معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 40 درصد مراجعه به پزشکان با خودمراقبتی کاهش می یابد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ علی اکبر سیاری در سومین کنگره «آموزش بیمار و خودمراقبتی» با بیان این مطلب گفت: با وجود 12 میلیون دانش آموز در مدارس و بالغ بر 4 میلیون و 600 هزار دانشجو در دانشگاه های کشور و همچنین گسترش سواد سلامت در بین مردم طی سال های اخیر می توان با گسترش خودمراقبتی از 40 درصد مراجعات به پزشکان در جامعه جلوگیری کرد.

وی افزود: با گسترش خودمراقبتی همچنین قادر خواهیم بود از 17 درصد مراجعات به متخصصان و همچنین بخش عظیمی از مراجعات به اورژانس های بیمارستانی پیشگیری کرد. اجرای 4 امر مهم در جامعه که به پیاده سازی اهداف نظام سلامت کمک شایانی می کند عبارتند از عدالت، سلامت، رضایت مردم از زندگی و رفاه اجتماعی.

سیاری گفت: معاونت بهداشت در این راستا 6 برنامه و 8 پروژه اساسی در دست اجرا دارد که یکی از بزرگترین این برنامه ها گسترش خودمراقبتی در جامعه است.

وی به ابلاغ سیاست های کلی سلامت توسط رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: در این سیاست ها بر توانمندسازی مردم در زمینه سلامت و خودمراقبتی و مسئولیت پذیری شان در این خصوص تاکید شده است.

معاون بهداشت گفت: ارتقای کیفیت زندگی در جامعه موجب کاهش هزینه های بیماری ها می شود و این امر مختص آگاه سازی کادر جامعه پزشکی و پرستاری نیست بلکه کل مردم باید آگاه شوند.

وی ادامه داد: سبک زندگی کنونی و شهرنشینی موجب بروز بیماری های جدید و توسعه بیماری های غیرواگیر و مزمن در جامعه شده است که با پیشگیری می توان از ابتلا به بسیاری از این بیماریها جلوگیری کرد.

سیاری گفت: مصرف سیگار و کم تحرکی موجب چاقی، فشار خون، اضافه وزن و سایر مشکلاتی می شود که در نهایت موجب بروز بیماری هایی نظیر دیابت و بیماری های قلبی و گسترش آنها در جامعه می شود. خودمراقبتی یک بحث اکتسابی است یعنی برای مسلح شدن مردم به آن نیاز به گسترش آموزش و برنامه های رسانه ای زیادی داریم.

معاون بهداشت گفت: بیش از 80 درصد بیماری های قلبی، 90 درصد دیابت نوع 2 و یک سوم سرطان ها با خودمراقبتی و آموزش مردم قابل پیشگیری است.

وی افزود: خودمراقبتی ارزش افزوده فراوانی دارد زیرا اگر موجب کاهش مصرف نمک که هم اکنون در ایران دو برابر میزان استاندارد مصرف می شود، یا کاهش فشار خون ناشی از مصرف نمک یا کاهش مصرف سیگار در جامعه شود نتایج بسیار خوبی در جامعه در جهت کاهش هزینه ها و توسعه سلامتی خواهد داشت.

گفتنی است سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    نه دکتر شما به جا این حرفا بیا ما پزشکارو بکوب به جا اینکه بگی مردم سرماخوردگی درمان تو هیچ جای دنیا نداره چرا میای الکی پیش من آخه؟ مگه من میخوام تو کشیک 8 ساعته 80 تا مریض ببینم همشون سرماخوده که هیچ لزومی به مراجعه نداره همش وقتمو میگیرن مریضای الکی به جای اون 4 تا مریض بیان بتونم خوب واسشون وقت بزارم. نه خوب اینارو بگی مییشی آدم بده چون فقر فرهنگ جامعه رو نشون میده اما همه ایرانیا با اینکه از رشته خاصی تخصص ندارن اما همشون کارشناسن تو انگلیس فرد سرماخورده پذیرش نمیدن میگن سرماخورده معمولی بتون آموزش دادیم همون کارارو انجام بدین اما اینجا چون ویزیت ارزونه هرکی دفترچه رو برمیداره میاد دکتر اینم خطاب به مردم: مشکل پزشکی ایران بی فرهنگی شماست نه به فکر شما بی سوادی من