مربی بدنساز ایتالیایی تیم ملی والیبال ایران/موفقیت تیم ملی نشان از عملکرد خوب من دارد

کارلو ساتی می گوید می خواهد فصل تازه ای را با تیم ملی ایران به نمایش بگذارد.

فرزانه آذرفام :کارلو ساتی مربی بدنساز تیم ملی والیبال ایران از جمله معدود افراد حرفه ای در بحث فیتنس در اروپاست که با حضورش در تیم ملی توانست تاثیر شگفت آوری ایفا کند و با برنامه هایش به موفقیت جالب توجهی در بحث مربوط به بالا بردن توانایی بازیکنان در مسابقات فشرده و سنگین بین المللی برسد.بطوریکه به گواه همگان ملی پوشان ایرانی برای نخستین بار بدون داشتن هیچ مشکل خاصی توانستند به مراحل پایانی در کلیه رقابت های بین المللی برگزار شده دست یابند.

تجربه کاری ساتی بسیار بالا است.او در زمینه های پزشکی - ورزشی از تخصص زیادی دارد و سالها به عنوان مربی بدنساز در تیم های والیبال مردان و زنان ایتالیا در چهار چوب رقابت های سری A 1 و تیم ملی فعالیت کرده است.

او علاوه بر اینکه کارشناس زبده ای در بحث تغذیه و مکمل های دارویی است ، کارشناس فنی در مباحث توانبخشی و بهبود مصدومیت های مربوط به زانو و شانه و ستون فقرات هم محسوب شده و علاوه بر والیبال در رشته های مختلف ورزشی از جمله جودو ، رشته های کششی ، دو و میدانی ، ژیمناستیک و اسکی هم سر رشته داشته و به موفقیت های بسیاری دست یافته است.

ساتی مدرس دوره های مربوط به استفاده از دستگاه های ورزشی ( قلبی-عضلانی ) است.کارلو بعد از حضورش در ایران برای نخستین بار در گفتگویی صمیمی با خبر آنلاین به سوالاتمان پاسخ داد.

دوست داریم نظر کلی شما را در مورد کواچ بدانیم.اگر قرار باشد شخصیت کواچ را در یک جمله تعریف کنید در مورد سرمربی تیم ملی چه نظری دارید؟

از نظر من کواچ یک مربی بسیار بزرگ است.از نظر شخصیتی هم تنها چیزی که می توانم در موردش بگویم این است که او فردی کاملا جدی و در عین حال بسیار حرفه ای است.

 چرا تصمیم به همکاری با کواچ در تیم ملی والیبال ایران گرفتید؟

ما در سالهای اخیر همکاری های بسیار زیادی با هم داشتیم و در کنار هم به نتایج بسیار خوب و جالب توجهی هم دست پیدا کردیم.در عین حال منهای در نظر گرفتن موارد کاری بین ما یک احترام و اعتماد دو طرفه حاکم هست که اتفاقی بسیار خوب و جالب توجهی ای برای همکاری محسوب می شود.

در ابتدا کار کردن در والیبال ایران برای شما عجیب نبود؟

مطلقا" نه! کار کردن در ایران برای من بسیار بسیار هیجان آور و پر از انرژی و انگیزه بود.من خیلی کنجکاو بودم که در کشوری غیر از ایتالیا که تفاوتهای زیادی با آن دارد فعالیت کنم.

 تصور شما قبل از حضورتان در ایران چه چیزی بود؟

تصور من از ایران کشوری تاریخی با غنای فرهنگی بالا بود.نظر شخصی ام در این رابطه هرگز تغییر نکرد و اخباری که در ایران در رسانه های اروپایی منتشر می شد مرا تحت تاثیر خود قرار نداد و باعث نشد تا نظرم در مورد ایران کوچکترین تغییری کند.

 بعد از حضور در ایران اولین کاری که در تیم ملی انجام دادید، چه بود؟

من به محض اینکه وارد ایران شدم و کارم را در تیم ملی از سر گرفتم ، اولین کاری که انجام دادم این بود که به جمع آوری اطلاعات در مورد جمع کثیری از بازیکنان حاضر در تیم ملی پرداختم و سعی کردم علاوه بر موارد کلی یک سری اطلاعات هم در مورد عادت های تمرینی آنها بدست آورم.

در آن زمان از نظر فیزیکی موقعیت بازیکنان تیم ملی چطور بود؟

در آن زمان موقعیت کلی بازیکنان از نقطه نظر فیزیکی خوب و قابل قبول بود و این موضوع بخوبی در توانایی پرش و سرعت آنها مشاهده می شد.ولی از نظر آسیب شناسی برایم جالب توجه بود که بازیکنان در ناحیه شانه ، زانو و ران دچارمشکلاتی بودند.

 از نظر بدنسازی بزرگترین مشکلی که بازیکنان تیم ملی با آن دست و پنجه نرم می کنند چیست؟

بطور کلی مشکل خاصی ندارند، تنها موردی که می توانم در موردش اشاره ای داشته باشم ، این بود که هماهنگ شدن با سیستم کاری متفاوت از آنچه که آنها در گذشته به آن عادت کرده بودند و آن را انجام می دادند کمی سخت و مشکل ساز بود.

 به عنوان یک فرد حرفه ای توضیح شما در مورد تاثیر مربی بدنساز در تیم های بزرگ والیبال دنیا چیست؟

یک مربی بدنساز حرفه ای در والیبال مدرن از اهمیت ویژه ای در یک تیم برخوردار است بخصوص اینکه از نقطه نظر اقتصادی حضور مربی بدنساز در یک تیم بسیار مهم است. زیرا مربی بدنساز وظایف متعددی در تیم داشته و تمرینات زیاد با حجم بسیار بالا انجام می دهد.

ما برای اینکه بتوانیم در بحث بدنسازی نقاط ضعف خود را برطرف کنیم و به سطح جهانی برسیم و این موقعیت را حفظ کنیم چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در یک نگاه کلی برای بهتر شدن در بحث بدنسازی و حفظ کردن سطحی که در تیم ملی و در سال جاری کسب کردیم ، باید با جدیت بسیار بالایی کار کرده و تلاش کنیم تا به این سیستم کاری که شرایط رسیدن به موفقیت را برایمان فراهم می کند، عادت کنیم.من فکر می کنم فقط در این صورت می توانیم شاهد یک سطح کیفی بالا و کاملا یکسان در تمامی بازیکنان حاضر در تیم ملی باشیم.

آمریکایی ها و روسها از نظر بدنسازی چه کارهایی انجام می دهند که در مسابقات در مقایسه با بقیه تیم ها موفق تر هستند؟

در مورد آمریکایی ها و بازیکنان روسیه فکر می کنم مربیان بدنساز این تیم ها با توجه به موقعیت فنی و فیزیکی بازیکنانشان همانند دیگر مربیان بدنساز حاضر در تیم های بزرگ و قدرتمند دنیا ، برنامه ریزی های لازم را کرده و شرایط را برای بهتر عمل کردن آنها بطور کامل فراهم می کنند.هرچند که ما هم کمترین حسادتی به آنها در این رابطه نداریم.

با برنامه ریزی های بدنسازی شما چقدر شرایط فیزیکی بازیکنان در رقابتهای لیگ جهانی و رقابتهای قهرمانی جهان در مقایسه با گذشته تغییر کرد؟

در ابتدا امیدوار هستم که من نقش مهمی در این رابطه در تیم ملی ایران ایفا کرده باشم.در عین حال معتقد هستم که عملکرد من بعد از حضورم در تیم ملی ایران بسیار موفق و قابل قبول بوده است.دلیل اصلی رضایت مندی ام از فعالیت هایی که در تیم ملی ایران انجام دادم به نتایج کسب شده در رقابت های اخیر بین المللی مربوط می شود.ما در سه عرصه بین المللی به مدت پنج ماه بطور فشرده حضور یافتیم و توانستیم در تمامی این رقابتها به مراحل پایانی مسابقات بدون برخورد کردن به هیچ مشکل خاص بدنسازی برسیم.

چند درصد از موفقیت در یک مسابقه والیبال به مربی بدنساز و برنامه هایش مربوط می شود؟

واقعیت این است که تعیین کردن درصد مناسب و دقیق در رابطه با عملکرد مربی بدنساز برای رسیدن به پیروزی در مسابقات والیبال خیلی سخت و دشوار است.تنها چیزی که می توان در این رابطه گفت این است که مربی بدنساز وجه بسیار مهمی در یک تیم را تشکیل داده و در کنار دیگر پارامترهای حاکم در پیرامون تیم ، می تواند زمینه موفقیت را خیلی خوب فراهم کند.

از نظر شما بهترین تیم والیبال حاضر در جهان از نظر بدنسازی چه تیمی است؟

معتقد هستم که هر تیمی در دنیا روش کاری مختص به خودش را داشته و بازیکنان حاضر در این تیم ها بر اساس این روش کاری فعالیت کرده و پیش می روند.بنابراین در یک نگاه کلی نمی توانم اسم تیم خاصی را برده و به عنوان بهترین تیم از آن در بخش بدنسازی یاد کنم.

 برنامه های بدنسازی برای بازیکنان قدرتی سخت و مشکل است یا برای بازیکنان سرعتی؟

هر پستی در والیبال معرف وجوه و ویژگیهای متفاوتی در بحث بدنسازی است که باید در برنامه های مربی بدنساز مورد توجه قرار بگیرد.به نظرم هیچ سختی خاصی برای هیچیک از این نقشها در بحث بدنسازی یک تیم وجود ندارد و مربی بدنساز با استناد به  ویژگیهای خاص مربوط به بازیکنان قدرتی و سرعتی ، برنامه هایش را تنظیم و به مرحله اجرا در می آورد.

ما در بحث دریافت دچار نقاط ضعف بسیاری هستیم.بجز در نظر گرفتن مباحث فنی به عنوان یک مربی بدنساز چه کارهایی انجام داده و یا خواهید داد تا این مشکل حل شده و توانایی بازیکنان در این بخش افزایش یابد؟

از نظر من یک نکته اساسی برای بهتر شدن در هر موردی که در آن دچار ضعف هستیم این است که از بازیکنان درخواست شود تا از حداکثر دقت و توجه شان استفاده کنند.زیرا دقت عمل در این رابطه نقش تعیین کننده ای را دارد. اما از طرف دیگر وظایفی بر عهده اعضای کادر فنی است که از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.من به عنوان مربی بدنساز مطالعه دقیقی بر روی نقاط ضعف هر بازیکن داشتم و سعی کردم با اجرای تمرینات خاص زمینه بهبود این نقاط ضعف را فراهم کرده و باعث بهتر شدن موقعیت بازیکنان در این بخش شوم.

به عنوان آخرین سوال مهمترین برنامه شما بعد از بازگشت به ایران چه چیزی خواهد بود؟

انگیزه ام برای بازگشت به ایران و شروع کار و فعالیت بسیار بالاست و من در آمادگی کامل قرار دارم تا فصل بزرگ و خارق العاده ای را در تیم ملی والیبال ایران در عرصه بین الملل شروع کنم.

251 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =