نکاشت، دریاچه ارومیه را زنده می‌کند؟/ کردوانی: دریاچه نمک‌زار شد، فایده ندارد/ کلانتری: راهی برایمان نمانده

طرح نکاشت در اطراف دریاچه ارومیه جزو 26 مصوبه ستاد احیای این دریاچه است که به زودی اجرا می شود. عده‌ای این طرح را ضروری و البته تنها راه باقیمانده می‌دانند و برخی به فکر تبعات اجتماعی آن برای کشاورزان هستند.

طهورا شهبازی: سال 1376؛ همان سال بود که با کمبود بارندگی و افزایش شدت تبخیر جان از تن دریاچه ارومیه پرکشید و رفت. زخم را عوامل طبیعی زدند، اما ضربه های آخر را عوامل انسانی همچون نبود برنامه آمایش، احداث بزرگراه میان گذر، چرای مفرط دام، آلودگی آب و عوامل دیگر بر پیکره آن وارد کردند. توفان نمک در شرق دریاچه، حذف زیستگاه های ارزشمند و از بین رفتن آرتمیا تنها موجود زنده این دریاچه نیز شدند کوچک‌ترین اثرهای این بحران. در تمام این سال‌ها درباره خطر مرگ دریاچه هشدار داده شد و درباره اش حرف زدند، اما تا بخش بزرگی از دریاچه خشک نشد خطر جدی نشد.

بعد از ارایه ایده ها و طرح های مصوب در دولت یازدهم تیرماه امسال بود که در دومین نشست ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور دکتر حسن روحانی، رییس جمهور، 10 طرح جدید برای نجات دریاچه ارومیه به تصویب رسید و با احتساب طرح های قبلی تعداد طرح های مصوب نجات دریاچه ارومیه به 26 طرح رسید.

حالا از میان 26 طرح تصویب شده یک طرح آن در آستانه اجرایی شدن قرار دارد. طرح نکاشت در اراضی زراعی شبکه آبیاری زرینه رود.

طرحی که بر اساس آن 50 هزار هکتار از اراضی زراعی در بخش زرینه رود به اجاره دولت درمی آید و خسارتی که از محدودیت موقت کشت محصول متوجه صاحبان اراضی می شود به آنان داده می شود تا آب این بخش به دریاچه ارومیه برسد.


نکاشت چیست؟

طرح نکاشت در مناطق اطراف دریاچه ارومیه جزو 26 مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه است که اجرای آن در زمان کشت پاییزه یعنی از آبان ماه آغاز خواهد شد. مجری این طرح استانداری های آذربایجان غربی و شرقی هستند که ستاد احیای دریاچه ارومیه بر آن نظارت دارد.

اعتبارمالی در نظر گرفته شده برای این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان است که در 45 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی و 37 هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی به اجرا گذاشته می شود. مدت زمان اجرای این طرح سه ساله و موقتی است و میزان مبلغ خسارت افرادی که زمین های زراعی خود را نمی کارند فعلا یک ساله پرداخت خواهد شد. میزان پرداختی به کشاورزان مبلغ پنج میلیون تومان به ازای هر هکتار است.

اما این طرح نیز با واکنش های مختلف از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان روبه رو شد که بخش کشاورزی این منطقه را به راحتی نمی توان تعطیل کرد.


دریاچه ارومیه حالا یک کویر است

پروفسور پرویز کردوانی پدر کویر شناسی ایران یکی از منتقدان این طرح است. او معتقد است با وضعیت کنونی دریاچه که تنها 10 درصد از آب آن باقی مانده اولا امیدی به احیای دریاچه نخواهد بود و دوما توقف کشاورزی در این مناطق ضررهای جبران ناپذیر دیگری را متوجه مردم بومی خواهد کرد.

کردوانی دراین باره به خبرآنلاین می گوید: «شرایط دریاچه طوری است که نباید آب وارد دریاچه کرد زیرا در اطراف دریاچه چاه هایی حفر شده است که آب های منتقل شده به آن چاه ها نفوذ خواهند کرد. نفوذ این آب به چاه ها باعث شور شدن آنها و بروز مشکلات دیگری می شود.»

به گفته او دریاچه ارومیه در حال حاضر نه یک دریاچه بلکه کویر است. کویری بزرگتر از دشت کویر ایران: «تنها 10 درصد از آب این دریاچه باقی مانده که بیشترش باتلاق است. این دریاچه نمکزار بزرگ است. مانند تشت نمکی می ماند که یک لیوان آب داخل آن ریخته شود.»

پدر کویرشناسی ایران می گوید: درست است که در قسمت کشاورزی هدررفت آب داریم اما باید از شیوه ای استفاده کنیم که آب کمتر مصرف شود، ولی آب در زمین کشاورزی باقی بماند و به دریاچه نریزد. دو استان آذربایجان غربی و شرقی در این سال ها تلاش زیادی برای توسعه کشاورزی کرده اند و حالا نمی توانیم به آنها بگوییم که کشاورزی را کنار بگذارند.

به گفته او اگر کشاورزی در این مناطق تعطیل شود بحث کمبود تغذیه مردم و بیکاری کشاورزان مطرح می شود: بیاییم برای مصرف کم آب در بخش کشاورزی و با توجه به شور بودن آب این مناطق محصولاتی مثل پسته برای کاشت انتخاب کنیم که آبکمتری نیاز دارند.

کردوانی می گوید: با ممنوع کردن کشاورزی جواب نمایندگان مجلس که مخالف این طرح هستند را چه خواهند داد؟

در روزهای گذشته، دولت از اقبال روسیه به محصولات ایرانی از کشاورزی تا صنعت خبر داده اند. اما طرح نکاشت از ظرفیت تولید کشاورزی ایران که بخش بزرگی از آن آذربایجان غربی و شرقی واقع شده،‌ کم می کند. کردوانی دراین باره می گوید: از طرف دیگر روسیه از سوی آمریکا تحریم مواد غذایی شده و ما می خواهیم به روسیه مواد غذایی صادر کنیم. از یک طرف کشاورزی را تعطیل می کنیم و از یک طرف چگونه می خواهیم محصولات صادر کنیم. خواهش من از مسوولان این است که حقیقت را به مردم بگویند.



به فکر راهکارهای درازمدت باشیم

دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست‌بوم‌های آبی ایران است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور است و به دلیل برخورداري از ارزش‌های بی‌نظیر طبیعی و اکولوژیک به عنوان پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست‌کره معرفی شده است.

نزدیک به 550 گونه گیاهی یک‌ساله و چندساله در ناحیه اکولوژیک دریاچه شناسایی شده‌اند. پوشش گیاهی غالب این منطقه شامل گونه‌های شورپسند، خشکی‌دوست و آبزی می‌باشد. دریاچه ارومیه مرکز زمستان‌گذرانی پرندگان آبزی مهاجر، به ویژه مرغابی و گونه‌های کنار‌آب‌چر است و از این رو دارای اهمیت بین‌المللی است.

محسن سلیمانی مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران هدف از طراحی این طرح را کمک به احیای دریاچه ارومیه می داند. اما معتقد است این روش ها مقطعی هستند و باید به فکر روش های موثر درازمدت بود.

سلیمانی دراین باره به خبرآنلاین می گوید: داشتن یک استراتژی مشخص در رابطه با شیوه کاشت در کنار طرح نکاشت می تواند موثرتر باشد. چون شرایط دریاچه ارومیه الان در شرایط بحرانی قرار دارد. سراغ گزینه های مقطعی و کوتاه مدت رفته اند.

او تبعات اجتماعی و از دست رفتن کار کشاورزان را یکی از ضعف های این طرح مطرح می کند و جهت دهی شیوه کشاورزی را در درازمدت پربازده تر می داند و می گوید: حمایت از محصولاتی که آب کمتری را مصرف می کنند، گذاشتن یکسری فاکتورهای تشویقی برای کاشت گیاهان با مصرف آب کمتر و یکسری اقدامات بازدارنده اینها همه مکمل یکدیگر هستند.

به گفته سلیمانی این بار به جای حمایت از چغندرقند باید به سراغ محصولات دیگری رفت که آب کمتری نیاز دارند: من خودم با اقدامات تشویقی و بازدارنده موافق هستم. و در طرح نکاشت معتقدم که باید تبعات و برآوردهای هزینه ای آن را به صورت دقیق بررسی کنند.


دریاچه ارومیه؛ مریضی در حال خونریزی

اما طراحان نکاشت، آن را یک طرح فوری برای نجات دریاچه می دانند و گزینه ای بین بد و بدتر اعلام می کنند؛ شاید شرایط برای کشاورزان سخت باشد ولی به همکاری آنها احتیاج است تا دریاچه از وضع وخیم خود خارج شود.

به گفته عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه دریاچه آخرین سال خود را می گذراند و اگر آبی اضافه تر از آنچه در دریاچه است به داخل آن ریخته نشود و دریاچه خشک شود هیچگاه دیگر دریاچه احیا نمی شود: دریاچه ممکن است از حالت دریاچه دربیاید و تبدیل به باتلاق شود مانند باتلاق گاوخونی.

کلانتری به خبرآنلاین می گوید: به هرقیمتی شده باید آب تامین کنیم. دریاچه الان حالت یک مریض اورژانسی دارد که در حال خونریزی است این مریض را باید نجات داد تا بعد درمان شود. بنابراین چون ما هیچ راهی نداریم مگر اینکه حقابه کشاورزان را برای 3 سال از آنها بخریم. ما برای احیای دریاچه به همکاری همه از جمله کشاورزان احتیاج داریم.

او در پاسخ به اینکه «کشاورزان و مردم آذربایجان شرقی و غربی سال ها برای توسعه کشاورزی خود زحمت کشیده اند پس زحمات آنها هدر خواهد رفت»، گفت: به هر صورت ما در شرایط عادی نیستیم. باید بین مرگ مریض و زحمت برای دیگران انتخاب کنیم. اگر 5سال پیش کارهایی انجام می دادیم ممکن بود دیگر این اتفاقات نیفتد ولی درست در آخرین سال زندگی دریاچه هستیم و حاکمیت تصمیم به نجات دریاچه گرفته است چون نجات دریاچه نجات منطقه است.

همانطور که در گذشته در جلسات مختلف توسط مسوولین نجات دریاچه عنوان شده بود برای احیای دریاچه باید زرینه رود توسط کانالی به سیمینه رود متصل شود و از آنجا وارد دریاچه شود. کلانتری معتقد است این کار شدنی است فقط باید کارهای موازی هم با آن انجام شود.

مبلغ در نظر گرفته شده برای هرکشاورز بین 4 تا 5 میلیون تومان به ازای هر هکتار است. کلانتری این رقم را بیشتر از قیمت اجاره های این زمین ها می داند: به هر حال این یک اجبار است دیگر ما باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم نه بین خوب و خوب تر. ما باید دریاچه را به هر قیمتی است حفظش کنیم. چون اگر دریاچه خشک شود و روی آن را رسوب های رسی بگیرد اگر آب هم بیاید دیگر این دریاچه احیا نخواهد شد.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 379736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    خوب بدن دست خارجی ها اونا که مشتاقند کردوانی چی بلد اگه بلد بودن به این روز نمی افتادیم که
    • سجاد A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      چرا باید میلیاردها تومان را بیهوده خرج دریاچه ای کنیم که دیگه امیدی به احیای اون نیست......اینا پول بیت الماله .......چرا باید کشاورزی رو فدای دریاچه کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام EU ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      این دریاچه خشک شده و مثل دهها دریاچه دیگه در دنیا که خشک شد و عمرشون به پایان رسید راهی نداره و از توهین به پرفسور کردوانی شرمنده خواهی شد.
    • قوش باز A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      54 82
      آب از عراق و ترکیه بخریم بریزیم توش
    • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      امید هست . باید رشوه گرفتن رو متوقف کنن و در چاه های غیر مجاز رو ببندن . لازم نیست کار خواصی بکنن . همین .
    • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      209 9
      هموطن عزیزم سجاد . شما نگران پول اضافه نباش . پول اضافه رو خیلیا خوردن و بردن . کسی هم صداش بلند نشد . فوقش یک درصد اون پول خرج این دریاچه بشه ایرادی داره ؟
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      دریاچه ارومیه نابود نشدو نابود کردن
    • بی نام EU ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      13 75
      تمام پول دنیا هم خرج کنید این دریاچه درست نمیشه چون عمرش تموم شده
    • بهنام بچه خوی A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      94 5
      سوال: آیا در این کشور کارشناس خبره محیط زیست دیگری جز دکتر کردوانی نیست؟؟؟ اگه هست پس چرا نظرات اونو هم در مورد دریاچه ارومیه منتشر نمیکنید؟؟ اگه نیست پس چقد بدبخته مملکتی که فقط یک کارشناس محیط زیست خبره داره. سوال دوم: آیا کارشناسان محیط زیست خارجی در مورد دریاچه نظری تا به حال ارائه نکرده اند؟؟؟ اگه ارائه کرده اند پس چرا برای یک بار هم که شده نظرات اونها رو هم منتشر نمیکنید؟؟؟
    • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      67 8
      یه ذره از پول نفت رو خرج دریاچه کنید حله
    • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      13 38
      بنده خدا کردوانی که تا میتونست دااااااااااااد زد اما کجا بود گوش شنوا... تو هر مرحله ای از این فاجعه هم ایده هایی برای بازگشت داشت... الان هم نمیدونم فازش چیه... شاید دیگه خیلی دیر شده... شاید هم کردوانی قهر کرده کلا ...
    • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
      20 3
      این کردوانی هم حالش بده ها آخه ضرر ممنوعیت کشت بیشتره یا خشک شدن کامل دریاچه؟؟؟؟ این دریاچه خشک بشه طوفان نمکش کل زمینهای کشاورزی اونجا و استانهای همجوارشو ازبین میبره اینو دیگه حتی یه آدم معمولی هم میدونه بعدشم چرا این آقای کردوانی نگران تجارت با روسیه است انقدر؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
      12 1
      آقای کردوانی کشاورزی به چه قیمتی؟ .بسیاری از دریاچه ها و رودخانه ها و حتی آبهای زیر زمینی در سراسر ایران به خاطر توسعه بی رویه کشاورزی یا نابود شده و یا در حال نابودی است. سفره های زیر زمینی خشک و زمین خیلی جاها نشست کرده است. چرا باید دریاچه ارومیه کویر بشه ؟چرا باید دریاچه هامون کویر بشه؟چرا باید زاینده رود خشک بشه ؟ چرا باید کارون خشک بشه؟ و و و آقای کویر شناس نکنه می خوای تمامی ایران کویر بشه؟
  • علی A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    کار دریاچه ارومیه تمام است هیچ کس نمیتواند نجاتش دهد
    • قوش باز A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      68 29
      آخرش می تونیم گنچ هلاکو خان رو پیدا کنیم
  • اوجان اوغلی IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    ای وای اورمو گولی ... ای وای بر نگین آذربایجان . . .
    • اتش نشان از تهران IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      اینقدر وای وای نکن اوجان اوغلی نتونستیدیه در یاچه نگه داریید
    • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      40 85
      در جواب آتش نشان: دریاچه رو اونایی که چشم دیدن سربلندی آذربایجان و طبیعت زیبای آذربایجان رو نداشتند، خشکوندن، نه ما
    • بی نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      43 14
      آتشنشان تو ایرانی نیستی اگه بودی دلت به حال ثروت ملی می سوخت...
    • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      44 17
      دریاچه اورمیه را اون مردمانی خشک کردند که تا تونستند چاه غیر مجاز حفر کردند و آب را به شیوه عهد دقیانوس برای آبیاری مزارع کشاورزی به کار بردند بله ... مردم بومی مقصر اصلی هستند. بهتره تعصب را کنار بذارید و واقع بین باشید
  • بی نام EU ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    کردوانی که همیشه ساز مخالف میزنه
    • مونا IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      24 2
      حرف از عواطف میزنه...
    • بی نام NL ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      7 11
      شعار توخالی بده ؟ فرق بین علم و سیاست رو درک نکردی دوست گلم
  • ehsan A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    آقایونی که اومدن عوض زدن پل رو گذر خاکریز درست کردند یا کسانی که به خاطر افزایش صادرات مواد غذایی و کشاورزی اومدن آبهای ورودی به دریاچه رو مصدود کردند تا تو بخش کشاورزی استفاده بکنند. چطوری میخوان تو اون دنیا جواب پس بدن؟ همین الانش خیلی ها دچار بیماری های حساسیتی شدیدی تو منطقه شدند. تو فامیل ما که چند نفری هستند و بیماری شبیه سیاه سرفه به همراه آب ریزش چشم و بینیی. دکترها میگن مال نمک دراچه س که باد تو هوا پخش میکنه.
  • علی قاسمی A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    اولا آقای پروفسور کردوانی بسیار چیزها می دانند و متر به متر ایران خصوصا کویر را مشناسند. ایشان به عنوان یک استاد شناخته شده نظر می دهند ولی مجری کار کسان دیگری هستند. در چنین مواردی به یک عالم و دانشمند و حتی معلم نمی توان ایراد گرفت ایراد کار به گذشته بر می گردد.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      24 5
      حاصل کار این پروفسورها و مدیران و نماینده هایی که فقط به فکر رای اوری دور بعد هستند ، شده این وضع. جالبه که اقای پروفسور غصه میخوره که جواب این نمایندگان را کی میده ؟؟ اینهم از قشر تحصیل کرده مون.
  • سعيد A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    86 99
    كارون عزيز را دريابيد حالا كه نيمه جان است....
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    96 1
    بایستی در تمامی مقاطع تحصیلی و حتی در دانشگاه ها چگونگی خشک کردن دریاچه اورمیه در طی سالیان متمادی و چشم پوشی و بی توجهی نسبت به آن به دانش آموزان و فرهیختگان این مملکت تدریس و یادآوری شود
  • نمینی A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    124 9
    درنابودی محیط زیست ؛دریاچه ارومیه تنها نیست ؛گردنه حیران ؛جواهردشت ؛جنگل ابر ؛سواحل دریای مازندران ؛دریاچه هامون ؛جاز موریان ؛گاو خونی ؛مهارلو ؛طبیعت جزیره اشوراده ؛مرداب انزلی وزاینده رود و.............همه و همه در اثر بی مبالاتی مردم و یا دولت ها یا نابود شده اند و یا در حال نابودی هستند . توجه بیش از حد به مسائل و کشمکش های سیاسی منطقه و کشور یکی از دلایل این نابودی هاست .
  • علي A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    49 42
    كارون عزيز را دريابيد كه نيمه جان است...
  • علی A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    111 3
    دولت قبل انچنان بلایی بر سر باورهای مردم دراورد و انقدر دروغ گفت ؛که مردم سخن راست و درست را نیز دیگر قبول ندارند .
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    مسئولا با ندونم کاری هاشون دریاچه خشک کردن.حالا میخوان کشاورزی منطقه رو هم فلج کنن؟ برنامه درازمدت دارن ولی نه برا دریاچه اورمیه
  • مهرداد A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    61 20
    ریز گرد های گاوخونی که آغشته به انواع فلزات سنگین ومواد سمی هست زودتر از دزیاچه ی ارومیه به تهران میرسه ولی کسی این فاجعه رو جدی نگرفته..
    • بهمن IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      15 29
      شما بپا تو تهران از سرما نلرزی یه وقت
  • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    77 37
    آنچه كه مرده است نظرات آقاي دكتر كردواني است. ايشان بازنشسته هستند و با دانش روز آشنايي ندارند. لطفا وقت ما را با ديدگاههاي غلط ايشان نگيريد.
    • بی نام FI ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      9 12
      اشتباهی منفی دادم
    • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      9 7
      عجب دوره ای شده کسانی بدون اطلاعات و دانش کافی به خود اجازه اظهار نظر داده و حتی به یک دانشمند فرهیخته ایرانی توهین می نمایند
  • مریم A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    86 59
    مردم منطقه خواهان احیا دریاچه هستن به هر قیمتی اقای کردوانی با مردم اذربایجان مشکل داره
  • اذری A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    نجات دریاچه اورمیه کاملا شدنی حتی خارجیها هم اینو تایید میکنن من نمی دونم اقای کردوانی چیکاره ست این وسط؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    58 11
    نه آقای کلانتری این کاره است نه پروفسور کردوانی ، اینهائی هم افتادن به دنبال این کار یکی دنبال مقاله آی اس آی است یکی می خواد استاد راهنما چند پایان نامه باشه، یکی پول واسه شرکت مشاورش می خواد اون یکی واسه سازمان دولتی که مسئولش است بودجه می خواهد بجای اینها با تشکیل یک کمیته واقعا علمی و اجرائی که نصفش متخصصان معروف خارجی باشند و نصف آدم های اجرائی و علمی واقعا متخصص داخل کشور یک برآورد علمی بدون سیاست بازی از دریاچه و نقشه نجات آن ارائه دهید.
    • احسان A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      49 4
      دقیقاً از آنجایی که سیستم آموزشی ما دو تا کارشناس خبره نتونسته تربیت کنه، اول این حقیقت تلخ رو قبول کنیم و دوم این که اجازه بدیم یه شرکت مشاور خارجی بیاد مطالعه لازمه روی دریاچه انجام بده و بهترین پیشنهاد ممکنه رو به دستگاه اجرایی بده و اون ها هم برای یکبار که شده بدون این که چیزی کم و زیاد کنند مثل بچه آدم طرح پیشنهادی رو اجرا کنند. والسلام
  • حبیب A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    56 12
    غیر از آقای کردوانی کارشناسان دیگری هم وجود دارند که وجب به وجب این خاک را میشناسند و دلشان برای حفاظت از آن می تپد. ولی آنچه انتشار می یابد چه در تلویزیون و چه اخبار سایت ها سخنان پروقسور کردوانی است. بیشتر کارشناسان مخالف نظرات ایشون هستن به خصوص در مورد دریاچه اورمیه. واقعا اسفناکه حرف ایشون در مورد خشکاندن تعمدی دریاچه و تغییری کاربری و استفاده از نمک دریاچه اینچنین نشر پیدا میکنه و حرف ها و سخنان دیگر کارشناسان برای نجات دریاچه به گوش کسی نمی رسه. حرفایی که عملی و قابل انجامه
    • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      41 6
      من ایشون رو نمیشناختم دیروز پریروزا بود یه برنامه ازشون ذر شبکه چهار دیدم درسته ایشان قطعا با سوادند اما تنها چیزی که تو کل برنامه در مورد تمام طرح های آبی شنیدم این بود که همه رد کرده گفتن نمیشه.واقعا دیگه عصبی شده بودم.نمیشه که نشد راهکار اگه راهکار دارید ارایه بدید و الله طرح رد کردن که کاری نداره...
  • شوش A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    94 7
    چو ناکـس به ده کدخدایی کند کشاورز بـــاید گدایی کند به یـزدان که گرما خرد داشتیم کجا این سر انجام بد داشتیم؟ کجا رفت آن دانـش و هـوش ما ….. که شد مهر میهن فراموش ما چه کردیم کین گونه گشتیـــم خوار؟ ….. خرد را فکندیم این سان زکار حکیم فردوسی
    • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      14 81
      فردوسی هم شد حکیم؟
  • رامین IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    91 13
    خدایا این احمدینزادرابه تقاص کدامین گناه مابود که برما نازل کردی خدایا به بزرگی خودت مارا ببخش ومارا با خشکسالی تنبیه نفرما ای خداوند بزرگ ومهربان
    • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      52 4
      به تقاص گناهان بسیار که اصلا دوست نداریم بشنویم در ضمن با اینکه احمدی نژاد یک بلای آسمانی بود که همین الان هم ما فقط به شوخی و خنده ردش می کنیم وحاضر نیستیم بفهمیم که ما خودمان اورا بالا بردیم اما این قضیه گردن این آقا نیست فقط ایشان می توانست یک کارش کند که نکرد و به جاش ملت براش کف زدن اونم پول توزیع کرد
    • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      52 7
      البته يکي از عوامل تخريب درياچه اينه که به جاي پل خاکريز درست کردن ، و اين خاکريز ها هم در دولت قبل از احمدينژاد ساخته شد، واقعيته ..... ولي شما منفي بديد
    • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      18 6
      اتفاقا دریاچه ارومیه از دهه ی شصت رو به خشکی گذاشت. یعنی از دوران آقای هاشمی. آن وقت ها آمدند و از کوههای اطراف دریاچه شروع به خاکریزی در دریاچه کردند و آن را به دو نیم تقسیم کردند و جلوی چرخش آب را در آن گرفتند. ضمن اینکه یک گروه ژاپنی به ایران آمده بود و گفته بود به جای خاک اگر طلا می ریختید به صرفه تر بود زیرا آن خاک حاوی ماده معدنی بسیار ارزشمندی بود. خلاصه آقای هاشمی ارومیه را خشک کرد.
  • علی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    19 10
    با سلام یکی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه دخالت ادم های غیر کارشناس مثل اقای کردوانی است ایشان کویر شناس هستند باید به کار خود بپردازند ودر کاری که تخصص ندارند نباید نظر بدهند اصلا نمی فهمد که تبدیل دریاچه به کویر چه تبعات سلامتی برای مردم ایران دارد عزیزان با خشک شدن دریچه کل سلامتی مردم به خطر خواهد افتاد مردم از منطقه اذربایجان به سمت تهران و شهرهای دیگر خواهند امد و....
  • سیدمهدی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    10 18
    کردوانی آب دریاچه ارومیه را ندزدیده که بلکه یه مشت کشاورز و باغدار بی سواد و طماع بی محابا حق آبه دریاچه را با بهره برداری بیش از حد از آب ها رودخانه و تحت الارض به غارت بردند چرا چون دنبال طمع بیشتر بودند دولت ها اگر عرضه داشتند به زور سر نیزه هم که شده باید آبیاری نوین را در حوضه آبریز ارومیه اجباری می کردند با خشک شدن کامل و وزش باد غالب منطقه از غرب به شرق غبار نمکی تا استارا را تحت تاثیر خواهد گذشت و ظرف چهارسال دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل و بخش غربی گیلان کم کم طراوت و شادابی خود را به دلیل افزایش غلظت نمک در خاک از دست خواهند داد دو استانی که اساس زندگانی مردمش کشاورزی و دامداری است اما انتقاد به نظر کردوانی در این است که درخت پسته بعد شش سال به باردهی اقتصادی می رسد و
    • بی نام A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      8 3
      اگر راس می گی بیا یک روز فقط یک روز جای یه کشاورز کار کن .معلومه که پول مفت نفت رو می خوری و خبر از زحمت کشاورز نداری اینطوری علیهشون صفحه می زاری
  • ائل اوغلی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    24 90
    دستهایی در کار است که با خشک کردن دریاچه ترکیب جمعیتی منطقه رو عوض کنند.والا احیای دریاچه کار مشکلی نیست.
  • Kaveh ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    21 17
    من دولت اقاي احمدي نژاد رو مقصر ميدونم، اين طرح ميان گذر درياچه تير خلاص بود
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    29 81
    دولت در تهران دریاچه مصنوعی درست می کنه ولی در آذربایجان دریاچه را خشک می کنه و میگه راه حلی برای احیای آن وجود ندارد
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    مشکل مگه فقط در آذربایجانه ؟ مگه زاینده رود خشک نشده ؟ مگه نصف جنگلهای شمال بریده نشده؟ و... مشکل اصلی اپیدمی از بین بردن طبیعت در کل ایرانه که مردم و دولت دست در دست هم دارن انجام میدن و فقط و فقط برای پول بیشتر. دروغ میگم؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    10 2
    گل به سرتون
  • آیدین A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    18 5
    اگر این 260 میلیارد را صرف مکانیزه کردن آبیاری و کشاورزی کنن بسیار بهتر جواب می دهد فساد تقسیم پول هم کمتر خواهد شد.هر چند شاید بنفع برخی مقامات محلی نباشد
  • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    22 44
    تابلوئه که ایشون با ذات دریاچه ارومیه مشکل داره و از اینکه ببینه دریاچه به کویر تبدیل میشه، انقده به وجد اومده.
  • بی نام US ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    30 6
    واقعیت اینه که ایران در یک منطقه خشک از نظر آب و هوایی واقعه . منابع آبی ما تنها پاسخگوی 30 میلیون جمعیته . ما هم کشاورزی میخوایم و هم دریاچه رو ، کشاورزی نخوایم از قحطی همو میخوریم دریاچه رو نخوایم نمک و طوفان شن ، گرد و غبار و الودگی میخوردمون .. همه چیز تو ایران از یه جا منشا میگیره ، از یه حس خود بزرگ بینی و سیاست غلط .تهران آب آشامیدن نداره ، اصفهان کویر شده ، آذربایجان دشت هاش سبز شده اما دریاچه اش خشک شده ، آب خوزستان و چارمهال و کهگیلویه رو بردن وسط کویر تا کویرزدایی کنن خودشون کویر شدن ... میخوان آب از کجا بیارن واسه 160 میلیون ... هنر این نیست که نفت داریم هنر اینه که بتونیم مدیریت کنیم ،
  • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    15 3
    آقای کردوانی کویر شناس هست راجع به دریا نظر می دهد بگیم .قبول اما دیگه این پیش بینی اقتصاد جهان و سیاست منطقه ای ایشون بر چه اساسی هست؟
  • بی نام US ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    2 4
    بوی جوی مولیان آید همی یاد یار مهربان آید همی دست بدامن برادران و یاران مهربان تاجیک بشیم که تاجیکستان سرزمین کوهستان و آبه.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    2 0
    دریاچه اورمیه همونطور که با بی مدیریتی به این روز افتاده باید باید احیا بشه..