۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۴۸
33 زبان اروپایی در خطر انقراض هستند

انقراض ۳۳ زبان اروپایی را تهدید می‌کند که از این میان ۱۳ زبان در آستانه انقراض قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روزنامه ایندیپندنت در سایت گردشگری بین‌المللی Guero مطلبی در این باره منتشر شده است. این سایت دو مجموعه از زبان‌های اروپایی را نام برده که یکی از آن‌ها، شامل زبان‌هایی می‌شود که در آستانه انقراض قرار دارند. مجموعه دوم هم زبان‌هایی را در بر می‌گیرد که خطر انقراض آن‌ها را تهدید می‌کند.

سایت Guero نوع جدیدی از گردشگری را پیشنهاد می‌کند که گردشگری زبانی است. هدف از این پیشنهاد جلب توجه به زبان‌هایی است که خطر انقراض آن‌ها را تهدید می‌کند و همچنین پشتیبانی از مردمانی است که همچنان از این زبان‌ها استفاده می‌کنند.

لهجه «هوچی» زبان آلمانی از جمله زبان‌هایی است که در آستانه انقراض قرار دارد. مجموعه کوچکی از آلمان های ساکن شهر کوچیوی در اسلووانی، به این زبان سخن می‌گویند.

هم‌اکنون تنها ۶ نفر به زبان گالیتس که سابقا زبان ساکنان غرب اوکراین بود سخن می‌گویند. ۲۰ نفر هم به زبان «فود» سخن می‌گویند که در منطقه کینگیسیب در لیننگراد روسیه ساکن هستند.

این فهرست شامل ۸ زبان محلی در فرانسه، ۴ زبان در بریتانیا و ۳ زبان در سوئد است. علاوه بر زبان‌های دیگری در کراوسی، بلغارستان، ایتالیا، یونان، آلمان، فنلاند. نروژ و لاتیوی.

 

منبع: ایندیپندنت

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    17 25
    امیدوارم به زبان های محلی ایران اهمیت داده بشه واجازه تدریس به زبان مادری هر منطقه مخصوصا زبان زیبای اذری داده بشه تا از بین نرن
    • رضا IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
      28 43
      ترکی نه آذری
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
      8 9
      کسایی که به نظر مریم منفی دادن یک مشت نژاد پرست هستند که چون خودشون هیچ چی ندارن و تنهایی قادر به ادامه حیات فرهنگی نیستن سعی در آسیمیله کردن سایر فرهنگ ها دارن
    • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
      11 33
      در کل باید دولت وظیفه حفظ زباهای ایرانی را بر عهده بگیرد، مانند زبان فارسی، زبان ترکی آذری، زبان کردی، ، زبان بلوچی، زبان لری،زبان ترکمنی، زبان ارمنی و ... کشور بزرگ و رنگارنگ ایران با رنگ های مختلفش زیبا و درخشان هست