شرق نوشت:

نتایج نهایی کنکور سراسری قرار است تا پایان هفته اعلام شود و داوطلبان کنکور پس از یک‌سال تلاش دانشگاه‌های محل تحصیل خود را می‌شناسند. اما نکته حایزاهمیت در این‌باره افزایش روزبه‌روز سهم دانشگاه‌های پولی در پذیرش دانشجویان است. سال گذشته طبق آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور از نحوه پذیرش کنکوری‌ها در دانشگاه‌های کشور، بیش از 72درصد کنکوری‌ها جذب دانشگاه‌هایی شدند که باید در قبال دریافت خدمات آموزشی شهریه بپردازند.

حالا آمار رسمی سازمان سنجش در سال‌جاری نشان می‌دهد امسال 85درصد دانشجویان باید در دانشگاه‌های پولی درس بخوانند؛ دانشگاه‌هایی اعم از: دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه‌های غیرانتفاعی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه‌های نیمه‌حضوری، دانشگاه‌های مجازی و بین‌المللی و نوبت‌های شبانه. به‌عبارت دیگر امسال از مجموع 695هزارو697 نفر ظرفیت اعلام‌شده از سوی دانشگاه‌ها، سهم دانشگاه‌های دولتی روزانه و رایگان 15درصد، پیام‌نور 54درصد، دانشگاه‌های غیرانتفاعی 24.8  درصد، نوبت شبانه 5.1 درصد، دانشگاه‌های نیمه‌حضوری یک دهم‌درصد و سهم مجازی و بین‌المللی شش دهم درصد است. روندی که از سال1386 با افزایش سهمیه دانشگاه پیام‌نور آغاز شد و حالا کار به جایی رسیده است که پیام‌نور سه‌برابر دانشگاه‌های دولتی قرار است اقدام به جذب دانشجو کند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش که ظرفیت‌های پذیرش را از دانشگاه‌های کشور دریافت کرده است، بیشترین میزان ظرفیت به دانشگاه پیام‌نور با 369هزارو848نفر و کمترین ظرفیت به دوره‌های نیمه‌حضوری با 804 نفر اختصاص دارد. همچنین در میان گروه‌های آزمایشی نیز بیشترین ظرفیت به گروه ریاضی و فنی با 254هزارو686نفر و کمترین ظرفیت به گروه هنر با 16هزارو182نفر اختصاص دارد. این وضعیت در شرایطی است که پیش از این محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم نسبت به سیطره کمیت‌گرایی در آموزش‌عالی ایران انتقاد کرده بود.

نکته حایزاهمیت دیگر در ورودی‌های سال جاری کنکور سراسری این است که چندسالی است که مسوولان وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور اقدام به ارایه آمارهای افتخارآمیز از بالارفتن شانس قبولی داوطلبان کنکور، مجاز به انتخاب‌رشته‌شدن همه داوطلبان کنکور یا مسایلی از این دست می‌کنند. در تازه‌ترین آنها، عباس خدایی، رییس سازمان سنجش می‌گوید: «شانس قبولی کلی داوطلبان 70درصد است. یعنی از هر صدنفر70 نفر قبول خواهند شد.»

بالارفتن شانس قبولی داوطلبان کنکور و مجاز به انتخاب‌رشته‌شدن همه داوطلبان، واقعیتی جاری در کنکور سراسری است اما تمام واقعیت نیست. چراکه آمارهای رسمی سازمان سنجش آموزش کشور نشان از آن دارد که بالارفتن شانس قبولی در کنکور مربوط به دانشگاه‌های دولتی و باکیفیت کشور نیست، بلکه مربوط به دانشگاه‌هایی همچون، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه‌های غیرانتفاعی، دانشگاه‌های مجازی و نیمه‌حضوری و... می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی، یک‌میلیون‌و31هزار داوطلب در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند که ظرفیت‌های اعلام‌شده از سوی دانشگاه‌ها رقمی معادل 695هزارو697 صندلی در دانشگاه‌هاست. اما نکته حایزاهمیت، سهم بالای دانشگاه‌های پولی و سهم اندک دانشگاه‌های رایگان و باکیفیت در ظرفیت‌های اعلام‌شده است که بر اساس آن می‌توان گفت شانس قبولی در دانشگاه‌های دولتی و باکیفیت کشور بسیار کمتر از دانشگاه‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    26 7
    پذيرش دانشگاهاي دولتي خيلي كم هستش
  • بی نام IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    14 5
    پس چرا پذیرش رشته های پزشکی و داروسازی انقدر کم است؟
  • جواد A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
    10 0
    چقدر از مردم پول می گیرید
  • فریبا IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    6 1
    چرا بی انصلفی شده من با رتبه 8000 هیچ رشته ای قبول نشدم و مردود شدم چرا خدایی کار نمیکنین یکسال زحمت و خواب و بیداری چرا نتیجه نگرفتم