مهر نوشت:

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان اینکه در استفاده از هواپیماهای سبک و فوق سبک در حال حاضر مشکل کنترل فضای کشور را داریم، گفت: بخش خصوصی سالانه ‌بیش از ۲۰ میلیون یورو‌ صادرات در حوزه صنعت هوایی و فضایی صادرات داشته است.

امین سالاری امروز در نشستی خبری با بیان اینکه ۱۶۰ بنگاه تولیدی، بازرگانی و تخصصی در حوزه هوایی- فضایی عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی هستند، گفت: بخش عمده صنعت هوایی-فضایی کشور در بخش خصوصی متمرکز شده است و در حال حاضر ۱۰ هزار نفر افراد متخصص و علم آموخته در این عرصه فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط ویژه‌ای از تعاملات بین‌المللی در صنایع هوایی و فضایی قرار داریم، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران خارجی علاقمند هستند همکاری‌های خود را در این صنعت با ما افزایش دهند. در یک سال اخیر شرکت‌های خارجی زیادی با شرکت‌های عضو اتحادیه وارد مذاکره شده‌اند و به توافقات مطلوبی در این باره دست یافته‌ایم.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان اینکه در بخش صنایع هوایی و فضایی تعاملات با کشورهای دیگر مهم است، بیان کرد: هم‌اکنون در حوزه تعمیر و نگهداری انواع وسایل پرنده سنگین، اورهال موتور هواپیما و تعمیر و نگهداری قطعات، بخش خصوصی با همکاری شرکت‌های خارجی تولیدات مشترکی داشته‌اند.

سالاری بر لزوم توسعه هوانوردی عمومی تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از رسالت‌های اتحادیه‌ها در صنعت هوانوردی دنیا این است که خود متولی هوانوردی عمومی هستند و هرگونه خدمات هوایی غیر از برنامه‌ریزی ایرلاین‌ها و هوانوردی نظامی، جزء هوانوردی عمومی است که در این باره می‌توان به پرواز با هواپیماهای شخصی، آمبولانس هوایی، آتش‌نشانی هوایی و امداد و نجات هوایی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: براساس اهداف سند چشم‌انداز باید تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۴ هزار فروند هواپیما در ناوگان هواپیمایی کشور موجود باشد که در حال حاضر حدود ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری داریم. همچنین اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران پیشنهاد داد که سازمان هواپیمایی کشوری در بحث صدور مجوزهای پروازی و نظارت بر خدمات فنی و تعمیراتی از اتحادیه‌ها استفاده کنند.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به اینکه همچنین برخی فرودگاه‌های کم ترافیک کشور در راستای توسعه هوانوردی عمومی باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، بیان کرد: در استفاده از هواپیماهای سبک و فوق سبک در حال حاضر مشکل کنترل فضای کشور را داریم که امیدواریم با پشتیبانی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور این مشکل رفع شود.

سالاری با اشاره به اینکه در موضوع صادرات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان عضو اتحادیه فعالیت‌های خوبی انجام شده است که باید متمرکز شده و در قالب یک برند مشترک صادرات در صنایع هوایی-فضایی به کشورهای هدف داشته باشیم، اظهار داشت: در این عرصه در تعمیر و نگهداری سیستم‌های الکترونیکی هوایی، صادرات به کشورهای هدف داشته‌ایم.

وی افزود: تاکنون صادرات عمده به کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و برخی کشورهای اسلامی داشته‌ایم و شرکت‌های عضو اتحادیه توانسته‌اند سالانه ‌بیش از ۲۰ میلیون یورو‌ صادرات در حوزه صنعت هوایی و فضایی داشته باشند که این رقم در حال افزایش است.

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان اینکه چهار‌ سال پیش پروژه‌ای با همکاری کشورهای اسلامی آغاز شد که طراحی و ساخت و ماهواره سنجش از دور با دقت تصویربرداری ۲.۵ متر بود، اظهار داشت: در این عرصه کنسرسیومی متشکل از ۲۷ شرکت بخش خصوصی ایجاد شد که با وجود تحریم‌ها موافقت‌نامه همکاری با کشور خارجی به امضاء رسید؛ این پروژه بعدها با وجود تأییدیه سازمان فضایی ایران متوقف شد اما امیدواریم در دولت یازدهم احیاء شود و تا ۳ سال آینده پروژه به بهره‌برداری برسد.

همچنین مسعود قاسمی نایب رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان اینکه اولین فرودگاه هوانوردی عمومی (فرودگاه آزادی) در سال ۱۳۷۹ افتتاح شد و به بخش خصوصی واگذار شد، بیان کرد: در دنیا چندین برابر صنعت هوانوردی مسافری و نظامی به هوانوردی عمومی پرداخته‌اند و رشد هوانوردی عمومی به ساخت هواپیماهای بزرگ‌تر می‌انجامد.

وی افزود: در تمام دنیا قوانین سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) برای هواپیماها از ۵۰۰۰ کیلوگرم به بالا نوشته شده است و برای هواپیماهای فوق سبک و سبک ایکائو اجازه داده است سازمان هواپیمایی هر کشور مجوز پروازی طبق قوانین خود داشته باشد.

نایب رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به اینکه لازم است معاونت هوانوردی عمومی در سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد شود، اظهار داشت: قوانین دست و پا گیر و نبود قوانین اصلی اهداف هوانوردی عمومی را محقق نکرد.

قاسمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر فقط ۲۰۰ فروند هواپیمای سبک و فوق سبک در کشور داریم، بیان کرد: هوانوردی عمومی به تایپ خاصی از هواپیما اختصاص ندارد و شامل یک هواپیمای دو نفره کوچک تا یک بوئینگ ۷۴۷ خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در شهرهای نظیر شیراز، گلبهار مشهد، یزد، رامسر، نوشهر، منطقه نمک‌آبرود و ارومیه فعالیت‌های فرودگاهی هوانوردی عمومی آغاز شده است، گفت: فرودگاه‌های کم ترافیک برای رشد فعالیت‌های هوانوردی عمومی مناسب است.

وی به برگزاری پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران اشاره کرد و افزود: پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران از ۲۹ مهرماه تا ۲ آبان‌ماه در سالن ترمینال ۵ فرودگاه مهرآباد برگزار خواهد شد.

نایب رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران تصریح کرد: در این نمایشگاه شرکت‌هایی از کشورهای فرانسه، آلمان، چین و برخی شرکت‌های اتحادیه اروپا حضور دارند که شرکت‌های بزرگ در عرصه خدمات فرودگاهی و تأمین قطعات هواپیماهای سنگین هستند.

قاسمی با بیان اینکه این اتحادیه به عنوان تنها اتحادیه بخش خصوصی صنایع هوایی و فضایی کشور با بیش از ۱۶۴ شرکت فعال در این حوزه در سراسر کشور در حال فعالیت است، گفت: تاکنون در چهار دوره‌ این نمایشگاه معتبر را برگزار کرده و برای پنجمین بار قرار است در برپایی یکی از مهم‌ترین رویدادهای هوافضایی منطقه نقش اصلی را ایفا کند.

وی افزود: این نمایشگاه با هدف نمایش توانمندی‌های فناورانه و صنعتی شرکت‌های هوایی و فضایی کشور، افزایش و توسعه همکاری‌ها، تعاملات ملی و بین‌المللی و همچنین ترویج فرهنگ هوانوردی عمومی برگزار خواهد شد.

قاسمی بیان داشت: نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی ایران در حوزه‌های صنایع هوایی خصوصی و دولتی، خدمات هوایی نظیر خطوط هوایی، شرکت‌های دانش‌بنیان هوافضایی، مراکز دانشگاهی فعال، شرکت‌های ترویج و توسعه فرهنگ هوانوردی همچون نشریات، اقلام هوانوردی، بازی‌های هوایی، مسابقات هوایی، تولید کنندگان قطعات هوایی و سایر خدمات جانبی هوافضایی برگزار می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران افزود: بیش از ۱۳۰ غرفه از مراکز، شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در عرصه هوا فضا به ویژه شرکت‌های عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و همچنین شرکت‌های فعالی از کشورهای آلمان، فرانسه و چین در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و در کل این 5 دوره، این نمایشگاه بیش از 200 شرکت کننده داشته است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =