معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری امسال با شعار «آزادی مسئولانه» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه مطبوعات امسال از 17 آبان در مصلا تهران کارش را آغاز می‌کند و تا 23 آبان ادامه دارد.
حسین انتظامی در نشست مطبوعاتی نمایشگاه امسال با اشاره به شعاری که برای این رویداد فرهنگی انتخاب‌شده گفت: «رسانه‌ها باید برای ایفای رسالت خود آزاد باشند.»

او از آزادی مطبوعات در چارچوب قانون است، به‌عنوان شعار دولت یازدهم نام برد و ادامه داد: «طبیعتاً دولت در این مسیر حرکت می‌کند و رسانه‌ها هم وظایفی در قبال مسئولیت اجتماعی خوددارند که باید به آن‌ها توجه و تعهدات اجتماعی خود را اجرا کنند.»
به گفته انتظامی، امسال 10 گروه در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند که عبارت‌اند از گروه روزنامه‌ها با 38 عنوان، خبرگزاری‌ها با 20 عنوان، رسانه‌های آموزشی و تخصصی با 116 عنوان، تشکل‌های مطبوعاتی و تشکل‌های مرتبط با رسانه چهار عنوان، نشریات سیاسی و اقتصادی 63 عنوان، رسانه‌های عمومی و خانواده 77 عنوان، رسانه‌های غیرفارسی‌زبان هشت عنوان، رسانه‌های فرهنگی 45 عنوان، رسانه‌های کودک و نوجوان 10 عنوان، مؤسسات رسانه‌ای 24 عنوان، نشریات استانی 67 عنوان و رسانه‌های ورزشی 13 عنوان.
او با اشاره به تغییر شیوه ثبت‌نام نمایشگاه امسال گفت: «برای این دوره از نمایشگاه مطبوعات، ما پیش ثبت‌نام انجام دادیم و بر اساس اطلاعاتی که در پیش ثبت‌نام رسانه‌ها وجود داشت برآوردهایی از متراژ درخواستی و موضوعات رسانه‌ها به دست آمد و کمیته‌های ذی‌ربط هم بر همین اساس طراحی‌ها را انجام دادند.»

به گفته نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات امسال بخش‌های جدیدی هم به نمایشگاه اضافه‌شده که یکی از آن‌ها رسانه‌های حوزه دین و اندیشه است که با 22 عنوان در نمایشگاه امسال حضور دارند.
او از حضور روابط عمومی‌ها در نمایشگاه امسال به‌عنوان یکی دیگر از بخش‌های تازه این رویداد در سال جاری نام برد و افزود: «در این دوره همچنین کسب‌وکارهای مرتبط با رسانه هم در نمایشگاه حضور دارند.»
انتظامی بابیان این مطلب که ثبت‌نام قطعی و جانمایی غرفه‌ها روز سه‌شنبه 6 آبان (امروز) آغاز می‌شود، ادامه داد: «رسانه‌ها با مراجعه به سایت به‌صورت الکترونیک جای خود را تعیین می‌کنند.»

به گفته او، وقتی یک خبرگزاری برای ثبت‌نام قطعی وارد سایت می‌شود، بخش خبرگزاری‌ها برایش باز می‌شود و می‌تواند غرفه خود را انتخاب کند، پس از انتخاب اسم خبرگزاری در سایت ثبت می‌شود و رسانه می‌تواند نام آن خبرگزاری و جایی را که انتخاب کرده ببیند.
انتظامی گفت که پس از پایان این مرحله، امکان ثبت‌نام برای رسانه‌هایی که تمایل به حضور در نمایشگاه دارند، ولی هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند، دوباره فراهم می‌شود.
تقسیم‌بندی نمایشگاه امسال هم به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، به‌صورت موضوعی است، به‌غیراز خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و روابط عمومی‌ها، سایر رسانه‌ها بر اساس موضوعاتشان تقسیم می‌شوند. این مسئله طبق گفته انتظامی برای سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های تخصصی هم لحاظ شده است.

در جشنواره مطبوعات امسال برای نخستین بار بخش درست‌نویسی با همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی راه افتاد، این اتفاق در نمایشگاه مطبوعات هم قرار است تکرار شود. نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: در نمایشگاه مطبوعات هم با کمک فرهنگستان زیان و ادب فارسی کمیته‌ای برای شاخص سازی در این حوزه تعین شده است. این کمیته در دو حوزه ویرایش فنی (نشانه‌گذاری، دستور خط، املاء و...) و ویرایش زبانی (کاربرد برابرهای فارسی مصوب فرهنگستان، کاربرد درست‌زبان فارسی معیار، رعایت کوتاهی جمله‌ها ورسایی، سادگی و انسجام جمله و) روزنامه‌ای که بیشترین امتیاز را کسب کند، در مراسمی معرفی می‌شود.‌
شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه امسال بخش دیگری بود که انتظامی در جمع خبرنگاران به آن پرداخت. او گفت که شورای سیاست‌گذاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، متشکل از شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی رسانه و مسئولان ارشد معاونت مطبوعاتی است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که در حال حاضر ما 4 تشکل مدیریتی رسانه داریم، افزود: مسئولان این چهار تشکل شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریتی رسانه را تشکیل داده‌اند و بسیاری از برنامه‌های این نمایشگاه با کمک این شورا طراحی شد. یکی از این برنامه‌ها تغییر شیوه انتشار بولتن روزانه نمایشگاه است. هرروز یکی از روزنامه‌ها در ایام برپایی نمایشگاه بولتن روزانه را با قواعد شورای سیاست‌گذاری منتشر می‌کند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =