ایسنا نوشت:

دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بیش از 1700-1600 مصوبه داریم که بخشی از این مصوبات روسای دانشگاهاست بخش زیادی تاسیسات، تدارک طراحی نظام و نظام واره‌های علمی و فرهنگی است که در کشور اتفاق افتاده است. مثلا دانشگاه چه ساختاری باید داشته باشد، اول انقلاب ما بیست و خرده‌ای دانشگاه بیشتر نداشتیم الان نزدیک به 200 دانشگاه وزارت علوم دارد و نزدیک به 60 تا وزارت بهداشت. اگر دانشگاه آزاد که 450 واحد دارد و دانشگاه پیام نور؛ غیر انتفاعی‌ها و شبانه ها و. ... را حساب کنیم بیش از 2500 مرکز آموزشی بعد از انقلاب داریم. اصلا این امر یعنی یک جریان بزرگ. ما اول انقلاب 170 هزار دانشجو داشتیم چه شده است که امروز چهار و نیم میلیون دانشجو داریم؟

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مخبر دزفولی که به مناسبت سی‌امین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه شب آفتابی شبکه تهران حضور یافته بود، گفت: اینها اتفاقی نیست با برنامه اتفاق می‌افتد. هیچ چیزی با تصادف اتفاق نمی‌افتد حتما یک تدبیر و برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود ؟ ما سه - چهار هزار استاد همان اول انقلاب داشتیم وقتی انقلاب فرهنگی شد ما ریزش زیادی در اساتید داشتیم و نگران بودیم چطور باید دانشگاه ها را اداره کنیم. امروز زیر ساخت دانشگاه‌ها طوری طراحی شده بالغ بر 70 هزار عضو هیات علمی در دانشگاهها فعال هستند.من فقط استاد تمام وقت را می‌گویم. در غیر این صورت بالای 100 هزار نفر می‌شود. هرم علمی ما بسیار بهتر از اول انقلاب شده یعنی اگر 2-3 درصد استاد تمام داشتیم امروز بالای 6-7 درصد استاد تمام داریم بالای 9 درصد استاد یار داریم. هرم هیات علمی ما امروز خوشبختانه برعکس شده و هیات علمی به سمت استاد و استادیار می رود.

مخبر دزفولی درباره اینکه چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین بعضی از روسای دانشگاه‌ها را تسریع نمی‌کند و روسای دانشگاه تهران، جامع علمی و کابردی، پیام نور هنوز مشخص نیست گفت: ازغصه‌ها و دغدغه های خود من وضعیت دانشگاه تهران است. من خودم یک دانشگاه تهرانی هستم من از سال 57 در دانشگاه تهران هستم تا الان. یک زمانی به عنوان دانشجو و الان هم به عنوان معلم. هنوز نزدیک به یک سال رئیس دانشگاه تهران تعیین نشده است پیگیری هم می‌کنیم بالاخره این به تعامل احتیاج دارد. سرپرست برای آن تعیین کردند سرپرست مدتش تمام شد سرپرست دیگری را گذاشتند. چه در دوره فرجی دانا و چه در دوره سرپرستان وزارت علوم وارد مقولۀ معرفی رئیس دانشگاه نشدند چون به هر حال وزارت علوم باید آن را به ما پیشنهاد بدهد. این حق وزارت علوم است. گاهی این شبهه به وجود می‌آید که چطور شورا یکباره 10 رئیس دانشگاه را تعیین کرد. این شورا در این راه همراهی و همکاری می‌کند . زمانی که دانشگاهی رئیس ندارد سرپرست نمی‌تواند بسیاری از تصمیمات را بگیرد و برنامه ریزی کند.

او گفت: هنوز رئیس دانشگاه تهران را معرفی نکرده‌اند دیروز با آقای دکتر فرهادی صحبت کردم تاکید کردم که سریع‌تر رئیس دانشگاه تهران معرفی شود.

مخبر دزفولی درباره تعیین وضعیت رئیس دانشگاه پیام نور نیز گفت: درباره پیام نور هم به واسطه گستردگی این دانشگاه باید فکر جدی بکنیم. باید ببینیم اصلا پیام نور به وظیفه اش عمل می‌کند؟ قرار است پیام نور همین جور ظرفیت پذیرش دانشجو را 600 -700 هزار نفر بکند؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بسیاری از رشته‌های پیام نور ممکن است قاعده‌های آموزش عالی را یا نداشته باشند و یا کسر قواعد داشته باشند باید استاندارد آن مشخص شود ما با دکتر نجفی این قرار را گذاشتیم و بزودی با دکتر فرهادی این قرار را خواهیم گذاشت که نسبت به پیام نور هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ ساختار و تنوع رشته ای اصلاحاتی انجام شود. در جلسه دیشب که شورای عالی انقلاب فرهنگی بود وقتی گزارش نقشه جامعه علمی کشور مطرح شد ، به خصوص دکتر روحانی بسیار علاقه مند است که ما چیزی را که تصویب می‌کنیم به نوبه و دوره ای گزارش از اجرای شدنش را هم در شورا داشتته باشیم .یکی از محورهایی که سران قوا ، وزرا و اعضا شورا جمع‌بندی کردند این بود که تکلیف آمایش سرزمین در عرصه آموزش عالی مشخص شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: البته مشکل در سایر مراکز آموزشی هم داشتیم همین اخیرا یک مشکلی را برای دانشگاه آزاد داشتیم که یک حجم زیادی را به تعداد دانشجو اضافه کردند. در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد یک کمیته‌ای تشکیل شود برای اینکه سازوکار آن مشخص شود جلسه گذاشتند، وزرای علوم و بهداشت، رئیس دانشگاه آزاد و رئیس نهاد نمایندگی آمدند و به توافق رسیدیم که برای این پذیرش دانشجو باید همه استاندارهای وزارت علوم را رعایت کنند و تا اردیبهشت ماه به دانشگاه آزاد مهلت دادیم که ضوابط و مقررات آموزش عالی برای این پذیرش طراحی کند و نظارت را هم به دو وزارتخانه دادیم تا در اردیبهشت ماه بر اساس گزارشی که از دانشگاه آزاد می گیرند و تحقیقات میدانی خودشان در مواجهه با دانشگاه آزاد، ارزیابی خود را اعلام کنند.

مخبر دزفولی در پاسخ به اینکه آیا وزارت علوم رقیب دانشگاه آزاد است و این منصفانه نیست که آن را به رقیب دانشگاه آزاد واگذار کنند گفت: نه اتفاقا اشتباه است وزارت علوم مسئول آموزش عالی کشور است به لحاظ اجرا متولی عملیاتی آموزش عالی است. وزارت علوم ضوابطی دارد و مسئول است که این ضوابط را چه در دانشگاه‌های دولتی و چه دانشگاه‌های غیر دولتی اعمال کند همانطور که برای دانشگاه آزاد این چارچوب را تعیین کردیم باید برای دانشگاه پیام نور اتفاق بیفتد.

او گفت: آمایش آموزش عالی یعنی بر اساس مزیت های نسبی مناطق گوناگون جغرافیایی کشور عمل کنیم. مثلا در مناطقی که کنار دریا هستند باید بیشتر رشته‌های مرتبط با دریانوردی رشد یابد. در بعضی مناطق محوری ترین فعالیت صنایع دستی و قالی و ... است که باید به آن توجه کرد. تا الان به دلیل دخالت‌های پیدا و پنهان و توقعاتی که در هر منطقه بوده به هر دلیل مسئولین در رودبایستی قرار می‌گرفتند و مجوزهایی را برای رشته‌های گوناگون که تناسبی با آن مناطق ندارند را می‌دادند این باعث هندسه ناموزون در آموزش عالی شده است.

 

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    61 0
    دستور دیگه ای نیست؟
  • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    4 0
    آقایان فرجی دانا، عارف، نیلی و امید بهترین گزینه ها هستند
  • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    15 1
    کاش فکری هم برای پذیرش بی ظابطه دانشجو توسط دانشگاه آزاد می شد؛ آخه چطور یک واحد دانشگاه آزاد که حداکثر دو نفر عضو هئیت علمی با تحصیلات دکتری دارد 200 نفر دانشجو در مقطع ارشد می پذیرد؟؟؟
    • بی نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
      3 2
      سلام دوست عزیز کدام واحد؟