مهر نوشت:

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در جلسه تودیع و معارفه دبیر جایزه کتاب سال گفت: سی و دومین جایزه کتاب سال می‌تواند تراز تولید علم و پژوهش کشور را مشخص کرده و افق‌های پدید آمده در حوزه کتاب را گسترش بدهد و همچنین ادامه‌دهنده آنها باشد.

مراسم تودیع نجفقلی حبیبی و معارفه حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد به عنوان دبیر علمی جایزه کتاب سال جهوری اسلامی ایران شب گذشته چهارشنبه 16 مهر در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود را به پایان این برنامه رسانده بود، گفت: هیچ جایزه‌ای مشابه این جایزه نیست. این جایزه فرصت رصد و ارزیابی حوزه نشر و کتاب ایران است چون بیش از 30 هزار کتاب به واسطه آن، بررسی می شود. پس باید قدر این فرصت را بدانیم. برای حوزه مربوط به تولید محتوا و علم نیز این جایزه یک فرصت است که می‌تواند از بیرون به حوزه نگاه کند. سی و دومین جایزه کتاب سال می‌تواند تراز تولید علم و پژوهش کشور را مشخص کرده و افق‌های پدید آمده در حوزه کتاب را گسترش بدهد و همچنین ادامه‌دهنده آنها باشد. می توان ظرفیت این جایزه را بیشتر از آن چیزی که هست، توسعه و گسترش داد.

وی افزود: در سال های گذشته در زمینه این جایزه حرکت های خوبی صورت گرفت و البته هر حرکتی مخاطراتی دارد و فعالیت های مربوط به این کار هم بی مخاطره نبودند. برای مثال، سلیقه‌گرایی،‌ تصمیم‌های نادرست و اشتباه در داوری از جمله این مخاطرات بوده و هست. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به اتقان این جایزه منجر شود، دبیر علمی و دبیرخانه این جایزه است.

صالحی با اشاره به فعالیت های نجفقلی حبیب گفت: همراهی در کنار دکتر حبیبی یک فرصت برای دوره سی و یکم کتاب سال بود و شخصیت علمی و نوع نگاه وی به علم، مقبولیتی در جبهه نخبه کشورمان ایجاد می‌کرد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازنگری آیین نامه جایزه کتاب سال، گفت: در مورد بازنگری آیین‌نامه نیز، صحبت شد که انتخاب دوره‌ای دبیر سال می‌تواند گستره‌ای از مخاطبین و دانشمندان را به این جایزه متصل کند که این نتیجه‌گیری دوستان بوده است. رفاقت من و آقای مهدوی راد به بیش از چند دهه برمی‌گردد. وی در حوزه‌های کتاب‌شناسی و کتاب‌پژوهی مشغول است و اگر بخواهم با احتیاط بگویم یکی از افرادی است که در ایران با کتاب انس دارد. ارتباط ایشان با اهالی نشر و نخبگان حوزه و دانشگاه از ویژگی‌های شخصیتی اوست. تخصص وی به تفسیر و علوم قرآنی از دیگر ویژگی‌های مهدوی‌راد بوده و ذوق سلیم و خلاق به دور از سلیقه‌گرایی و سیاسی‌گرایی از دیگر نکات برجسته شخصیت مهدوی راد است. امیدوارم در این فرصت باقی‌مانده با تلاش‌های ایشان امسال شاهد شکوفایی کتاب سال باشیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس A1 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    آیت‌الله جوادی آملی: اگر اختلاس نكنند و با بيت‌ المال بازی نكنند، سدها از باران پر می شود حضرت آيت‌الله جوادي آملي گفت: اگر بشر صالح باشد، مشكلات و مسائل اقتصادي حل مي‌شود و اگر نباشد، باران در درياها مي‌بارد. «آيت‌الله العظمی جوادی آملی» با اشاره به اينكه خداوند مقصد محض و دائم الفيض است اظهاركرد: كار خدا هيچوقت تعطيل‌بردار نيست و ذات اقدس الهي دائما در حال فيض است. ابشان خشكسالي را امتحاني الهي ذكر كرد و گفت: رفع اين مشكل راهي ندارد به جز اينكه به ممتحن باز گرديم و در اين زمينه بيان شده اگر شما به وظيفه خود عمل كنيد. باران نازل مي‌شود. این مرجع تقلید با بيان اينكه خداوند بيان كرده اگر امتحان شديد، نماز و دعا بخوانيد و سپس منتظر شويد و و از من بخواهيد من به شما مي‌دهم.