واکنش دبیر قطب علمی شریف به استیضاح فرجی دانا: بازگشت به دوران قبل، خروج نخبگان را افزایش می دهد

دبیر قطب علمی ریاضی دانشگاه شریف معتقد است که محیط دانشگاه ها به هیچ وجه سیاسی نشده و اگر عده ای بحث و گفتگو در مورد پیشرفت علمی را سیاسی کاری می دانند به نظر من کاملا ناعادلانه است.

زهرا تالانی: مدتهاست که برخی رسانه ها و کارشناسان اعلام می کنند که رشد علمی در کشور کاهش و حتی متوقف شده است و همین را دلیلی برای استیضاح وزیر علوم عنوان کرده اند. اما آمار معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خلاف این ادعا را رد می کند.

در همین زمینه با نظام الدين مهدوی اميری دبیر قطب علمی ریاضی دانشگاه شریف گفت وگویی انجام دادیم که می خوانید:


شما از اساتیدی هستید که در قطب علمی ریاضی دانشگاه شریف فعالیت می کنید، به نظر شما استیضاح آقای فرجی دانا، وزیر علوم چه تاثیری بر فعالیت دانشگاهها و جامعه علمی کشور می گذارد؟

در این 8 سال جامعه علمی مشکلات فراوانی پیدا کردند و دانشگاه ها تا سال قبل نابسامان بودند، اما در همین مدت کمی که آقای فرجی دانا وزیر بودند تا حدودی توانستند خرابیهای گذشته را از بین ببرند. مثلا دانشجویانی که اخراج شده بودند یا اساتیدی که حکم آنها معلق بود قرار بود بازگردند اما الان با استیضاح و احتمالا عدم رای ایشان دانشگاهها دوباره سال تحصیلی را بدون حضور وزیر علوم شروع می کنند و این لطمه بزرگی به جامعه علمی است. همچنین دوباره بخش پژوهش ، تحقیق و قطبهای علمی دانشگاهها دوباره در حال شکلگیری بود.


در سالهای گذشته این قطبهای علمی هیچ فعالیتی نداشتند؟

12 سال قبل، 120 قطب علمی در کشور در رشته های مختلف تشکیل شد که در آنها اساتید برجسته دانشگاه ها حضور دارند. هریک از این قطبها در زمینه های خاص علمی فعالیت می کنند که یک برنامه 5 ساله دارند. شروع فعالیت آنها خود بود و دستاوردهای خوبی هم داشتند اما در 8 سال گذشته با کاهش بودجه این قطبها عملا تعطیل شده بودند و کار خاصی انجام نمی دادند. خوشبختانه سال قبل دکتر فرجی دانا با کمک معاونت علمی فن آوری دوباره جان تازه ای به این قطبها داد. اساتید این قطبهای علمی بسیار امیدوار شده بودند اما الان با رفتن ایشان مشخص نیست تکلیف چه می شود.


حضور این قطبهای علمی در بخش پژوهش و تحقیق چه تاثیری دارد؟

به هرحال کارهای علمی دانشگاهها توسط این قطبها انجام می شود و در تمام کشورهای پیشرفته نظیر این قطبها را داریم. اساتیدی که در این قطبها حضور دارند با کارهای پژوهشی و تحقیقی رتبه علمی کشور را بالا می برند و به تربیت نیروهای متخصص کشور هم کمک می کنند.


شما پیش می کنید ممکن است با استیضاح وزیر علوم، دانشگاه ها مشکلاتی پیدا کنند؟

دقیقا. نباید جلوی برنامه هایی که سبب پیشرفت جامعه دانشگاهی می شود را گرفت،الان دانشگاهها روحیه و نشاط پیدا کردند و اگر دوباره عقب گرد در وضعیت آنها به وجود آید احتمال خروج اساتید و دانشجویان برجسته از کشور وجود دارد.مانند همان اتفاقی که در سالهای گذشته افتاد و در ه سال گذشته آمار خروج نخبگان بیش از هر زمان دیگری بود. مثلا دانشگاه شریف با تغییر در مدیریت و تصمیمات خوبی که در آن گرفت دوباره در حال رشد بود.


شما از بازگشت روحیه و نشاط در دانشگاهها صحبت می کنید اما یکی از موارد استیضاح آقای فرجی دانا سیاسی شدن دانشگاهها است.

اتفاقا دانشگاه ها اصلا سیاسی نشدند، بلکه یک محیط علمی خوبی در دانشگاه ها ایجاد شده و در حال تقویت است. محیط دانشگاه ها به هیچ وجه سیاسی نشده و اگر عده ای بحث و گفت وگو در مورد پیشرفت علمی را سیاسی کاری می دانند به نظر من کاملا ناعادلانه است.محیط دانشگاهها به هیچ وجه برخلاف تصوراتی که وجود دارد جناح بندی نیست و همه در جهت پیشرفت علمی کشور تلاش می کنند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =