آیت الله اراکی: سیستم آموزش و پرورش باید فرهنگ تقریب مذاهب را در مدارس گسترش دهد

آیت الله محسن اراکی گفت: «سیستم آموزش و پرورش باید طوری باشد که سبب تقریب مذاهب شده و تقریب مذاهب باید به یک جریان آموزشی تبدیل شود و فرهنگ تقریب مذاهب را باید در مدارس کشور گسترش داد و ببینیم چه طور می‌توان با وجود مذاهب گوناگون جامعه‌ای یک دل و یک دست داشت.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر، نشست خبری آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت بیست و چهارمین سالروز تأسیس این مجمع، امروز 19 مهرماه در این مجمع برگزار شد.

آیت الله اراکی در این نشست به سخنان زیر اشاره کرد:

* مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی وارد فاز جدیدی از فعالیت های خود شده که در فاز جدید میدانی کردن و گسترش فعالیت‌ها و تبدیل آن به پروژه‌های عملیاتی در دست ساخت است. از جمله این برنامه ها می توان به راه اندازی نشست‌های گفت و گوی بین مذاهب اشاره کرد که برای نخستین بار نشست بین علمای مذاهب در چارچوب گفت و گوی بین مذاهب برگزار شد.

* ماه گذشته تعداد زیادی از علمای اندونزی و قم در این نشست شرکت و گفت و گو کردند، در نشست‌های بعدی نیز شاهد علمایی از کشورهای دیگر خواهیم بود. تشکیل اتحادیه علمای مقاومت از جمله برنامه‌های است که در ماه‌های گذشته برگزار شد.

* در ماه‌ های گذشته رژیم صهیونیستی یکی از وحشتناکترین جنایت های خود را انجام داد و در حدود پنجاه روز، بیش از دو هزار نفر را در منطقه غزه به شهادت رساند. این حادثه و حوادث قبلی از این دست دلیل روشنی برای شکل گیری اتحادیه علمای مقاومت بوده است. شکل گیری چنین تشکلی که بتواند تلاش‌های علمای مقاومت را سامان‌دهی کند و در راستای خواسته‌های اسلام حرکت کند ضرورت داشت.

* از اولین گام های اتحادیه علمای مقاومت، جمع آوری کمک‌های مردم برای بازسازی غزه بود، در روزهای آینده اولین جلسه آن در بیروت برگزار و اعضای آن اساسنامه اتحادیه را نوشته و دبیر و سخنگوی آن را انتخاب خواهند کرد.

* در داخل کشور در استان‌های کرمانشاه، کرمان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی نشست‌های بین علمای مذاهب مختلف را داشتیم. برای تقریب مذاهب شیعه و سنی اجلاس‌های مشترکی داشتیم و هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است و برای رویت هلال و مساجد مشترک اقداماتی انجام شده تا فرصت را از دشمن برای ایجاد فتنه بگیریم.

* سیستم آموزش و پرورش باید طوری باشد که سبب تقریب مذاهب شده و تقریب مذاهب باید به یک جریان آموزشی تبدیل شود و فرهنگ تقریب مذاهب را باید در مدارس کشور گسترش داد و ببینیم چه طور می‌توان با وجود مذاهب گوناگون جامعه‌ای یک دل و یک دست داشت. در شش ماهه اول سال جاری زمینه‌های لازم برای هفته وحدت و کنفرانس وحدت اسلامی انجام گرفته است. ستاد اجرایی کنفرانس وحدت تشکیل شده و کمیته‌های آن فعالیت خود را آغاز کردند و دستاوردهای علمای تقریب در این هفته معرفی خواهند شد.

* یکی از برنامه‌های کنفرانس امسال تقدیر از شخصیت‌های تقریبی مانند امام موسی صدر و مرحوم فتحی است. برنامه دیگر مشارکت در جایزه المصطفی(ص) است. از طرف معاونت فناوری ریاست جمهوری این جایزه در نظر گرفته شده و از آن‌ها تشکر می‌کنیم که این ابتکار را به خرج داده‌اند.

* همچنین از علمای افغانستان به عنوان افرادی که توانسته‌اند فضای خوبی بین اهل شیعه و سنی برقرار کنند معرفی و از آنان قدردانی کرد. اگر ما یک امت واحده در جهان اسلام داشته باشیم می‌توانیم قدرت اول جهان شویم و هر کشوری که از کشورهای اسلامی پرچم تقریب را به دوش بگیرد حاضریم نیروهای خود را در اختیار آن‌ها قرار دهیم و استقبال هم می‌کنیم.

* سه جریان در منطقه راه اندازی شده است. جریان اول یک کمپین بین‌المللی به نام «لاو محمد love mohammad» است که افراد زیادی از سراسر دنیا به آن پیوسته‌اند و شبکه دوم شبکه «لاو قرآن love quaran» است که نمایشگاه‌های قرآن را سازماندهی می‌کند و جریان سوم هم جریان«لاو حسین love hoossein» است که در روز عاشورا کلید می‌خورد و اعلام موجودیت می‌کند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =