کارگردان صاحب نخل طلای سینمای ایران در جشنواره پرتقال طلایی ترکیه تاکید فیلمسازی در خارج از ایران اگر سخت‌تر از داخل ایران نباشد، آسانتر نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عباس کیارستمی در جریان پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی پرتقال طلایی آنتالیا، علاوه بر برگزاری کلاس‌های پیشرفته فیلمسازی به عنوان سینماگری مطرح تقدیر شد.

کیارستمی در جریان برگزاری کلاس‌های پیشرفته فیلمسازی در پاسخ به پرسشی در زمینه دشواری ساخت فیلم در ایران گفت: «اینکه در ایران ساخت فیلم دشواری‌هایی دارد، درست است. اما در عین حال وقتی در خارج از ایران فیلم می‌سازید با مشکلات دیگری و گاه با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوید.»

کلاس پیشرفته فیلمسازی با حضور کیارستمی در هتل آب آنتالیا با نمایش ویدئو آرت «برف و راه» او آغاز شد. بعد از نمایش ویدئو آرت، کیارستمی خوشحالی خود را از استقبال حاضران بیان کرد. او تاکید کرد ترجیح می‌دهد به جای انتقال پیام فلسفی و ایدئولوژی در فیلم‌هایش، حس و فضای مخاطبان را منقل کند و این را شیوه‌ای درست در فیلمسازی می‌داند.

عباس کیارستمی، ییلماز اردوان کارگردان سینما و تئاتر ترکیه

او بعد از پاسخ به حاضران در مورد چگونگی فیلمسازی در ایران، ساخت فیلم در کشورهای مختلف را تجربه‌هایی متفاوت نامید و تاکید کرد در هر کجای دنیا، انسان‌ها چالش‌ها و احساسات مشابهی را از سر می‌گذرانند.



او با اشاره به اینکه فیلمی را در ژاپن («مثل یک عاشق») به تهیه‌کنندگی، یک فرانسوی ساخته، در مورد همکاری با آن تهیه‌کننده گفت: «به او قول دادم یک فیلم خوب بسازم، اینکه تماشاگران فیلم متوجه نخواهند شد که کارگردان اصلا زبان بازیگران فیلم را نمی‌فهمد. به او قول دادم این مساله به تماشاگران منتقل نشود.»

کیارستمی تاکید کرد که بعد از تجربه فیلمسازی در ژاپن بار دیگر به او ثابت شده که در محدوده سینما، تفاوت زبان و عقیده و فرهنگ مانعی ایجاد نمی‌کند. او یادآور شد، شناسنامه برای هنر و هنرمند نباید چندان اهمیت داشته باشد و یادآور شد: «در پاسپورت من نام ایران نوشته شده است، اما من به عنوان یک هنرمند، در این مرزها باقی نمی‌مانم، اگر قرار باشد خودم را محدود کنم، حتی نمی‌توانم با افراد ارتباط برقرار کنم.»
5758

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    67 11
    ده نمکی را هم با خودت ببر یه کم اجتماعی بشه. شاید تونست غیر از انصار حزب الله با آدمهای دیگه هم ارتباط برقرار کنه.