ایسنا نوشت:

رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به کاهش 26.5 درصدی 200 قلم از داروهای وارداتی طی شش ماهه دوم امسال، اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از فساد اداری در این سازمان را تشریح کرد.

دکتر رسول دیناروند در نشست خبری ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که صبح امروز در سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت: سازمان غذا و دارو یک دستگاه نظارتی است. قاعدتا وظایف قانونی که در حوزه نظارت بر سلامت و کیفیت سلامت مصارف انسانی مانند غذا، دارو، فرآورده‌های آرایشی - بهداشتی، آشامیدنی، فرآورده‌های گیاهی و ... بر عهده وزارت بهداشت است و این فرآورده‌ها و محصولات باید با مجوز و تاییدیه وزارت بهداشت وارد بازار شوند.

او گفت: سازمان غذا و دارو باید طوری عمل کند که از سلامت درونی خود نیز اطمینان داشته باشد. به طوری که هرگونه تاخیر یا جلوگیری از صدور مجوزهای قانونی تخلف است. همچنین ارائه مجوز به مواردی که خلاف قانون هست نیز تخلف بوده و باید مورد برخورد قرار گیرد.

دیناروند راه‌اندازی پورتال سازمان غذا و دارو را بزرگترین پروژه برای جلوگیری از فساد اداری در این سازمان خواند و گفت: راه‌اندازی این پورتال از امسال آغاز شده و در حال پیگیری است. امیدواریم تا قبل از پایان سال این پورتال اجرایی شود. هرچند کار سختی است اما در صورت اجرایی شدن آن، تمام فرایندها به صورت الکترونیکی و شفاف انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه مشتریان نخواهد بود؛ چرا که این امر خود می‌تواند منشا تخلف و فساد باشد. البته ممکن است عملیاتی شدن تمام بخش‌های این پورتال دو تا سه سال زمان ببرد.

وی با بیان اینکه اکنون هم بخشی از اقدامات سازمان غذا و دارو به صورت الکترونیک انجام می‌شود، گفت: الکترونیکی شدن تمام فرایندها، بزرگترین گام در زمینه شفاف سازی امور است و بروز تخلف را در سازمان غذا و دارو به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به طرح تحول نظام سلامت و اینکه مقرر شده در قالب اجرای این طرح نیازی نباشد بیماران جهت تامین دارو و تجهیزات به خارج از بیمارستان هدایت شوند، گفت: پیش از اجرای طرح تحول حدود 40 درصد بیماران برخی نیازهایشان را از خارج بیمارستان تهیه می‌کردند. علت اصلی نیز آن بود که بیمارستان‌ها به دلیل بدهی‌های سنگین، از تامین تمام این تجهیزات عاجز بودند. بنابراین راحت‌ترین کار این بود که موارد را نسخه کرده و بیمار را به خارج از بیمارستان هدایت کنند. همین موضوع نارضایتی بیماران را به دنبال داشته و از طرف دیگر از نظر هزینه نیز به بیماران اجحاف می‌شد.

به گفته او وقتی که بیمار وارد بیمارستان می‌شود جهت دریافت خدمات بستری بر اساس قانون باید تنها 10 درصد فرانشیز را بپردازد، اما زمانی که بیمار جهت تهیه دارو یا وسیله‌ای از ملزومات و تجهیزات پزشکی به بیرون از بیمارستان هدایت می‌شود به طور متوسط هزینه‌هایش به 30 درصد می‌رسد. آخرین ارزیابی‌های وزارت بهداشت حاکی از آن است که میزان ارجاع بیماران جهت تامین دارو یا وسیله پزشکی به خارج از بیمارستان اکنون به سه درصد کاهش یافته است.

دیناروند گفت: در مجموع کماکان سه درصد تخلف در این زمینه داریم. علت این موضوع نیز آن است که وقتی پزشک فراورده‌ یا وسیله‌ای را تجویز می‌کند، آن فراورده یا وسیله باید در فهرست مورد تایید بیمارستان قرار داشته باشد. بیمارستان‌ها موظفند فهرست دارویی و تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنند. از آنجا که ممکن است این فراورده در فهرست دارویی مورد تایید بیمارستان نباشد، گاهی پزشک به صورت مخفیانه نسخه کرده و از بیمار می‌خواهد که داروی مربوطه را از خارج بیمارستان تهیه کند. این در حالیست بیمارستان‌ها بسیاری از اوقات از این تخلف مطلع نمی‌شوند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره شکایت چند تن از وکلا از ریاست سازمان غذا و دارو و طرح این موضوع در رسانه‌ها گفت: اینکه هر شهروندی حق دارد از مسئولین به دادگاه شکایت کند در جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است. وظیفه ما نیز پاسخگویی است.

دیناروند در این باره گفت: سه - چهار نفر وکیل از من به عنوان مسئول سازمان غذا و دارو شکایت کردند که در برخورد با تخلفات مربوط به روغن پالم، برنج و همچنین خمیر مرغ سازمان غذا و دارو کوتاهی کرده و وظایف قانونی خود را انجام نداده است. بازپرس نیز از من به عنوان مطلع دعوت کرد. این ادعا که برخی‌ها عنوان کرده‌اند به عنوان متهم احضار شده‌ام را تکذیب می‌کنم. در جایگاه مطلع توضیحات لازم را به بازپرس دادم و برای ایشان نیز مسجل شد که سازمان غذا و دارو نیز در این حوزه وظایف قانونی خود را انجام داده است. جالب است در هر سه حوزه‌ای که وزارت بهداشت خود وارد قضیه شده، در همین سه حوزه هم متهم به کم کاری شده است.

دیناروند گفت: همه می‌دانند که وزارت بهداشت موضوع روغن پالم را پیگیری کرد، همه می‌دانند که سازمان غذا و دارو جلوی خمیر مرغ را گرفت و در بحث برنج‌ها نیز سختگیری‌هایمان بسیار شدیدتر شده است. برای خود این چند وکیل نیز موضوع روشن شد و نظرشان آن بود که بهتر بود از قبل اطلاعات لازم را از ما دریافت می‌کردند. در هر حال بازپرس در این زمینه منع پیگیری صادر کرد و قضیه متوجه جاهای دیگری خواهد شد. البته ممکن است عده‌ای هم دوست داشته باشند معروف شوند و مصاحبه کنند که چنین مواردی هم دور از انتظار نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ما در مورد هر سه این موارد اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و نقطه ابهام آلودی در این حوزه وجود ندارد.

دیناروند درباره کنترل هزینه‌های دارویی بیماران نیز گفت: در زمینه کاهش هزینه‌های دارویی مردمه سه اقدام اساسی انجام دادیم. ابتدا طی تفاهم نامه‌ای با بیمه‌ها از محل اعتبارات جبران ما به التفاوت نرخ ارز که در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد، قرار شد فرانشیز پرداختی داروهای بیماران خاص و صعب العلاج کاهش یابد. در این راستا حدود 300 قلم داروی خاص و صعب العلاج تحت پوشش این تفاهم نامه قرار گرفتند. در ابتدا 1100 میلیارد تومان اعتبار از این محل در اختیار بیمه‌ها قرار گرفت و ممکن است این رقم به حدود 1350 میلیارد تومان افزایش یابد تا به این ترتیب مبلغ پرداختی بیماران کاهش یابد.

او در این باره گفت: اقدام دیگر آن بود که در شش ماهه نخست امسال از هرگونه افزایش قیمت داروهای تولید داخل جلوگیری کردیم.همچنین حدود 200 قلم داروی وارداتی که عمدتا مورد مصرف بیماران مزمن و صعب العلاج است از طریق فراخوانی که وزارت بهداشت در خردادماه و تیرماه 93 صادر کرده، مشمول واردات موازی شده‌اند. بنابراین به دنبال اقدامات انجام شده در این حوزه نیز این 200 قلم دارو حدود 26.5 درصد کاهش قیمت خواهند داشت که این کاهش قیمت‌ها در شش ماه دوم امسال اتفاق می‌افتد.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 388901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    3 0
    فکر کنم یک سال هست اومدین الان دیگه مسئولیت با شماست.دو ماه نیست که اومده باشنین بگین من چه کاره ام