یک هشدار محیط زیستی/ احتمال خروج تالاب گاوخونی از فهرست یونسکو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با کویری شدن تالاب بین‌المللی گاو خونی، شاهد خشکیدن قنات‌ها و دگرگونی حیات جانوران و پرندگان مهاجر در محدوده زیست‌محیطی زاینده رود هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین در اصفهان،مجید منصوری با تاکید بر اینکه حوضه زاینده رود به واسطه چند عامل دچار تنش و مشکل شده است، بیان داشت: مهمترین عامل، خشکسالی طی ۵۰ سال گذشته بوده که هرچند سال یکبار نیز دچار نوسان و تکرار شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش مصرف آب شرب به واسطه افزایش جمعیت و مصرف صنعت به واسطه افزایش تولیدات صنعتی از دیگر عوامل کم شدن آب در حوضه آبخیز زاینده رود محسوب می‌شود، افزود: برخی از صنایع غیرکارشناسانه احداث شده اند، از این رو باید در جایی که میزان مصرف آب کمتر است احداث صنایع صورت بگیرد. نماینده مردم لنجان در مجلس با اشاره به عدم رعایت الگوی مصرف در کشاورزی، خانه و صنعت، تاکید کرد: متأسفانه پیش از آنکه مشکلات حوضه آبخیز زاینده‌رود برطرف شود؛ از سرشاخه های این حوضه که سرشاخه‌های رود دز و رود کارون است آب را به استان های قم، کاشان و یزد فرستادند که تمامی اینها اثرات منفی روی زاینده‌رود گذاشت و ادامه این روند نه تنها رودخانه زاینده رود بلکه رودخانه کارون را هم به کام خشکی می‌کشاند.

وی با اظهار تأسف از وضعیت زیست محیطی تالاب گاوخونی، ادامه داد: مسایلی همچون از بین رفتن پرندگان، خزندگان، درختچه‌های خاص و برخی موجودات ذره‌بینی که وظیفه تصفیه میکروب‌ها را به عهده داشتند غیرقابل چشم پوشی است، چرا که ریزگردهای موجود بر روی سطح تالاب با کوچکترین نسیم به سمت استان حرکت می کنند و در آینده این تالاب بین المللی، عامل بیماری های مختلف برای مردم استان خواهد بود. این نماینده مردم در مجلس نهم با درخواست از مسوولان وزارت بهداشت مبنی بر اندیشیدن تمهیداتی در این راستا، بیان داشت: اگر قرار به احیای تالاب از طریق آب باشد، در منشور ۹ ماده‌ای که در وزارت نیرو تدوین شده است به صراحت اعلام شده تالاب گاوخونی یکی از حق‌آبه داران حوضه آبخیز زاینده رود است لذا اگر سهم حق آبه تالاب تأمین شود از خشکیدن آن جلوگیری می‌شود، در غیر این صورت برای جلوگیری از عبور ریزگردها به سوی شهر باید به سمت راهکارهایی اعم از کویر زدایی برویم که بهترین راه احیای تالاب است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی ثبت جهانی است، تصریح کرد: اگر این تالاب احیا نشود؛ ممکن است سازمان ثبت جهانی با تجدیدنظر در این خصوص، تالاب گاوخونی را از لیست جهانی خارج کند که این امر نه تنها برای استان اصفهان که شایسته کشور نخواهد بود.وی تاکید کرد: اگر دولت به دریاچه ارومیه رسیدگی می کند، نباید از زاینده رود غافل شود؛ چرا که علاوه بر زاینده رود و ارومیه رسیدگی به مسایل زیست محیطی در جای جای کشور امری ضروری است. منصوری با اشاره به اینکه سفره های آب زیرزمینی در عمق بسیار پایین زمین قرار دارند، امکان وصل بودن تمام دریاها در عمق وجود دارد، اظهار داشت: باید بررسی شود اگر آب از اعماق به سطح آورده شود به دلیل گذشتن از عمق ممکن است شیرین باشد و مقداری از مشکلات بی آبی کشور با این کار برطرف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس پیشنهاد داد: با توجه به اینکه زمین خود، نوعی فیلتراسیون است پیش از شیرین کردن آب، اگر آب دریای خزر یا فارس را به برخی نقاط کویری هدایت کنیم باعث تشکیل سفره های شیرین آب زیرزمینی می شود، بنابراین با رهاشدن آب، شاهد رشد پرندگان و سپس خارج شدن اکوسیستم از حالت بیابانی خواهیم بود که این موضوع نوعی بیابان زدائی نیز محسوب می شود.

 

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =