ایسنا نوشت:

استاندار تهران با بیان این‌که سیستم بانکی باید در خدمت تولید و تعاون باشد از مجلس و دولت خواست تا تلاش کنند بخش تعاون به جایگاهی که در قانون تعریف شده دست پیدا کنند.

سیدحسین هاشمی در حاشیه همایش نقش تعاونی‌های نسل نوین در توسعه فرهنگ و اقتصاد و در مراسم رونمایی از واگذاری سهام بزرگ‌ترین شرکت تعاونی خاورمیانه اظهار کرد: دولت یازدهم از زمان آغاز فعالیت خود توسعه اقتصادی را به عنوان محور اصلی فعالیت‌های خود قرار داده است و این نگاه دولت به بخش اقتصاد در یکسال گذشته ما را با دو نتیجه ملموس و امیدوار‌کننده مواجه کرد.

وی افزود: در تمام دولت‌های گذشته اعم از سازندگی، اصلاحات و چهار سال اول دولت نهم مشکلی به نام جابه‌جایی پول نداشتیم، ولی در سال اول تدبیر و امید با کاهش شدید صادرات نفت مواجه شدیم که در مقایسه با دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای که قبلا صادر می‌کردیم به شدت کاهش پیدا کرده بود در حالی که تحریم‌ها افزایش یافت، صادرات نفت ما کاهش پیدا کرد.

هاشمی ادامه داد: دولت یازدهم در شرایطی شروع به کار کرد که تحریم‌ها افزایش یافته و وابستگی ما به نفت روزبه روز زیادتر می‌شد، اما دولت موفق شد آرامش و امید را در پایان یکسال فعالیت خود به جامعه و اقتصاد کشور تزریق کند به نحوی که هم سرمایه‌گذار و هم فروشنده، تولید‌کننده و صادر‌کننده از یک آرامش نسبتا قابل قبول برخوردار شوند.

استاندار تهران خاطر نشان کرد: امروز تورم ۴۵ درصدی کاهش یافته و تا پایان امسال رسیدن به تورم زیر ۲۵ درصد قطعی است.

وی گفت: برابر اعلام صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در پایان سال جاری به ۱.۵ درصد مثبت می‌رسد در حالی که سال ۱۳۹۱ منفی ۶.۷ درصد بودیم.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا در آستانه تدوین برنامه ششم در جهت توسعه و رونق بخش تعاون گام بردارد.

استاندار تهران گفت: می‌توان با اصلاحاتی در برنامه پنجم و بازکردن گره‌هایی کور بخش تعاون به استقبال برنامه ششم رفت. از این‌رو مجلس و دولت باید در جهت رونق و توسعه بخش تعاون اهتمام ورزند.

استاندار تهران تصریح کرد: مقدمات بودجه سال ۱۳۹۴ در حال فراهم‌ شدن است و بخش تعاون از هم‌اکنون باید سهمی در بودجه سال ۱۳۹۴ مشخص کند و موانع پیش‌روی خود را از میان بردارد.

هاشمی با بیان این‌که بخش تعاون در یک دهه گذشته نتوانسته به جایگاه شایسته خود دست یابد، تصریح کرد: سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در تولید ناخالص داخلی هدفی بود که همواره مطرح بوده است، اما اگر درست عمل می‌کردیم و تعاون با حساب و کتاب وارد فعالیت‌های اقتصادی می‌شد و از تعاونی‌های موفق الگو می‌گرفتیم شاید امروز رسیدن به سهم 25 درصدی دور از دسترس نبود.

وی با بیان این‌که نگاه‌ها به بخش تعاون باید تغییر کند و روش‌های توسعه تعاون دنبال شود، اظهار کرد: متاسفانه بخش از مردم نسبت به تعاونی‌های مسکن نگاه منفی دارند. بسیاری از آنها ثبت‌نام کرده و پول گذاشته‌اند، اما با هزاران مشکل مواجه شده و واحد‌هایشان را تحویل نگرفته‌اند. این یکی از معضلات بزرگ استان تهران است لذا از رییس جمهوری درخواست کردیم کمیته‌ای برای تعیین تکلیف این مساله تشکیل شود.

به گفته استاندار تهران عدم همراهی و حمایت سیستم بانکی یکی از مشکلات فعلی بخش تعاون است و سیستم بانکی نمی‌تواند در خدمت تولید و تعاون باشد، در حالی که باید نگاه غلطی که تاکنون به بخش اقتصاد بوده اصلاح شود و بانک‌ها به خدمت تولید و تعاون درآیند.

به گزارش ایسنا، در همایش نقش تعاونی‌های نسل نوین در توسعه فرهنگ و اقتصاد که در سالن اجلاس سران برگزار شد تمبر یادبود واگذاری سهام شرکت‌ تعاونی توسعه و عمران شهرستان تهران با حضور استاندار تهران، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل شرکت پست ایران و مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران و جمعی از مقامات و مسوولان بخش تعاون کشور رونمایی شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =