانی و همچنین مجاز شدن جراحی پیوند فقط در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی امیدواریم برخی تخلفات و سودجویی ها در این روشهای درمانی در کشور از بین برود.

 

2323

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    11 2
    آیا اتباع غیر ایرانی انسان نیستند؟ اگر همین کار در سایر کشورها با ایرانیها بشه نظرتون چیه ؟ بهتر نیست به جای این ممنوعیت به بهانه سواستفاده کنترلها بیشتر بشه کمااینکه متاسفانه بسیاری از سواستفاده کنندگان هموطن هستند
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    5 1
    من قبلن به همین خاطر عضویتم و لغو کرده بودم دوباره میرم عضو میشم
  • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    16 1
    دکتر هاشمی عزیز ازقاطعیت شما که نشان از اهمیت سلامت مردم خوب ایران نزد شما دارد از شما تشکر می کنم امیدوارم تمام دورانی که وزارت بهداشت را مدیریت می کنید همین اهمیت برای مردم در وجود شما باشد خداوند به کسانی که به این ملت خوب که منتظر مهر و اکرام و احترام هستند و خدمت شایسته لازم دارند سلامتی و عزم راسخ و برنامه ریزی عملی مناسب عنایت فرماید .
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    8 0
    این کارها خیلی خوبه فقط کاش شرکتهایی که روغن موتور تو شیر میریختن رو هم معرفی میکردید.
  • اهوازی IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    4 2
    به نظر می رسد این تصمیم غیر انسانی است انسان ملیت نمی شناسد ولی ما به علت آنکه نمی توانیم مسئله ای را حل کنیم آن را پاک می کنیم آقایان جلوی سو استفاده بعضی ها را بگیرید و با اختصاص یارانه به ایرانیان که با هزینه جهانی محاسبه می شود مشکل را حل کنید این تصمیم باعث می شود عمل پیوند در زیر زمین ها اتفاق بیفتد
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    17 2
    از طرف همه ايرانيان از شما وزير محترم متشکريم البته دلال هاي اعضا بدن دردسر درست خواهند کرد
  • وحید A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    16 28
    مگر افراد خارجی انسان نیستند . ضعف مدیریتی رو با پاک کردن صورت مسله نمی توان برطرف کرد . واقعا متاسفم
    • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      4 15
      شما دوست داری برو اعضای بدنت رو بده به یک خارحی به جای اینکه بدی به هزاران هموطن خودت. چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است
    • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      5 0
      مسلم است که انسان هستند ولی جایی که برخی سود جوهای داخلی اعضا اتباع ایرانی را به خارجی ها پیوند میزنند و سودهای چند صد میلیونی میبرند در حالیکه ایرانی هاچند سال از لیست پیوند میمانند دور از انصاف است که بخاطر پول جان هموطنان خود را به خطر بیاندازیم
    • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      7 3
      عزیز من وقتی خون ما رو به اونها میزنن میگیرن پرت میکنن میگن ما خون عجم نمیزنیم واسه چی باید با این همه نیازی که در کشور خودمون هست اعضای بدن ما رو به اونها بدن؟
    • صادق A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
      4 0
      "می توانیم با عرضه هتلینگ با کیفیت، بیمارستان هایی بین المللی ویژه پیوند راه اندازی کنیم" این جمله وزیر، در راستای پیوند به اتباع خارجی است. اگر چنین بیمارستان هایی واقعا احداث بشه هم سرمایه وارد کشور میشه و هم به بیماران خارجی نیازمند کمک میشه.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    11 2
    درود بر وزیر بهداشت
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    6 1
    دکتر هاشمی یکی از قوی ترین وزیران بهداشت ایران است۰۰۰۰ خدا توفیق پیوسته به ایشان دهد
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    10 0
    اینکه "تحت هر شرایطی پیوند به اتباع خارجی ممنوع باشه" مسخره است. کسانی هستند که برای دهه ها دارند در ایران زندگی میکنند، اونا اگر مشکلی پیدا کنند تکلیفشون چی میشه؟
  • مهدی A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    اینکار فقط پاک کردن صورت مسیلست من چند تا از بهترین دوستام افغانین من خیلی ناراحت میشم با این کار واقعا که