به گزارش «خبر جنوب» قرار است در 300 متری بنای تاریخی تخت جمشید مسابقات رالی سواری برگزار شود، مسابقه ای که با وجود اعلام مخالفت میراث فرهنگی، اصول و ضوابط یونسکو را زیر پا می گذارد تا یک بار دیگر تراژدی بی توجهی نسبت به این مجموعه جهانی تکرار شود.

اين روزها چنان در هياهو و ظواهر يك مسابقه اتومبيل سواري غرق شده ايم كه فراموش كرده ايم اينجا تاريخي دو هزار ساله رخ نمايي مي كند.مسابقه اتومبيلراني در حالي در تخت جمشيد از امروز تا جمعه برگزار مي شود كه يونسكو نسبت به اجراي چنين مسابقاتي هشدار داده و سازمان ميراث فرهنگي كشور نيز مخالفت خود را اعلام كرده است. از آلودگي صوتي و مخدوش شدن منظر فرهنگي مجموعه جهاني تخت جمشيد گرفته تا شكسته شدن حريم درجه يك و حفظ نشدن شأن و منزلت اين مجموعه جهاني! اما بي تاثير بودن چنين مسابقه اي براي توسعه گردشگري استان از مهم ترين مسائلي است كه تني چند از كارشناسان و دوستداران ميراث فرهنگي روي آن دست گذاشته اند. شهرام رهبر كارشناس حوزه مرمت و پژوهش در مجموعه جهاني تخت جمشيد با تاكيد بر اين كه حفظ قوانين بين المللي براي حفاظت از اين اثر همواره در اولويت است مي گويد: با توجه به حساسيت هاي موجود تمامي مسائل فني، امنيتي و حفاظتي و مرمتي در مجموعه جهانيتخت جمشيد زير نظر دقيق كارشناسان مربوطه صورت مي گيرد.
وي ادامه مي دهد: صرف نظر از رعايت چنين مسائلي اگر قرار است برنامه اي در مجموعه جهاني برگزار شود، ضروري است همه جوانب آن مورد توجه قرار گيرد تا آسيبي بر مجموعه وارد نشود.رهبر همچنين اضافه مي كند: برگزاري رالي در اين مجموعه جهاني نبايد خدشه اي بر آن وارد كند و بايد قوانين جهاني در اين رابطه رعايت شود چرا كه در محوطه اي اين مسابقه برگزار مي شود كه جزو ميراث جهاني است.
رهبر به حادثه اي كه منجر به كشته شدن يك نفر شد و واژگوني يك خودرو در مسير اختصاصي تخت جمشيد را به همراه داشت اشاره مي كند و مي گويد: متاسفانه اين اتفاق سنوات گذشته رخ داد و منجر به پاسخگويي مسئولين به يونسكو شد از اين رو جا دارد هر گونه اقدام و يا اجراي برنامه اي با رعايت تمامي جوانب باشد.
وي با ذكر مثالي به تكميل سخنانش مي پردازد و مي گويد: در مجموعه جهاني تخت جمشيد براي مرمت و يا حفاظت از آثار فرهنگي حساسيت بسياري لحاظ مي شود و استفاده از جرثقيل هاي سنگين در محوطه ممنوع است چرا كه ارتعاشات و لرزه اي كه از تردد اين نوع ماشين ها ايجاد مي شود آسيب جدي بر بنا وارد مي كند.رهبر همچنين مي افزايد: فاصله اندك عبور و مرور اتومبيل هااز نزديكي صفه تخت جمشيد در دراز مدت لطمات جبران ناپذيري بر اثر وارد مي كند. همچنين در ادامه اين گفت و گو علي اسدي باستان شناس بر اين باور است كه تخت جمشيد يك مجموعه فرهنگي بسيار مهم است و بايد فعاليت هايي كه در اين مجموعه صورت مي گيرد همخوان با ارزش هاي فرهنگي بنا باشد.وي مي گويد: اجراي مسابقات اتومبيلراني هيچ وجه سنخيتي با فعاليت هاي مجموعه جهاني ندارد و عملاً خطراتي را نيز براي مجموعه به دنبال خواهد داشت.
اسدي اين سر و صدا و ازدحام جمعيت و ارتعاشات ناشي از تردد خودروها همچنين خطراتي كه براي بازديد كنندگان به وجود مي آيد را از جمله معايب برگزاري اين مسابقه برشمرد و گفت: اجراي اين مسابقه نيز چيزي نيست كه آن را بتوان با ارزش ها و پيام هايي كه در تخت جمشيد نهفته است تطبيق داد.به گفته وي تخت جمشيد محلي است كه با عنوان مركز جهاني تمدن هخامنشيان مطرح بوده و تمامي نقوش برجسته اي كه در اين مجموعه است حكايت از آرامش و همزيستي مسالمت آميز ملل جهان در كنار يكديگر دارد همچنين پيام اين مجموعه جهاني جز صلح و دوستي چيز ديگري نيست. از اين رو بايد برنامه ريزي هايي
كه قرار است در مجموعه و يا كنار آن برگزار شود، مطابق با اين مباحث باشد.
اين باستان شناس ادامه مي دهد: اجراي برنامه ها و آيين هايي كه تاثيري بر معرفي اين پيام ها داشته باشد در مجموعه جهاني تخت جمشيد ضروري است و نبايد به بهانه جذب گردشگر هر برنامه اي را در تخت جمشيد بهاجرا درآورد، به طور حتم مسابقه رالي انتقال دهنده چنين پيام هايي هم نخواهد بود.اسدي ادامه
مي دهد: جهانيان ايران را با تخت جمشيد مي شناسند پس نبايد فعاليت هايي در اين مجموعه صورت گيرد تا تعجب بازديد كنندگان خارجي را نيز در پي داشته باشد و از طرفي هم بر اين مجموعه آسيب وارد نمايد.سرپرست كاوش آب راه هايتخت جمشيد اضافه مي كند: انجام يك سري فعاليت هاي فرهنگي و هنري با حفظ شأن و منزلت تخت جمشيد در اين محوطه جهاني يك ضرورت به شمار مي رود.
امير سبوكي رئيس انجمن صنفي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي فارس نيز به خبرنگار ما مي گويد: به نظر مي رسد برگزاري رالي در استان فارس يك فرصت تاريخي براي جذب گردشگران داخلي و خارجي باشد اما زمان و مكان برگزاري اين مسابقه كارشناسي شده نيست.
وي ادامه مي دهد: زمان برگزاري اين مسابقه در مهر ماه كه فصل سفر محسوب مي شود يك اشتباه بزرگ است چرا كه به دليل خالي نبودن واحدهاي اقامتي امكان جذب گردشگر وجود ندارد و اين در حالي است كه برگزاري چنين مسابقه اي به طور حتم گردشگران بسياري را جذب فارس مي كند.وي خواستار توجه بيشتر مسئولين مربوطه نسبت به تغيير زمان برگزاري مسابقات مي شود و مي گويد: بهترين زمان براي برگزاري چنين مسابقاتي كه با استقبال عمومي هم مواجه است، ايام خارج از پيك سفر مي باشد تا فعالان حوزه گردشگري و تور اپراتورها بتوانند با تبليغات موثر گردشگران را به واسطه برپايي مسابقه اتومبيلراني به مدت چند روز در فارس جذب كنند.سبوكي ادامه مي دهد: متوليان برگزاري چنين برنامه اي بايد با دست اندركاران حوزه گردشگري فارس و كشور برنامه ريزي مشتركي داشته باشند تا اين چنين مسابقه اي بتواند منجر به جذب گردشگر به استان فارس شود.وي در خصوص مكان برگزاري مسابقه نيز مي گويد: رعايت ضوابط و مقررات يونسكو براي تمامي دستگاه ها و ارگان ها الزامي است و نبايد اين ضوابط ناديده گرفته شود.
سبوكي تاكيد مي كند: تردد خودروها با سرعت بالا در مسير جاده اختصاصي تخت جمشيد مي تواند باعث بروز مشكلاتي براي گردشگران باشد.
در ادامه اين گفت و گو امين طباطبايي مدير خانه فرهنگ جاودان نيز مي گويد: زماني كه سازمان ميراث فرهنگي عنوان متولي حفاظت و حراست از آثار تاريخي را دارد پس بايد تمامي ارگان ها و سازمان ها به قوانين اين سازمان احترام بگذارند و با نظر كارشناسي شده اين سازمان اقدام به برگزاري برنامه هاي فرهنگي در محوطه هاي تاريخي نمايند.
وي ادامه مي دهد: برگزاري رالي در محوطه تخت جمشيد طبق نظر كارشناسان اين سازمان ممنوع است اما متاسفانه اين مسابقه تمامي قوانين موجود در سازمان را نقض كرده و در حال اجرا است.
طباطبايي ادامه مي دهد: برگزار كننده اين برنامه اهميتي براي آثار تاريخي قائل نيست و حتي شايد نداند كه اجراي اين برنامه چه عواقب و تاثير خطرناكي را بر محوطه وارد مي كند.
وي مي گويد: تخت جمشيد نمونه منحصر به فردي از آثار سنگي دنيا است كه شهرت جهاني دارد اما نوع برخوردها و رفتارها با اين اثر در شأن و مقامش نيست.محمد يوسف رستمي دبير انجمن فرزندان پارسه نيز به خبرنگار ما مي گويد: مسابقه اتومبيلراني تنها در فاصله 300 متري
از تخت جمشيد در حال برگزاري است كه اين موضوع در هيچ كجاي دنيا سابقه نداشته است.
وي ادامه مي دهد: در حال حاضر از اجراي برنامه هاي فرهنگي و جشنواره هاي تخصصي گردشگري در محوطه تخت جمشيد غافل شده ايم و به سراغ برنامه هايي رفته ايم كه آسيب رساني به مجموعه جهاني را در پي دارد.
وي ادامه مي دهد: مسابقه اتومبيلراني همخواني با مجموعه جهاني تخت جمشيد ندارد و بهتر است در اين محوطه برنامه هاي فرهنگي، همايش هاي تخصصي مرتبط با مباحث ميراث فرهنگي به اجرا درآيد.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    57 3
    عوامل این فاجعه باید دادگاهی بشن تا درس عبرتی برای بقیه بشه
    • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
      16 2
      از آقای رئیس جمهور عزیزمان می خواهیم فکر ی به حال میراث فرهنگی فارس کنند
    • بی نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
      20 2
      اینا رو دادگاهی نمی کنن دو روز دیگه به عنوان فعالان تخریب میراث فرهنگی تقدیر هم می شن
  • بی نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    38 3
    دست هایی در کارند که این میراث جهانی را نابود کنند ما مردم شیراز خواستار برخورد با مسوولانی هستیم که با بی توجهی در صدد نابودی میراث فرهنگی استان فارس هستند
  • رضا IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    6 2
    چی هست اینی که میگید ؟؟إإ میراث فرهنگی