رییس قوه قضاییه در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فسادگفت: برای مبارزه با فساد باید هزینه داد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،یت‌الله آملی‌لاریجانی طی سخنانی در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد با بیان اینکه برای مبارزه با فساد قوانین منقح لازم است، گفت: در این راستا اراده‌ مبارزه نیز بسیار مهم است که خلاء آن را همه احساس می‌کنند.

وی در ادامه گفت: در فرمان 8 ماده‌ای رهبری در سال 1380 نکات مهمی در اهتمام به مبارزه با فساد آمده و ایشان در این باره تذکر اکید دارند. از آن سال 13 سال می‌گذرد و اکنون باید ببینیم مسئولان چگونه با فساد مبارزه کردند.

آملی‌لاریجانی در ادامه  گفت: صحبت‌های من خودشمول نیز هست. منظور من این است که در کنار تبیین مفهومی و بازنگری در قوانین، عمل را نباید فراموش کنیم. قوه قضاییه در سال‌های اخیر در این حوزه پیشتاز بوده است. مردم از ما عمل می‌خواهند. کارنامه قوه قضاییه در محاکمات طولانی روشن است.

وی همچنین گفت: مبارزه با فساد باید در مبادی باشد. من نگاهی را در برخی از مسئولان می‌بینیم که به آن نگاه پسینی می‌گویم یعنی فسادی رخ می‌دهد بعد گفته می‌شود قوه قضاییه با آن فساد برخورد کند. این نگاه درست نیست.

لاریجانی همچنین گفت : تحقق فساد در جامعه با صرف برخورد قضایی قابل رفع نیست؛ زیرا باید فساد را از ابتدا رفع کنیم و مبادی که منجر به فساد می‌شود را ببندیم. عمدتا دستگاه‌های اجرایی که باعث مشکل هستند باید با نظارت‌های دقیق، قوی و پیگیری، آن نقاط فسادخیز را ببندند و آنطور نباشد که سرریز همه‌ مشکلات به سمت قوه قضاییه باشد.

آملی‌لاریجانی گفت: این موسسات و بانک‌ها به نظارت بیشتری نیاز دارند. در چند روز گذشته نیز صحبتی مبنی بر فساد 12 هزار میلیاردی مطرح شد که البته حسب گزارشی که به من دادند این مساله اینطور نیست لکن اگر درست باشد نظارت بانک مرکزی کجاست؟ چند بار ما باید لطمه ببینیم؟

وی با بیان اینکه برخی از مسئولین آمار دیگری می‌دادند، اگفت باز کردن این مطلب برای مردم مهم است. در بحث فساد سه هزار میلیاردی برخی گفتند سه هزار میلیارد بردند و خوردند اما اینطور نبود. یعنی LC خلاف واقع باز کردند و اینطور نبود که پول را بردند و خوردند. الان در بحث 12 هزار میلیاردی هم همین‌طور است. کسانی که فساد را اعلام می‌کنند خوب است با درایت و اطلاع‌رسانی دقیقی این کار را انجام دهند و از همه مهم‌تر این است که اجتناب از مفاسد را به عنوان یک هدف ملی بدانیم و خدای نکرده یک ابزار سیاسی نشود؛ بدین معنا که اگر کسی سبقت گرفت و زودتر آمد و اعلام کرد، پیشتاز است، اینطور نیست. مساله مبارزه با فساد علامت و ظاهر روشنی دارد و عرض من این است که سیاه‌نمایی هم نباید شود.

وی اضافه کرد: همه می‌دانید من نسبت به دولت قبل یکی از منتقدترین‌ها بودم و پای برخی از هزینه‌هایش هم ایستادم. یک قاضی فاسدی پیغام داده بود که من یک حرف فوق سری دارم. می‌خواست بیاید به خاطر فسادش معامله کند ولی من به هیچ وجه به او اجازه ندادم. البته او رفت کارهایی کرد که شاید از برخی از آنها هم مطلع باشید ولی عرض من این است که برای مقابله با فساد باید هزینه داد و سیاه‌نمایی هم نکرد.

آملی لاریجانی گفت: من با اینکه نسبت به دولت قبل منتقد بودم الان عرض می‌کنم طوری نباشد که ما وقتی فساد را اعلام می‌کنیم بگوییم همه‌اش گردن آن دولت است. باید مراقب باشیم زیرا همه ما در معرض امتحانیم.همه قوای سه‌گانه همه در معرض امتحانند و باید در زیرمجموعه خود مسئولیت شفاف و روشنی تعریف کنند و از همه مهم‌تر این است که برای خدا کار کنیم؛ لذا باید از هرگونه تبلیغات و سیاه‌نمایی اجتناب کنیم.

آملی لاریجانی گفت: من نسبت به برخی افراد که گمان می‌کنند کار خیر می‌کنند و نسبت به همین دولت سیاه‌نمایی می‌کنند عرض می‌کنم که عادلانه و منصفانه عمل کنید. نقد کنید اما سیاه‌نمایی نکنید؛ چه در بحث سیاست خارجی و چه در بحث امور داخلی.

وی گفت: گاهی اوقات حرف‌هایی از چپ و راست شنیده می‌شود که انصاف نیست. دولتی بر سرکار آمده و دارد تلاش می‌کند. منصفانه نظر بدهید، هر کجا خطاست تذکر بدهید و توصیه کنید، نه اینکه هر کسی روزنامه یا رسانه‌ای در دست دارد به هر طریقی که می‌تواند سیاه‌نمایی کند.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    8 1
    قوه قضاییه سالم همه مشکلات را حل میکند