جان برنان، رییس سازمان سیا در تازه ترین اظهارنظر، شیوه های کاربرد شکنجه در آمریکا را تأئید کرد اما کلمۀ شکنجه را به کار نبرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ فرانسوی فیگارو جان برنان، رئیس سازمان سیا ساعاتی پیش در کنفرانسی مطبوعاتی در واکنش به گزارش منتشر شده پیرامون شکنجه های غیرانسانی به کار برده شده توسط سیا گفت: "ما آمادۀ این اتفاق نبودیم". این کنفرانس مطبوعاتی برای اولین بار در مقر سازمان سیا برگزار شد.

برنان گفت: در برخی موارد محدود شکنجه هایی در بازپرسی ها به کار رفته که اجازه ای برای آن صادر نشده بود که البته نباید آن را تعمیم داد و ما موفق نشده بودیم مانع از ادامۀ کار این بازپرسها شویم.

گفتنی است جان برنان در تمام مدت نطق مطبوعاتی خود کلمه شکنجه (Torture) را به کار نبرد و تنها بر این مسئله تأکید کرد که برخی کارکنانش " خارج از کادر بوده اند"!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامۀ فیگارو در ادامه می نویسد: برنان حتی شکنجه ها و اقدامات به کار برده شده را محکوم هم نکرد و تأکید کرد که بسیاری از اعضای سازمان تحت ریاستش مأموریت خود را در نهایت "وفاداری و مسئولیت و منطبق با همۀ استاندارهای قانونی انجام داده اند.

برنان حتی پاسخ روشنی دربارۀ عملکرد سازمان سیا در منحرف کردن افکار عمومی و کاخ سفید نداد و تنها به ذکر همین مسئله بسنده کرد که سیا پس از حملات 11 سپتامبر در برخی مقاطع کمی وارد حوزه های مبهمی شده و در نهایت افزود: ما تجربۀ زیادی در دستگیری و نگهداری زندانیان نداشتیم و مأموران اندکی بودند که بازجویی می کردند.

برنان افزود: من قبلا هم گفتم، ارزیابی های ما به ما می گفت که عملکردمان در نگهداری از زندانیان و بدست آوردن اطلاعات از آنها چندان مفید نیست و سرنخی برای خنثی کردن حملات علیه آمریکا به دست ما نمی دهد. برنان در نهایت به این مسئله اعتراف کرد که: "ارتباط میان شیوه های بازپرسی و اطلاعات مفید به دست آمده از سوی زندانیان غیر قابل اجتناب بوده است" رییس سازمان سیا در نهایت آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: همین اطلاعات بودند که سبب شناسایی محل اختفای اسامه بن لادن شد.

لازم به یادآوری است که کمیته اطلاعات سنای آمریکا روز سه‌شنبه گزارشی 499 صفحه‌ای در این رابطه منتشر کرد. به گفته «دایان فینشتین» این گزارش با بررسی بیش از 6 میلیون سند سازمان سیا تهیه شده است. محرومیت طولانی از خواب و قرار دادن فرد در شرایط نامناسب برای ساعات متوالی و تجاوز جنسی از جمله رفتارهای غیرانسانی برخورد با متهمان حملۀ 11 سپتامبر بوده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    6 1
    جالب خودشون یک نفر را بزرگ میکنند بعد افتخار میکنند شکستش دادن فکر کردن با دسته کورا طرفند