وضعیت قرمز برای بی آبی تهران اعلام شده است. چاره کار صرفه جویی بود که خب کسی گوش نداد. اکنون دو راه برای مبارزه با بی آبی مانده است؛ جیره بندی یا استفاده بی رویه از آب چاه. کدام را ترجیح می دهید؟

لیلا شریف: روايت كم آبي شهر تهران، اين بار در آخرين روزهاي تابستان به داستان جديد بي آبي و آب با طعم نيترات تبديل شده است. شهري كه روزگاري از كم آبي خطي به ابروي شهروندانش نيفتاد، حال اين روزها چهره مردمانش از نگراني نوشيدن آب آلوده در هم رفته است و هر از گاهي منتشر شدن پيام و ويدئويي در شبكه‌هاي اجتماعي، رنگ و جلوه نويي به اين نگراني مي‌دهد.

اخيراٌ برخی تهراني‎ها پيامي مبني بر احتمال استفاده بيشتر وزارت نيرو از آب چاه براي تأمين آب تهران يا قطعي زمانبدي شده را از طريق وايبر به گوش هم مي‎رسانند. در اين پيام آمده است كه «در اواخر شهريور، سطح فشار تونل های آب بر تا تصفيه خانه تهرانپارس به حدی پائین خواهد آمد که عملا فاز يک آن از کار خواهد افتاد. در اين صورت، 2 گزينه در پيش است؛ اول، تن دادن به قطعی زمان بندی شده و جبران افت فشار از طريق تامين کنندگان رينگ شمال و غرب تهران. دوم، عدم قطعی و جبران افت فشار با افزودن غيرمتعارف آب چاه ها. در صورت دوم به علت وجود بار ميکروبی بالا (ناشي از کشيدن اب از چاه‎هاي عميق تر مماس با مجاری فاضلاب) ناچار از افزودن مقادير غيرمتعارف ميکروب‎کش و به تبع آن وفور نيترات ها در آب خواهيم شد.»

اين پیام های درگوشی در كنار اطلاع رساني قطره چكاني وزارت نيرو، نشان‌دهنده هراس بحران آب شرب است. روندي كه با بحراني‎تر شدن وضعيت آب تهران و در واقع شدت گرفتن سناريوي بي آبي مردم تهران، بيش از پيش نمايان شده است.

 

جيره‎بندي آب؛ عاقلانه‎تر از استفاده بيشتر آب چاه‌هاي تهران

محمد پرورش، مدیرعامل آبفای استان تهران كه خبر اتمام آب سدهاي تهران تا اواخر تابستان از سوي او منتشر و بعد تكذيب شد، صحبت كردن در رابطه با كيفيت آب تهران در زمان بي آبي را منوط به انتخاب سخنگو كرد.

او البته خبرآنلاین گفت: «در حال حاضر اولويت اصلي كميت آب است و كيفيت آب نيز به عنوان خط قرمز سازمان آبفا شناخته‌ مي‌شود. ما هنوز اميدواريم با صرفه‌جويي 20 درصدي، بتوانيم مشكل آب تهران را حل كنيم» 

امیدواری به صرفه جویی را معاون دفتر برنامه‎ريزي كلان آب و آبفاي تهران هم دارد. هدايت فهمي كه معتقد است «در صورت صرفه‌جويي 20 درصدي مردم مي‌توان هنوز اميدوار بود كه با تكيه به آب سدها و همين حد استفاده از آب چاه‌ها، شهر تهران اين تابستان بي آب را پشت سر بگذارد»، در رابطه با احتمال تكيه بيشتر از منابع زير زميني و تبعات آن به خبرآنلاين گفت: در صورتي كه صرفه جويي 20 درصدي مردم اعمال نشود، چاره‌اي جز استفاده از آب چاه نخواهيم داشت. اما بايد تلاش كرد تا جايي كه مي‌توانيم از آب چاه بيشتر از اين استفاده نكنيم.

معاون دفتر برنامه‎ريزي كلان آب و آبفاي تهران با تأكيد بر اين موضوع كه نيترات در آب زيرزميني بيشتر است، گفت: در صورت به پايان رسيدن منابع آب سطحي مي‌توان از 2 راه حل جيره‌بندي و استفاده از آب زيرزميني استفاده كرد.

از نظر او جيره بندي آب به دليل تضمين قطعي كاهش نيافتن كيفيت آب به عنوان راه حلي بهتر از بهره گرفتن از آب چاه است: «البته جيره‌بندي آب تهران اقدامي است كه اجراي آن به دليل تبعات سياسي و اجتماعي جيره‌بندي آب در كلان شهرتهران، نيازمند تصميم مراجع بالاتر از وزارت نيرو است.»

فهمي می گوید: «وزارت نيرو در تلاش است تا با تكيه بر اولويت‌هايي همچون مديريت تقاضا، كاهش فشار آب، جيره بندي و قطع آب مشتركين پر مصرف مشكل بي آبي شهر تهران را تا فصل پاييز رفع كند و تا جايي كه مي‌تواند از گزينه‌اي به نام استفاده بيشتر از آب چاه‌هايي تهران كه ممكن است تبعاتي همچون نيتراتي شدن آب شرب را با خود به همراه بياورد،‌دوري كند.»

از سوی دیگر اوضاع سدهای غرب تهران از سدهای شرق، بهتر است. درواقع هشدارها بیشتر متوجه کمبود آب سدهای شرق تهران است. پیش از این گفته شده بود که ممکن است برای جبران کمبود آب در نیمه شرقی تهران، آب را از غرب به شرق تهران انتقال بدهند.

اما اين گزينه از سوي معاون برنامه ريزي كلان آب و آبفاي تهران رد می شود: «اين يك راه حل موقت است كه براي اجرا نيازمند يكسري عمليات سازه‌‌اي است. بايد دانست كه در حال حاضر با توجه به فوريت موضوع امكان اجرايي شدن اين طرح وجود ندارد.»

 

پرهيز از آب چاه به دليل امكان خلل در كيفيت آب

در واقع از ميان راه حل‎هاي انتقال آب شرب از غرب به شرق تهران و جيره بندي هر كدام به دلايلي همچون نبود امكانات سازه‌اي و تبعات سياسي و اجتماعي رد مي‌شوند و تنها گزينه، استفاده بيشتر از آب چاه با احتمال بالاي اجرايي شدن از سوي مسئولان آبفاي تهران و وزارت نيرو باقي مي‌ماند، راه حلي كه معاون دفتر برنامه‎ريزي كلان آب و آبفاي تهران مي‌گويد به دليل تبعات احتمالي و آلودگي آب چاه‌ها به نيترات، جز اولويت‌هاي اصلي وزارت نيرو و شركت آبفا قرار ندارد.

به گفته فهمی درصورت استفاده از آب چاه، می توان مشکل میکروبیولوژیک را حل کرد، اما نمی توان به راحتی معضل نیترات را رفع و رجوع کرد: «به دلیل اینکه نیترات در آب زیرزمینی بیشتر از آب سدهاست، باید تلاش کنیم استفاده از آب چاه محدودتر باشد.»

با تمام اینها شواهد نشان از آن دارد كه كم هزينه‌ترين راه حل از نظر تبعات اجتماعي در كلان شهري مانند تهران، چيزي جز استفاده از آب چاه نيست.

هر چند معاون آبفاي تهران تأكيد دارد كه سلامت آب تهران با نظارت دستگاه‌هاي مسئول تضمين شده است و در صورت استفاده بيش از اندازه از آب چاه و نيتراتي شدن آب شرب به مردم اطلاع رساني مي‌شود، اما نمي‌توان انكار كرد كه تكيه بر اين راه حل به دليل خبرهاي ضد و نقيض آب شرب نيترات دار تهران و همچنين اعتراف مسئولان آبفاي به بالا بودن نيترات آب چاه‌هاي تهران، با وجود ناظراني همچون وزارت بهداشت و سازمان محيط زيست، باز هم هراس تكرار شدن خبر ورود نيترات به آب شرب را در ذهن شهروندان تهراني مي‌اندازد. هراسي كه شايد با اطلاع رساني مناسب اوضاع وخيم آب سدهاي تهران و جدي گرفتن بي آبي از سوي مردم تهران، زمينه صرفه‎جويي را فراهم كرد و مانع از بحراني شدن اوضاع بي‌آبي تهران شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 81
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • alireza A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    هیچکدام کافی است آب را به روی ما شهرستانی ها ببندید تا در تهران مشکلی رخ ندهد
    • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      97 45
      من یک سال تو اهواز زندگی کردم آبش مزه لجن می داد اداره پدرم آب از یک شهر دیگری به اسم شوشتر می اورد بعد هر کس که می خواست با چند دبه آب پر می کرد و می برد خونش اگه این طوری بشه که تو هر محله این طوری اب با کیفیت توزیع بشه خوبه
    • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      کافیه گشت توی شهر بزارند هر کس ماشین و حیاط و مغازه میشوره جریمه بکنند.
    • تنگ ملستان A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      97 30
      یه ایرانه وو یه تهرون ... گرد و خاک پدر ملتو تو اهواز در میاره دوستان آخ نمی گن ... حالا اگه احیانن خدای ناکرده زبونم لال گردی و خاکی به تهران برسه،وزیر میفرستن عراق ک برو صحراشون درس کن ...
    • بی نام A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      66 33
      خب از زاینده رود آب بیارن. براچی اینهمه آب بیخودی بره اونجا؟
    • تهرانی IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      شما " شهرستانی ها" از تهران برید مشکل خودش حل میشه. لازم نیست اب رو هم رو کسی ببندن همچین تهرانی شهرستانی می کنید یکی ندونه فکر میکنه تهران شامل 14 میلیون نفر تهرانیه یک بار عید یا تعطیلات بیاید تهران تا ببنید چقدر تهرانی داریم و چقدر " شهرستانی" در تهران هستند. در ضمن برادر عزیز شهرستانی ما " تهرانی" ها هم از هموطنان شما هستیم. اگر امکانات در شهرستان کمه و در تهران متمرکز شده تقصیر " تهرانی" ها نیست تقصیر همین شماهایی است که دولت دستتونه چند نفر تهرانی در سیستم تصمیم گیری و تصمیم سازی ایران داریم؟ بشمار برادر بعد حرف ها صد تا یک غاز بزن.
    • سعدى A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      67 18
      آقاى تهرانى دقيقأدرست ميگه وانگشت گذاشته جاى حساس، براى همين هم داد تمام شهرستانيهاى عزيزدرامده ومنفى دادن بهش. آقاجان درست ميگه چرابهتون برميخوره؟ خُب ازتهران بريداگه همه اين مشكلات حل نشد، خودتون هم درشهرستان خودتون راحتتر زندگى ميكنيدامتحان كنيد
    • مهدی A1 ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      67 22
      ایول تهرانی. زدی به هدف. کیه که گوش بده
    • مرتضی محمدزاده A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      1 14
      این عکسی که برای خبرتون گذاشتین کووجاش سده ؟
    • سیا EU ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      8 1
      بابا سیاه بازی نکنید الان 10 ساله که در تمام نقاط شهر تهران آب با نیترات و فسفات توزیع میشود فقط یه زمانی مقدارش کمه و یه زمانی بیشتر. آزمایشش هم راحت است فقط دو تا الکترود مثبت و منفی میخواهد تا لجن فسفات نیترات را در لیوان ببینید.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      14 5
      جناب تهرانی امکاناتُ عادلانه توزیع کنند بدون درنگ خواهند رفت وگرنه تهران از خودش چیزی نداره که کسی مشتاق باشه.
    • یونس A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      7 0
      چرا ما تو کشورمون تکنولوژی دستگاه های آب شیرین کن نداریم؟ پس کشورهای امارات،عربستان و ... که در دل بیبان زندگی میکنند انقدر مشکل آب شیرین ندارند؟
  • ایرانی A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    نیترات میخوریم چون بدتر از نیترات سرب را هشت سال لحظه به لحظه تنفس کردیم و کسی ککش نگزید.
    • mohsen A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      فقط هشت سال سرب خوردی ؟ قبلش نمیخوردی ؟ پارسال نخوردی ؟ امسال نمیخوری؟؟ همش همون هشت ساله آره ؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      76 1
      مظمئنی تو اون هشت سال در کنار سرب نیترات نخوردی؟؟؟
    • مهندس کشاورزی A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      50 1
      نیترات موجود در آبهای چاههای کشاورزی معادل 800 کیلو اوره در هکتار هست. در حالیکه مقدار مجاز مصرف کود اوره 250 کیلو در هکتار است. یعنی اگر کسی فقط به مزرعه اش آب چاه بده حداقل سه برابر مقدار مجاز کود اوره مصرف کرده. نیترات از اصلی ترین مواد نگهدارنده در کنسروها، سوسیس و کالباس است. همینطور مقدار سموم شیمیایی در بعضی محصولات کشاورزی مثل برنج شمال، خربزه مشهد، پیاز اصفهان و محصولات جالیزی جیرفت گاهی به 90 برابر مقدار مجاز میرسد. پس خیلی لازم نیست بترسید شما هر روز دارید خطرناکترین مواد شیمیایی را وارد بدن خود میکنید حالا یه لیوان آب هم روش.
  • سرانجيك IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    تهراني هاي خوشبخت را هيچ مشكلي دامن گير نخواهد شدبرخي از شهرستان ها كه وضعيت آب آنها به مراتب از تهران بهتر است از ابتداي تابستان با جيره بندي روبرو شده اند.اگر آب كل ايران قطع شود،تهران بخاطر ترس از تبعات همچنان بدون قطعي باقي خواهد ماند.
    • بی نام RO ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      مشکل، تهرانی ها نیستند. مشکل اصلی فقدان فرهنگ مصرفه. کجای دنیا 30 دقیقه آب هدر میره تا یک نفر استحمام کنه؟؟؟
  • پترس IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    20 40
    نیترات مبخوریم مسخره ها چاپ کن یه لیوان اب بهت بدم
  • دکترای شیمی دانشگاه پیام نور محمد آباد سفلی US ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    87 20
    این مساله نه فقط از لحاظ سلامتی بلکه از لحاظ امنیتی هم مهم است. کسانیکه عادت دارند از صابون گلیسیرین استفاده کنند و روزانه هم سه لیوان آب نیترات دار بنوشند در عمل ترای نیترات گلیسیرین یا همان تی ان تی درست می کنند که ماده منفجره است. و چون بیشتر ایرانیان اعصاب ندارند و مثل ترقه سر هرچیزی انفجاری می شن امکان خطر خیلی زیاده.
    • حسام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      18 3
      عالی:
    • بیکار A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      36 2
      خوب شد اسم واقعی تو ننوشتی وگرنه با این سطح سوادت احتمالا یه بلایی سرت می آوردن.
  • مهیار IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    58 20
    چاره کار صرفه جویی بود که خب کسی گوش نداد. چاره کار صرفه جویی بود که خب کسی گوش نداد. چاره کار صرفه جویی بود که خب کسی گوش نداد. چاره کار صرفه جویی بود که خب کسی گوش نداد. چاره کار صرفه جویی بود که خب کسی گوش نداد. چاره کار صرفه جویی بود که خب کسی گوش نداد. چاره کار صرفه جویی بود که خب کسی گوش نداد. چاره کار صرفه جویی بود که خب کسی گوش نداد. . . وای بر همه ی ما
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    46 3
    من یکی ترجیح میدم ابی که برای کارخونه های اطراف یا بعبارتی داخل محدوده ی شهری تهران مثه ایران خودرو وسایپا میره رو بخورم ای آبی که برای برج سازی و مجتمع سازیهای غرب تهران مصرف میشه
  • میثم IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    70 11
    بنظرم جیره بندی خیلی بهتره،چون تحمل چند روز کم ابی میتونه باعث بشه هم قدر وجود نعمت اب رو بیشتر بدونیم و هم اینکه تبعات جسمی ناشی از مصرف نیترات گریبان مردم خوبمون رو نگیره. انشالله که هرچه زودتر بارون رحمت الهی بباره.
    • حقیقت گو IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      42 1
      به خدا ما ایرانیها با این کارها هم آدم نمی شیم ما که طرح زوج و فرد و طرح ترافیک را با انواع و اقسام توجیه و حیله ها دور می زنیم برای این هم یک راهی پیدا می کنیم اما قسم خورده ایم که آدم نشیم. می ریم یک ماشین با پلاک فرد و یکی با پلاک زوج می خریم و پول میریزیم توی جیب خودروسازها اما حاضر نیستیم برای یک مسیر ده دقیقه ای دوچرخه سوار بشیم. مطمئن باش اگه قضیه ی جیره بندی آب خیلی خیلی جدی بشه، این مردمی که من می بینم خصوصا اونهایی که پولدارند مثل مور و ملخ می ریزند و بر اساس مناطق جیره بندی چند تا خونه می خرند تا هر روز توی یکیش باشن و به قطعی آب نخورند و بتونن هر روز گالن گالن آب هدر بدهند. اونوقته که باید منتظر افزایش نجومی قیمت مسکن و بدبختی بیشتر دسته جمعی مون باشیم. از آدم شدن بهتره نه؟
  • قلي IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    99 9
    خواهشا به وظيفه رسانه اي تون صحيح عمل كنيد:10درصد منابع آبي صرف مصارف خانگي ميشه و90درصد هم صرف مصارف صنعتي،تجاري و علي الخصوص كشاورزي ميشه،درصد اتلاف آب در شبكه توزيع بعلت فرسودگي و تكنولوژي60سال پيش خيلي بالاست،تبخير و هدر رفت آب در سدها وساير منابع آبي بيش از مصرف خانگي است،آبياري فضاي سبز شهريچمن بي خاصيت و پر مصرف و شمشادها و...بسيار بيشتر از مصارف خانگي از آب شيرين مي بلعد،همه چي دست مردم نيست.
    • بی نام A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      47 9
      فضای سبز بی خاصیت نیست همینطوری هم در تهران کمبود اکسیژن داریم . و به شدت فضای سبز نسبت به نقاط دیگر دنیا کم است. مساله آبیاری اونها با آب آشامیدنی است. با بقیه قسمتهای نظرتون موافقم .
    • قلي IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      34 5
      بي نام جان قرار نيست اداي اروپاييها رو دربياريم و بزور مملكتمون رو با چمن كاري سبز نشون بديم،مگه كسي بخاطر سرسبزي ميره لاس وگاس يا دوبي يا شانگهاي؟در ايران كم آب و خشك نبايد چمن كاشته بشه،نبايد برنج كاشته بشه بجز شمال،نبايد تو مسير هر رودخونه 200تا استخر پرورش ماهي ساخته بشه،نبايد درياچه مصنوعي تو چيتگر بسازن از اونور درختاي چيتگر تو بي آبي بسوزن،سوءمديريت عامل همه ايناست.
    • بی نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      32 0
      چمن و شمشاد کمترین میزان اکسیژن را دارند . اگر خیلی خواهوان فضای سبز هستند درخت های سازگار با آب و هوای گرم و خشک بکارند .
    • حقیقت گو IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      18 0
      همیشه مشکل ما همینه. هیچ کس حاضر به پذیرش مسئولیت و سهم خودش نیست. مردم میگن مسئولین و مسئولین میگن مردم. خودروساز میگه راه، وزارت راه میگه راهنمایی و رانندگی، و راهنمایی و رانندگی میگه بی احتیاطی راننده و خطای انسانی. اگر روزی هر کس به اندازه ی خودش مسئولیت کارهایش را بپذیرد همه چیز بهتر و قابل تحمل تر می شود.
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    آدم اگه 14 روز نره حموم طوریش نمیشه من امتحان کردم
    • بی نام A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      8 0
      خدایی؟
    • بی نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      16 1
      چطوری هپلی ؟
    • نسرین IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      4 0
      خیلی با نمک بود
  • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    67 3
    تعجب اوره که با وجود کم آبی بی سابقه شاهد جیره بندی نبودیم معلوم نیست پشت پرده چه خبره؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    58 5
    مگه الام دازیم آب میخوریم؟؟ طعم آب ها کاملن تغییر کرده
  • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    50 5
    جنوب تهران که در حالت عادی هم از آب چاه بود دیگه چه برسه به الان بوی گند میده
  • علی A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    79 15
    چون بحران به تهران رسید موضوع مهم شد. شهرهای جنوبی خیلی وقته مشکل کم ابی دارن .
  • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    3 13
    معلومه نیترات نه فسفات نه سولفات....
  • هرمز A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    44 7
    اب معدنی میخورم با نیترات میرم حموم واسه موهامم خوبه
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    107 3
    ترجیح میدهیم جمعیت بشه 30 میلیون نفر تا هیچ جای ایران کم آبی نشه
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    36 3
    من میگم مسئولا خیلی قبل تر از کمبود اب باید به فکر باشن
  • بی نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    83 4
    ما که روغن پالم و آشغالهای دیگه خوردیم نیترات هم خوردیم کیو میترسونی
  • بی نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    57 7
    اتفاقا سدها به گل بشينه خوبه چون بعد از دهها سال مخزنشونو يه لايروبي اساسي ميشه كرد
  • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    30 48
    واقعامتاسفم. این چه طرز سواله؟ چراا این همه سال آب قطع نشد که امسال با مدیریت تدبیر و امید به این حال و روز افتاد؟ این قضیه کاملا سیاسی است. مردم را سرزنش نکنید
    • فرهاد A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
      18 4
      یعنی اینقدر همه توهم زدن که دیگه قحطی آب رو هم سیاسی میبینن عزیز من اگه 1 مطالعه داشته باشی میفهمی که ایران توی یه دوره ی طولانی خشکسالیه و این قضیه سال به سال بدتر میشه مگر اینکه مردم عادت مصرفشون رو تغییر بدن ما ها عادت کردیم خودمون رو هیچوقت مقصر نمیدونیم و بقیه رو همیشه متهم میکنیم
  • کاغذ باطله A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    22 0
    به نظر من ما که همه چیزمون از چین وارد میشه آب را هم چین بیارند خیالمان راحت میشه .پارچه کفنی را دیدم از چین آوردند
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    15 0
    فکر میکنین الان چی میخوریم ؟ الان هم نیترات میخوریم و هم بنزین آلوده رو نفس میکشیم . عجب سخت جانی هستیم ماها
  • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    8 11
    هیچ اتفاقی نمیوفته اب جاهی دیگه رو قطع میکنن به تهران اب میدن نترسید تهرانی ها همه ادمن بقیه مردم نه فقط تهرانی ها مهمن.
  • جواد FI ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    13 3
    جالبه تو نظرها همه مقصرند جز خودمون
  • بی نام A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    24 0
    انشعابات مشترکین پرمصرف رو قطع کنن
  • بی نام EU ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    10 14
    تهرانی ها تافته جدا بافته شده اند...بهتون برنخوره ما هم همطن شماییم خیلی ها هم از شهرستان رفتن تهران ولی ببینید چقد امکانات توی تهرانه و این مسئله و مهاجرت یک روز بلایی بسیار بزرگ بوجود میاره نمونه بارزش همین آب.....
  • بی نام RO ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    22 2
    آب پر مصرف ها رو فوری قطع کنید 90 درصدآب سدها را 10 درصد جمعیت تهران مصرف کردند
    • بی نام A1 ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      1 0
      استاد ميشه بفرماييد اين آمارو از كجا درآوردي؟
  • saman A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    22 0
    چرا همیشه فشار باید به مردم بیاد در این کشور؟طبق آخرین آمار 35 درصد آب بدلیل قدیمی بودن خطوط انتقال هدر میره چرا بجای اینکه به مردم فشار بیارن به خودشون فشار نمیارند؟دیگه نفس کشیدنم کم کم در این کشور غیر ممکن میشه
  • حمیدرضا IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    18 0
    بر فرض این تابستان هم با آب چاه رد کنیم ولی سال بد چطور با توجه به اینکه منابع آبی کشور به دلایل مختلف اتلاف میشه بهترین روش تغییر زیر ساخت های شهری به وسیله جدا کردن آب شرب از بقیه مصارف هست که برای شست وشو و الباقی اگر هم از چاه استفاده شد پیامدجانی نداشته باشد افسوس که مسایل رو فقط می خواهیم رد کنیم نه اینکه حل کنیم
    • بهترین نظر A1 ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴
      1 0
      خدا هر چی میخوای بت بده. دمت گرم
  • ادیب IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    24 0
    لامصب تو هشت سال قبل آسمان هم ما رو تحریم کرد و باران نبارید
  • دانشجوی دکتری شیمی آلی IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    7 2
    نیترات به خودی خود برای انسان مضر نیست ولی وقتی اکسید می شود ترکیبات فوق العاده خطرناکی دارد.حداکثر مجاز یون نیترات در آب آشامیدنی 50 میلی گرم در لیتر بر حسب نیترات و 10 میلی گرم در لیتر بر حسب نیتروژن است
  • بی نام A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    28 0
    چند درصد آب تصفیه شده از لوله های زنگ زده سازمان آب و فاضلاب قبل از رسیدن به خونه های مردم هدر میدره؟چند درصد آب کشور مصرف شرب میشه چند درصد دیگه بخاطر آبیاری غیر اصولی از بین میره؟ چرا کسی به فکر ساختن آب شیرین کن نبود و نیست؟چرا کشورهای خشک و سوزان عربی مشکل آب شرب ندارن؟پاسخ فقدان "مدیریت " و "آینده نگری واقع بینانه" ست...
    • بی نام A1 ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      3 9
      شما اسم اب شیرین کن به گوشت خورده فکر کردی با یه آب شیرین کن مسئله حله ، آب شیرین کنئمیدونی چقدر برق میخواد ؟؟
  • بی نام US ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    8 1
    آب جیره بندی هم نیترات خواهد داشت فرقی نمیکنه
  • a IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    11 0
    من از شهرداری خیلی گله دارم و انتقادهای زیادی بهش وارداست تهران بااین همه جمعیت و ماشین واین همه ساختمانهای نوساز خالی دیگرچقدرجادارد که هر روزشاهدساخت و سازهای بیشتری با این کمبود آب و برق و هوای تازه هستیم؟چراشهرداری باگرفتن پول مجوزساخت میدهد چرا مدیریت درست و حسابی برای برنامه ریزی در این مواردنداشته و ندارد؟اصلا برنامه عمران درشهرداری و برای مدیرانی که تخصصشان غیرازتصدی درشهرداری هست دارند؟در۱۰۰تا۵۰نتری منزل ما سه ساختمان دوتاش ۷طبقه و یکی که زمینش بزرگتراست را دارنددوتا۷ طبقه میسازندغلاوه برخاکی که داریم هرروزمیخوریم آب شربی هست که دارند برای درست کردن گچ و ملاتشان استفاده میکنندضمن اینکه برای خراب کردن هم بخاطراینکه خاک کمتربشودکلی آب هدر دادند تازه همه خانه ها بهم اشراف دارند.
  • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    13 1
    جیره بندی کنید تا استخرهای شمال تهران بی آب نشوند.
  • بی نام NL ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    3 0
    امان از این جبر جغرافیایی ...خبر اخر شبتو دوست نداشتم خبر جان که بارونم دل به دلمون نمیده
  • بی نام A1 ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    2 0
    بد نیست اگر در هوزهاب خیزداری سدهای که به گل نشسته اند را لایروبی کنند
  • بی نام A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    12 0
    هم دولت مقصره و هم خود مردم. این مناظر چقدر براتون آشناست: یه برگ خیس چسبیده به زمین، طرف با فشار آب شلنگ از اول حیاط تا آخر کوچه بدرقه اش می کنه که مبادا خم بشه برگ رو از روی زمین برداره، آب از فضای سبز وسط بزرگراه سرریز شده و تمام ماشینها باید مارپیچ مانور بدن تا گل نپاشن، بعد می بینی برادر زحمتکش شهرداری تو سایه نشسته و چایی نبات میخوره و به این منظره نیشخند می زنه هممون مقصریم.
  • ضامن IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    11 0
    فقط ذستگاه های آب شیرین کن و انتقال اون به شهرها با لوله گذاری. خیلی راحت مشکلات حل میشه اینطوری. مثل کویت و عربستان که در طول سال یک قطره بارون ندارن ولی اصلا مشکلی به اسم آب ندارن
  • حمید IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    14 2
    ظرفیت تهران خیلی وقته که پر شده باید دیگر انشعاب آب ندهند و از گسترش تهران جلو گیری کرد .
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 0
    نه........
  • نیما IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    2 1
    بنده ترجیح می دهم آب معدنی بخورم و با آب لوله کشی موارد بهداشتی را انجام دهم. ضمناً شهرداری باید مشکل فاضلاب تهران را حل کند تا آبهای زیر زمینی کمتر آلوده شده و تصفیه آن راحت تر باشد. اینکه در ساعاتی از روز به کل آب را قطع کنند تنها پاک کردن صورت مسئله و راحت ترین راه ممکن برای آبفای تهران است. بگذریم که حتی در استان گیلان با وجود آن همه بارندگی به دلیل عدم مدیریت کنترل آبهای سطحی و زیر زمینی و لایروبی سدها کمبود آب شیرین داریم و به راحتی آب سدها را روانه دریا می کنیم. توانایی شیرین سازی آب دریا را هم که نداریم پس بیایید راحت ترین راه را انتخاب کنیم و آب را قطع کنیم
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    3 0
    البته نیترات
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    1 0
    مدیریت آگاهانه و با رویکرد توسعه پایدار در مورد آب که مدتهاست درکشور وجود ندارد. جالب است طوری حرف می زنند که مقصران کمبود اب مردمند نه عزیز من مقصران همان مدیرانی هستند که هنوز مدیریت اب کشور را در دست دارند خصوصا در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف اب را دارد و کمترین بازده را و اصلا با میزان مصرف در آن با بخش مصرف آشامیدنی و حتی صنعتی درکشور ما قابل مقایسه نیست
  • علی IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    0 2
    نمیشه از دریای خزر آب بیارن با لوله نمیشه نه؟؟؟؟؟؟
  • saeed A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    6 0
    والا فکر می کنم آب چاه تهران در بدترین حالت از آب معمولی لوله کشی اهواز بهتره اگر دستگاه های آب تصفیه نبود استفاده از آب اهواز امکان پذیر نبود کاشکی مسئولین به اندازه یک دهم تهران به اهواز توجه می کردند
  • سعیده بهادرستان IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    5 0
    صداو سیما کم کاری میکنه سالهای پیش در این زمینه انیمیشن یا تبلیغات خوبی انجام میشد اما در حال حاضر اقدامی انجام نمیشه یا خیلی کم اثر هست. با توجه به جایگاه رسانه در میان مردم خواهشا برای صرفه جویی بیشتر در مصرف آب فعالیت سیما در این زمینه بیشتر شود.
  • ناهید A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    3 1
    من توشهرستان لنگرود استان گیلان هستم ما اینجا که بعضی وقتا بارون مییاد آب گل آلود میخوریم پر کثافت کسی به فکر نیست تازه حالت عادی ابمون شور و تلخه تابسون اب رو قطع میکنن کسی نیست به داد ما برسه ما که مشکل بارش کم رو ندارن ببینید تو تهران حالا میخوان یه بار آب رو جبره بندی کنن چه سرو صدایی درست شده به نظر من تنها راه حل این مشکل البته من متخصص این کار نیستم اول جدا کردن اب شرب از سایر آبها هستش و گرون کردنش که تا یه حدی قیمتش زیاد نباشه بعد تز او ده برابر بشه شاید بگین هزینه لوله کشی مجدد زیاده ولی چاره ای جز این برای حل اساسی مشکل وجود نداره البته بازم بدون صرفه جویی نمیشه کاری رو پیش برد ....... یه سری مطالب مثل بهینه و باز سازی سیستم انتقال آب هم که نباید حتی اگه مشکل اب نداشته باشیم
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    5 0
    واقعا شرم آوره توی این بحران حالا همه پی این هستن کی تهرونی اصل کی بچه شهرستانه با من خودم بچه تهرونم دارم تو شهرستان زندگی میکنم مشکل با این بره اون بیاد حل نمیشه که اوضاع بد تر ازاینه وقتی اب شرب میره میشه دریاچه چیتگر بعدش میشه مرداب همینه ما همه مردم این مملکتین
  • بی نام NL ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    3 0
    من ترجیح میدم جاش دوغ بخورم
  • بی نام US ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
    1 0
    مهندس کشاورزی ایول نکته ای که راجب مصرف غیر مجاز کودهای شیمیایی گفتی به تنهایی واسه انقراض نسل ایرانی ها در کوتاه مدت کافیه بقیه موارد به کنار. خدا بیامرزه همگان را