تسنیم نوشت:

بهروز افخمی کارگردان سینما در برنامه رادیویی «سینما معیار» با اشاره به فضای جشنواره‌ها گفت: به طور کلی من از رفتار سیرک‌واری که در جشنواره‌ها پیش می‌آید خیلی بدم می‌آید.فضاهای جشنواره ای اصلا فضاهای جدی ای برای فیلم دیدن نیست.

برنامه رادیویی «سینما معیار» با حضور تلفنی بهروز افخمی کارگردان سینما و حضور کارشناسان و منتقدان سینمایی جبار آذین و محمد حسین بدری برگزارشد. «سینما معیار» این هفته با موضوع گفت‌وگو، نقد و بررسی تازه ترین ساخته بهروز افخمی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» از شبکه رادیوی گفت‌وگو پخش شد.
بحث در مورد فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» همراه با ارتباط تلفنی با کارگردان این اثر شروع شد. افخمی در پاسخ به سوالی درمورد آخرین وضعیت اکران و فروش فیلم جدیدش گفت: فروش فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» با احتساب فروش شهرستان از یک میلیارد هم عبور کرده است.
در ادامه سید امیرجاوید مجری برنامه «سینما معیار» به عنوان اولین سوال در خصوص شکل روایت فیلم پرسید: بیشتر سوالاتی که از سوی شنوندگان برنامه مطرح شده است در خصوص مشخص نبودن روایت محوری و پیرنگ اصلی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» است. اینکه چرا این روایت محوری مشخص نیست یا تناسب و پیوند با خرده روایتها معلوم نیست و این باعث شده است که یک پریشانی در ارتباط فیلم با مخاطب ایجاد شود.

بهروز افخمی در پاسخ به این سوال گفت: کسانی که چنین سوالاتی را مطرح می کنند نتوانستند تشخیص دهند داستان چیست. من برای کسانی که فکر می کند داستان فیلم معلوم نیست نمی توانم حرفی بزنم. مشکل معمولا از آنجایی شروع می شود که ما یک سری چارچوبهای نظری را یاد می گیریم و حفظ می کنیم و فیلمها را بر اساس آن چارچوبهای نظری ارزیابی می کنیم. البته این چارچوب های نظری را هم طوطی وار یاد گرفتیم و مثلا در یک فیلم دنبال این می گردیم که روایت اصلی فیلم کجاست و خرده پیرنگها با آن چه ربطی دارند. تشخیص این موضوع برای کسی که داستان خواندن را یاد گرفته باشد و نه منطبق کردن با چارچوبهای نظری، کار سختی نیست.

او در خصوص داستان اصلی فیلم گفت: قصه‌ی اصلی این فیلم داستان آذر است و اوجش هم آنجایی است که معلوم میشود که مشکل آذر چیست؟ مساله فقط جدا شدن آذر از شوهرش نیست بلکه مشکل خاصی است که آذر در زندگی اش با شوهرش پیدا کرده است. مشکلی که برای خانواده‌ی ایرانی قابل تحمل نیست و داستان شرم آوری است که معمولا آن را پنهان می کنند و نمی توانند با آن کنار بیایند. پس در نحوه بیان داستان سعی کردیم که حجب و حیا و به اشاره گفتن رعایت شود.
کارگردان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» گفت: تمام کسانی که از فیلم خوششان آمده است این مطلب را راحت فهمیدند که فیلم داستان دراماتیکی دارد. اصلا بنا نیست که فیلم برمبنای خرده پیرنگ پیش برود. این فیلم یک داستان اصلی دارد و البته داستانهای فرعی هم دارد که با آنها هماهنگ هستند. هرکسی هم که گرفتار چارچوبهای نظری نباشد می تواند این داستان اصلی را تعریف کند.
در اینجای برنامه، مجری این سوال را مطرح کرد: برخی می گویند اگر قصه ی آذر را پیرنگ اصلی داستان بگیریم وارد کردن برخی از شخصیتها و ارتباط خرده پیرنگ ها با پیرنگ اصلی داستان مبهم خواهد بود. مثلا اشاره کرده بودند به شخصیت بهرام که رامبد جوان بازی کرده بود که ورود این شخص به داستان آذر هیچ کمکی به اصل ماجرا و قصه آذر نکرده است.
بهروز افخمی در حالی که می خندید اینگونه پاسخ داد: این مساله کاملا بدیهی و طبیعی است. زنی که از شوهرش جدا شده و در شرایط بحرانی قرار گرفته است اگر مرد دیگری را پیدا کند که بتواند با او ازدواج کند به بهترین موقعیت برای خارج شدن از آن شرایط بحرانی رسیده است.
در ادامه برنامه، سوال امیرجاوید در مورد برخی از اشکالاتی بود که نسبت به نوع فیلمبرداری «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» مطرح شده بود. مجری برنامه پرسید: ادعا می شود که در فیلمبرداری برخی از سکانسهای فیلم تصاویری تار گرفته شده است یا در برخی نماهای فیلم، ارتباط تصویری با کل اثر وجود ندارد.
افخمی در پاسخ به این ادعا گفت: این حرفها اینقدر کلی است که نمی توان به آنها جواب داد. فیلمبرداری این فیلم هیچ دستکمی از فیلمبرداری بهترین فیلمبردارانی که من با آنها کار کردم ندارد. البته غیر از نعمت حقیقی که استاد من بود و در فیلمهایی که با او کار کردم از او بیشتر از یک مدیر فیلمبرداری یاد گرفتم.
او ادامه داد: اینکه فقط در یکی از نماها به خاطر یک لنز دارای ایراد، تصویر کمی تار شده است چیزی است که قبلا گفته شده و من هم قبول دارم. ولی اینکه نماهایی که برای این فیلم انتخاب شده است اشتباه بوده است باید بگویم که اصلا اندازه نما را فیلم بردار انتخاب نمی کند. اصلا این کلی گویی ها فایده ای ندارد. حرفهایی که به جای بحث در مورد فیلم و تحلیل تک تک نماها، یک سری ایرادهای کلیشه ای به فیلم وارد می کنند.
در ادامه برنامه به اظهار نظری از بهروز افخمی که گفته بود من فیلمی ساختم که هیچ جشنواره ای آن را نبیند، اشاره شد و مجری برنامه این گونه سوال کرد: آیا این اظهار نظر مختص این فیلم است یا نه. شما برای ادامه راه فیلمسازی خود تصمیم دارید که در فضاهای جشنواره ای حضور نداشته باشید.
افخمی در جواب این سوال گفت: من از زمانی که فیلم هشت میلمتری اولم را ساختم و آن را به جشنواره اتحادیه فیلمسازان آسیاو اقیانوسیه فرستادم؛ از فضاهای جشنواره ای متنفر شدم. بعد از آن هم از شرکت در هیچ جشنواره ای خوشم نمی آمد. ولی تهیه کننده ها تلاش می کردند که ما را قانع کنند که شرکت در جشنواره و جایزه گرفتن ها، تاثیر تبلیغاتی روی فیلم دارد و مردم را نسبت به فیلم متوجه می‌کند.
افخمی در پاسخ به این سوال که جشنواره فیلم فجر چه دارد که در این بین، آن را استثنا می کنید اینگونه پاسخ داد: جشنواره فیلم فجر برای ما یادگاری انقلاب است و ما در ایام دهه فجر جشنهایی میگیریم که در آن شرکت می‌کنیم و حضور در جشنواره فجر معنای دیگری دارد.
او با اشاره به فضای جشنواره ها گفت: به طور کلی من از رفتار سیرک واری که در جشنواره ها پیش می آید خیلی بدم می آید. مثلا از این فرش قرمز و انبوه عکس گرفتن ها بدم می آید. فضاهای جشنواره ای اصلا فضاهای جدی ای برای فیلم دیدن نیست.

افخمی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: یادم است در یکی از جشنواره های فیلم کن که درمورد فیلم یک فیلمساز جوان آمریکایی میگفتند فیلم خوبی ساخته است. وقتی من با او صحبت می کردم به او گفتم: من فیلمت را ندیدم ولی از صحبتهای که شنیدم فکرمیکنم که فیلم خوبی ساخته باشی. او هم در جواب من گفت: خوب شد که فیلم من را در این جا ندیدی، اینجا جای فیلم دیدن نیست چون اینجا سیرک است. این تعبیر برای من خیلی جالب بود.
افخمی در آخر در پاسخ به این سوال که برای امسال چه فیلمی را تولید می‌کند گفت: می خواهم فیلمی به نام تله را بسازم و این روزها مشغول مراحل پیش تولید این فیلم هستم.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    23 3
    خب راست گفته. جشنواره ها کار کارشناسی نمی کنند بلکه شو اجرا می کنند.
  • محمد IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    25 4
    این توهین بود...؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    23 3
    من هیچ توهینی ندیدم منظور جشنواره های خارجی بوده