معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: متاسفانه اقتصاد متکی به نفت اعتماد به نفس علمی جوانان را از آنها گرفته است که باید تلاش کنیم این اعتماد به نفس را در حوزه علم و فناوری به آنها برگردانیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ سورنا ستاری در جمع دانشگاهیان، روسای شرکت های دانش بنیان، صنعتگران و مدیران عرصه علم و فناوری استان زنجان با انتقاد از اقتصاد متکی بر نفت کشور، گفت: نفت بر سر اقتصاد کشور بلای بزرگی آورده است به گونه ای که تمام دیدگاه های ما را تغییر داده و کل سیاست های کشور را به هم ریخته است.

به گفته او پایه اقتصاد دانش بنیان به هیچ عنوان متکی به منابع زیر زمینی نیست و در این اقتصاد مهم نیست که چند معدن و پالایشگاه داریم بلکه اصل این است که روی زمین و بین مردم و در مغزها دنبال گنج بگردیم.

معنای اقتصاد دانش بنیان

ستاری گفت: باید به این نتیجه برسیم که پژوهش درآمدزا است، موضوع انشای قدیمی که علم بهتر است یا ثروت معنی همین اقتصاد دانش بنیان است یعنی به این نتیجه برسیم که علم می تواند صدها برابر هر تجارت دیگری ثروت آفرینی کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به مشکلات موجود در زمینه پژوهش، گفت: در گذشته اشتباهات بزرگی در حوزه پژوهش داشتیم و متاسفانه به دلیل اشتباهات از این حوزه درست استفاده نکرده و مشکلات مردم را حل نکرده ایم.

به عقیده ستاری،‌ پژوهش دولتی ثمرده نیست: مگر اینکه بخواهد کار ترویجی انجام دهد. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که بالای 80 تا 85 درصد بودجه جاری دانشگاه های ما هزینه حقوق و دستمزد می شود.

او گفت: متاسفانه دانشگاه های نفتی درست کرده ایم و فرهنگ نفتی در دانشگاه های ما رسوخ کرده است در واقع باید بخشی از درآمد دانشگاه های ما از محل فروش تکنولوژی، قراردادهایی با بخش صنعت و فروش پتنت و شرکت های دانش بنیان تامین شود اما چنین نیست.

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به وظیفه اصلی دانشگاه های استانی، گفت: یکی از وظایف دانشگاه های استانی، اصلاح امور استانی است و در واقع دانشگاه ها باید جزیی از مبلمان شهری محسوب شوند؛ اما چنین نیست. دانشگاه ها جزیی از زندگی مردم باشند اما در عمل چنین نیست و دانشگاه های کشور محصور بین دیوارهای بزرگ خود هستند.

دانشگاه ها نیازهای استان را برطرف کنند

ستاری‌ گفت: دانشگاه ها باید توانایی اصلاح حداقل محیط اطراف خود را داشته باشند اما چنین اتفاقی نیفتاده است و در حال حاضر غیر از دانشگاه تهران که در کنار بازار کتاب واقع شده است بقیه دانشگاه ها در فضایی غیر مرتبط قرار دارند.

او گفت: متاسفانه در فرهنگ نفتی به گونه ای تربیت شده ایم که با دیدن افراد به جای نگاه کردن به داشته های ذهنی و مغزی آنها به جیب و ماشین و ساختمان اداری آنها توجه می کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید بین پروژه های مرز دانش و پروژه های تجاری سازی شونده، تفکیک قائل شویم، پروژه های تجاری سازی به نهادهای واسط نیاز دارد که پارک های علم و فناوری و مراکز رشد جزء این نهادهای واسط هستند.

او گفت: دولت ها قطعا باید در حوزه پژوهش سرمایه گذاری کنند ولی نه در پروژه های تجاری سازی. بنابراین دولت باید در زمینه تجهیزات، بخش تجاری سازی را حمایت کند نه اینکه به صورت سرمایه گذاری مستقیم ورود پیدا کند.

ستاری با اشاره به اصل اساسی پژوهش، گفت: یکی از اصول پژوهش این است که پژوهش نکنیم مگر اینکه این پژوهش مالک داشته باشد و مشتری. این مشتری می تواند صنعت باشد یا خود دولت.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی درباره فعالیت های این صندوق گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران در معاونت تشکیل شده است که مخصوص ارائه گرنت است و وارد تجاری سازی نمی شود. همچنین این صندوق قرار است در آینده نزدیک تبدیل به بنیاد علم ایران شود.

ستاری با اشاره به استفاده از افراد جوان زیر 30 سال در شرکت های بزرگ دنیا، گفت: در ایران نیز باید از این روش استفاده کنیم و از ایده و شرکت هایی که جوانان در آن حضور دارند حمایت کنیم.

باید اعتمادبه نفس علمی را به جوانان برگردانیم

وی درادامه گفت: متاسفانه اقتصاد متکی به نفت اعتماد به نفس علمی جوانان را از آنها گرفته است که باید تلاش کنیم این اعتماد به نفس را در حوزه علم و فناوری به آنها برگردانیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان با اشاره به موضوع تحریم و کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی گفت: بسیار خوشحالم که بودجه سال آینده کشور کمتر از 30 درصد وابستگی به نفت دارد که این اتفاق بسیار نادر و خوب است چرا که تاثیر اهرم فشار بر کشور با کاهش این وابستگی، کمتر خواهد شد.

گفتنی است ستاری دوشنبه 8 دی ماه، در ادامه سفرهای استانی خود، به استان زنجان سفر کرد تا علاوه بر بازدید از مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی این استان، با فناوران، دانشگاهیان، صنعت گران و روسای شرکت های دانش بنیان آن منطقه به گفت وگو و تبادل نظر بپردازد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =