دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا 16 اکتبر 2014 برابر با 24 مهر ماه جاری گفت با وجود اینکه 63 کشور نسبت جمعیت دارای سوء تغذیه خود را به نصف کاهش داده اند هنوز 800 میلیون نفر در جهان دسترسی به غذای مغذی و سالم برای زندگی فعال ندارند.

متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

ما امروز و هر روز سپاس خود را به خانواده های کشاورز تقدیم می نماییم. آنان بخش وسیعی از مزارع جهان را اداره می کنند. منابع طبیعی و تنوع زیستی کشاورزی را حفظ می کنند واساس نظام غذایی و کشاورزی پایدار هستند.

این تقارن بسیار مناسبی است که در"سال جهانی کشاورزی خانوادگی" 100 میلیون گرسنه کمترنسبت به 10 سال قبل وجود دارد. شصت و سه کشور نسبت جمعیت دارای سوء تغذیه خود را به نصف کاهش داده اند. تصور به صفر رساندن گرسنگی در دسترس است.

اما کارهای زیادی برای انجام باقی مانده است. بیش از 800 میلیون نفر دسترسی به غذای مغذی و سالم برای زندگی فعال ندارند. از هر سه کودک، یکی دچار سوء تغذیه است.

خانواده های کشاورزکلیدی برای بازکردن قفل پیشرفت جهان هستند. اما هنگامیکه نیاز به دسترسی به فن آوری، خدمات و بازار دارند در موقعیت نامساعد هستند. همچنین خانواده های کشاورز به گونه ای بحرانی در معرض آب و هوای نامساعد، تغییرات اقلیمی و فرسایش محیط زیست قرار دارند.

تضمین دسترسی برابر به منابع مولد به ویژه برای زنان، برای توامندسازی 500 میلیون کشاورز خرده پای جهان به منظور کمک به امحای فقر و حفظ محیط زیست ضروری است.

در اجلاس آب و هوایی نیویورک در ماه گذشته، بیش از یک صد سازمان و دولت تعهد نمودند تا با کشاورزان، ماهی گیران و دامپروران برای بهبود امنیت غذایی و تغذیه همکاری نزدیک نمایند، در حالیکه تغییرات آب و هوایی را نیز مورد توجه قرار دهند. "چالش گرسنگی صفر وافزایش تغذیه" مشارکت با دولت ها، جامعه مدنی و بخش خصوصی را تسهیل می نماید. "کمیته جهانی امنیت غذایی" در زمینه سرمایه گذاری بر کشاورزی، حل مشکل نابودی و اتلاف مواد غذایی، همچنین اقدام برای بهبود ماهی گیری پایدار و پرورش آبزیان، پیشرفت های قابل تحسینی داشته است.

در 2015 ما برای معکوس کردن اوضاع با دستیابی به آرمان های توسعه هزاره و شکل دهی به دستور کار برای توسعه پایدار همچنین تدوین توافق جهانی آب و هوایی معنی دار، فرصتی خواهیم داشت. جهانی عاری از فقر و گرسنگی جایی که تمامی مردم حق خود را به غذای کافی به رسمیت شناخته اند، در مرکز ثقل آینده ای که همه ما می خواهیم قرار دارد.

در این روز جهانی غذا، اجازه دهید معضل گرسنگی را در دوره عمرخود حل نماییم.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    2 0
    70میلیون تو ایران هستند بدون شک