آیین افتتاحیه دهمین دوره ایران‌شناسی با حضور یازده ایران‌شناسان از کشورهای بلغارستان، لهستان و روسیه، عصر یکشنبه 14 دی در سالن شهید مطهری دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دهمين دوره ايران‌شناسي، به همت مركز توسعه همكاري‌هاي علمي و دانشگاهي اين سازمان و با همكاري جهاد دانشگاهي دانشگاه علامه طباطبايي و شركت حاميان ميراث فرهنگي، از امروز يكشنبه 14 دي آغاز شده است و به مدت 16 روز ادامه خواهد يافت.

در آيين افتتاحيه اين دوره دانش‌افزايي، قهرمان سليماني، معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، با بيان اينكه جهان امروز شرايط خاصي دارد، گفت: در فاصله كوتاهي، جغرافياي جهان تغيير مي‌يابد و انسان در معرض آسيب قرار مي‌گيرد؛ و شگفت اينكه اين همه رنج و ملالتي كه به انسان تحميل مي‌شوند، همه به نام دين و آزادي هستند كه همين موضوع مظلوميت دين و آزادي را نشان مي‌دهد.

وي ادامه داد: با توجه به شرايط کنونی جهان، تنها گروهي كه مي‌توانند به عنوان منجي بشر براي رهايي از وضعيت امروز معرفي شوند، روشنفكران و استادان و انديشمندان هستند و شما دوستان ايران‌شناس ما، بخشي از اين جامعه علمي هستيد كه براي نجات انسان‌ در جاي جاي كره خاكي، كمك مي‌كنيد و اين تنها يك كار صرفاً علمي نيست؛ بلكه تلاشي براي همدلي، همراهي، دوستي و محبت بيش‌تر است.

وي خطاب به ايران‌شناسان خارجي حاضر در اين مراسم، تأكيد كرد: اين مأموريت خطير، مسئوليت خطيري را هم براي ما به ارمغان مي‌آورد و آن ايجاد زمينه آشنايي ملت‌ها با هم است؛ زيرا از دلايل در رنج قرار گرفتن ملت‌ها، معرفت كم آنها نسبت به هم است. به همين دليل عنوان مي‌كنم كه شما ايران‌شناسان، سفيران آگاهي براي ايجاد آشنايي ملت‌ها از هم هستيد.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همچنين با بيان اينكه تبعات آسيب‌هاي موجود در جهان به ويژه خاورميانه، دامن‌گير تمامي كشورها خواهد بود، گفت: بايد تلاش جمعي داشته باشيم تا زندگي بهتر، آگاهي و تفكر را به بشريت اهدا كنيم.

وي در ادامه نيز با معرفي ايران به عنوان كشوري تأثيرگذار در منطقه، اظهار كرد: با توجه به اتفاقات موجود در خاورميانه، شناخت ايران براي كشورهاي منطقه و برخي كشورهاي دوردست، واجب است. حضور شما در اين دوره هم كه با ديدار از مكان‌ها و افراد فرهنگي همراه خواهد بود، عاملي براي شناخت بهتر و معرفت بيش‌تر درباره ايران خواهد شد.

سليماني بخشي از سخنان خود را به تصوير ماندگار ايران فرهنگي در جهان، اختصاص داد و گفت: تصوير ايران فرهنگي، اثرگذارترين تصويري است كه مي‌توان از ايران تصور كرد. در حقيقت تصوير ارايه شده از ايران در رسانه‌هاي غربي كه با نفت و مباحثات هسته‌اي در هم آميخته‌اند، واقعيت ندارد و تصوير واقعي ايران، همان است كه شما با آن آشنا شده‌ايد.

وي با اشاره به علاقمندي تولستوي، نويسنده شهير روسي به ادبيات و اشعار كلاسيك ايران، ادامه داد: تصوير فرهنگي ايران، حاصل كار امروز نيست و در نتيجه تلاش‌هاي دانشمندان ايجاد شده است. البته اين را هم بايد گفت كه حوزه شرق در ايران‌شناسي، داراي قدمتي بسيار است و قديمي‌ترين كرسي‌هاي ايران‌شناسي در اين حوزه، فعال بودند.

سليماني همچنين با بيان اينكه تأثير فرهنگ ايران را حتي مي‌توان در فرهنگ آمريكاي جنوبي هم جست‌وجو كرد، گفت: ما شما ايران‌شناسان را سفيران فرهنگي ايران‌زمين تلقي مي‌كنيم. علاقه شما به ايران و فضاي ايران تا حدي است كه كه اعتقاد داريم، تأثير تدريس شما بر دانشجويان ادبيات فارسي و ايران‌شناسي، حتي بيش‌تر از اساتيد اعزامي از ايران خواهد بود.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، سخنان خود را اينگونه به پايان برد: شما ايرا‌ن‌شناسان از كشورهاي لهستان، روسيه و بلغارستان در اين دوره حضور يافته‌ايد. ما بر اساس توانمندي‌هاي شما بر اين باور هستيم كه سفيران فرهنگي پرتلاشي براي ايران هستيد و از آنجا كه ايران در لهستان، رايزني فرهنگي ندارد، مي‌دانيم كه شما لهستاني‌هاي عزيز، رسالت معرفي فرهنگ ايران در كشورتان را به دوش خواهيد كشيد.

بر اساس اعلام اين خبر، يازده ايران‌شناس شركت‌كننده در اين دوره، شامل دو ايران‌شناس زن از بلغارستان، دو ايران‌شناس زن و يك ايران‌شناس مرد از لهستان و دو ايران‌شناس مرد به همراه چهار ايران‌شناس زن از روسيه، در خلال برگزاري اين مراسم، ضمن معرفي خود، همراه با خواندن اشعاري از فردوسي، خيام، حافظ، سعدي و سهراب سپهري، از علاقمندي خود به ايران گفتند و در مواردي، ايران را كشور عزيز و وطن دوم خود، ناميدند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =