در هفته های گذشته در حرفها و اظهار نظر های مختلف یک نوع خوشبینی مزمن نسبت به آینده گردشگری ورودی در مسئولان مرتبط با این صنعت به چشم می خورد.

این خوشبینی ها تا به آنجا به پیش رفت که برخی با ارایه آمارهای گردشگر ورودی در سالیان آینده کشورهای گردشگر پذیر منطقه نظیر ترکیه و امارات را شرمنده کردند.

گرچه نباید از رشد اقبال عمومی در کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای ثروتمند آسیایی نسبت به ورود به کشور ما در یک سال اخیر غافل شد اما نباید این غفلت دامنه دار شده و بر روی واقعیت صنعت گردشگری ما سایه بیاندازد.

واقعیت این است که در کشور ما اصلی ترین و در واقع قلب صنعت گردشگری با بحرانی جدی مواجه است .

هتلها و صنعت هتلداری در کشور ما با بنیه ای بسیار ضعیف سایه گذشته را یدک می کشند و بسیاری از هتلهای ما تاب ستاره هایی که گذشته بر دوش آنها گذاشته است را ندارند.

گرچه بسیاری از هتلهای شاخص و اتفاقا گران در کشورهای اروپایی قدمتی بیش از صد سال دارند اما در طی این سالیان توانسته اند در حفظ و ارتقای خدمات خود به نحو چشمگیری عمل کنند.

در صنعت هتلداری ما علیرغم ساخت چندین هتل جدید در شهرهای توریستی و زیارتی هنوز هتلهایی با قدمت بین 40 تا 50 سال حرف اول را می زنند اما سوال اینجاست که این غولهای باستانی هنوز تاب کشیدن ستاره های پنج گانه بر روی شانه های خود را دارند؟

در استانهای شمالی کشور که در حقیقت از توریستی ترین مناطق کشور به شمار می رود به جز چند هتل تازه تاسیس با قیمتهای نجومی مانند هتل نارنجستان در مازندران باقی هتلهای پنج یا چهار ستاره اکثرا یدک کش گذشته شان هستند از هتل پارسیان خزر( هایت چالوس) تا سپید کنار انزلی تا هتلی مانند هتل بزرگ و هتل قدیم رامسر در حالی به عنوان هتلهای 5ستاره و چهار ستاره مطرح می شند و انتظار دریافت شبی 200 الی 400 هزار تومان برای یک اتاق دو تخته را داند که اصلا از عهده ارایه خدمات یک هتل پنج ستاره بر نمیآیند.

این حتی موضوع برای گردشگران داخلی و کشورهای اطراف هم که در فصلهای توریستی به شمال کشور می آیند مطلوب نیست .
تاسیسات قدیمی بوی نم از درز دیوارهایی با نیم قرن عمر ترکها و شکستگی هاو بالاخره عدم وجود خدمات راضی کننده مانند اینترنت و شبکه مبادلات بانکی و تفریحات تعریف شده هتل ، همگی نشاندهنده این نکته هستند که صنعت دولتی و نیمه دولتی هتلداری در کشور ما به ته خط رسیده است و در صورت جذب گردشگر خارجی برای مقاصد گردشگری به مدد دیپلماسی و تبلیغات در عمل عده ای گردشگر ناراضی با کوله باری از تبلیغات منفی درباره صنعت گردشگری کشورمان را در فرودگاه بدرقه خواهیم کرد.

گرچه نباید فراموش کرد که اوضاع نابسامان اقتصادی در دولت قبل توان ریسک کردن سرمایه گذار داخلی و خارجی در صنعت هتل سازی و هتل داری بسیار کاهش داد اما همگام با تلاش دولت برای غلبه بر رکود اقتصادی و ایجاد رشد در صنایع ، نباید از هتلداری نیز غافل شد چرا که در شرایط امروز کشور ما که صنایع مرتبط با کشاورزی با بحران بی آبی و صنایع ماشین سازی ما با بحران نداشتن مزیت نسبی نسبت به رقبا دست به گریبان هستند هنوز صنعت غریب گردشگری است که می تواند لاقل برای اقتصاد شهرستانها ، نقش ناجی را بازی کند.

تعداد زیادی از جوانها در شهرهای شمالی جذب فروشگاهها و مارکت های مختلفی شده اند که در کنار هتلها و مناطق گردشگری تاسیس شده و لباسهای مارک دار و کالاهای چینی و لوازم خانگی می فروشند ؛ این اشتغال نیم بند که گاهی با حقوق های زیر 600 هزار تومان ومگس پرانی آنان نیز توام است در صورت رشد و ارتقای گردشگری و صنعت هتلداری می تواند چنان وضعیت بی کاری در شهرستانهای گردشگر پذیر را متحول کند که تاثیر آن بلا فاصله در اقتصاد کشور و در کاهش معضلات اجتماعی دیده شود.

حجم مسافران بی هدف و ناراضی در شهرهای توریستی که در ایام تعطیلات واقعا غیر قابل کنترل هستند در صورت سامان مند شدن در یک شبکه هدفمند می توانند آثار غیر قابل تصوری در اقتصاد مناطق به وجود آورند و همه اینها در قلب صنعت گردشگری یعنی صنعت هتلداری متمرکز شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    19 0
    بسیار مطلب درست و به جایی بود، جا دارد که مسئوالان گردشگری کشور، با دقت و واقع نگری بیشتر به این موضوع نگاه کنند.
  • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    22 0
    هتل های ایرانی حتی 3 ستاره هم نیستند چه برسه 5 ستاره...درهتل های 5 ستاره جاهایی هستش که اگه بگم ادمین جون کامنت روتایید نمیکنه
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    1 10
    شمال ايران فقط
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    15 0
    چرا نظارتي بر هتل هاي پنج ستاره وجود ندارد كه اين قبيل هتلهاي پنج ستاره بدون خدمات كافي در شان حتي هتل سه ستاره بهاي هتل پنج ستاره بگيرند يكي از اين هتل ها علاوه بر نرخ هتل پنج ستاره و ماليات ارزش افزوده پانزده درصد بابت خدمات به صورت حساب اضافه ميكند كه در هيچ گوشه جهان مرسوم نيست و وسايل داخل اتاقشان انگار از سمساريها خريداري كرده اند تخت و تشك فرسوده غير قابل مصرف دستشويي و توالت كهنه از هتل پنج ستاره فقط نامي دارند وبس و تحت همين نام از خلق الله پول بي حساب و كتاب ميگيرند
  • تهران اوغلی A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    7 0
    خواهشا تو ویکیپدیا امکانات هتلهای 4 و 5 ستاره استاندارد رو بخونید و با مال خودمون مقایسه کنید. ستاره های هتلهای ایران را چه کسانی و بر اساس کدام معیارها میدهند ؟؟ لطفا سازمان میراث فرهنگی پاسخگو باشد.
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    9 0
    کاملا درسته. ما از صنعت توریسم خیلی عقبیم.
  • شمالی EU ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    4 0
    بیشتر پروژه های هتل سازی و سرمایه گذاری به جهت نبود سرمایه لازم و عدم کار کارشناسی درست، بدون نتیجه مانده و یا سرمایه گذاران مورد ادعا خلع ید شده اند هتل 7 ستاره سماموس که بنا بود در رامسر افتتاح گشته و با حضور 70 سفیر و مسئولان دولتی و استانی مازندران در زمان مشائی کلنگ آن به زمین زده شد و این همه سر و صدای رسانه ای برای آن، اما حتی بدون یک ستاره بوده و سرمایه گذار آن نیز خلع ید گردید و همه ادعاها، به سرابی تبدیل شده بود.... یکی نبود که بگوید مجوز آن بر چه اساس و مبنائی صادر شده است....
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
    12 0
    هتل های ما هر چه قدر هم لوکس و مجلل باشند تاثیری روی گردشگری ما نداره ما محدودیت های فرهنگی زیادی داریم توریست اگه بخواد تعطیلاتشو بگزرونه حتما از کشورهای اروپایی انتخاب می کنه یا نهایتا از خاورمیانه مصر و ترکیه و امارات رو انتخاب میکنه مگه اینکه طرف چی باشه مثلا استاد باستان شناسی و عاشق تخت جمشید باشه پاشه بیاد اینجا
  • آمی EU ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
    2 4
    ما با درآمد متوسط سالی یک بار به مسافرت میرویم و در بهترین هتل اقامت میکنیم اما هیچ هتلی خدمات دهی در حد پنج ستاره را ندارد فقط هتل عباسی اصفهان کمی از بقیه بهتر است و این به دلیل کم کاری سازمان گردشگری است اغلب این هتل ها با ارائه غذا در بوفه پول کلانی پنجاه هزار تومان بابت هرنفراز مسافر دریافت می کنند در صورتی که این غذاها معمولا بسیار بدمزه و بی کیفیت هستند.