۰ نفر
۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
عیدی کارمندان چقدر است؟

ایسنا نوشت:

سال جاری رو به پایان است و به زودی هیات وزیران درباره عیدی کارکنان تصمیم گیری می‌کند، اما بعید به نظر می رسد با توجه به شرایط موجود مبلغ آن تفاوت قابل توجهی نسبت به 503 هزار تومان سال گذشته داشته باشد.

هر ساله برای پرداخت عیدی کارکنان دستگاه‌ها منابعی با توجه به عیدی سال قبل در بودجه مربوطه گنجانده و معمولا در بهمن ماه هیات دولت در مورد رقم نهایی عیدی توافق کرده و اغلب همراه با حقوق همین ماه و یا گاهی با کمی تاخیر به حساب کارکنان واریز می شود.

اما با اینکه هنوز رقمی برای عیدی امسال منتشر و مصوب نشده پیگیری این موضوع بیانگر آن بود که این مبلغ بعید است که نسبت به عیدی سال قبل رشد زیادی داشته باشد و شاید کمی بیشتر از آن پیش بینی و مصوب شود.

در عین حال با توجه به شرایطی که برای درآمدهای نفتی پیش آمد و نفت با کاهش حداقل 50 درصدی قیمت در بازار جهانی نسبت به رقم 100 دلاری بودجه 1393همراه شد و طبق آخرین آمار 25 درصد درآمدهای دولت با عدم تحقق همراه بوده است، جای چندانی برای بالا بردن هزینه های جاری نمی ماند.

هر چند که بیش از 70 درصد هزینه های جاری را حقوق و دستمزد کارکنان تشکیل می‌دهد و دولت نمی تواند به میزان زیادی نسبت به کاهش آن ورود کند، اما صرفه جویی در هزینه‌های جانبی به طور قابل توجهی لحاظ می شود به طوری که رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بارها تاکید کرده که با عدم تحقق درآمدها حتما در خرج منابع بالاخص اعتبارات جاری صرفه جویی خواهند کرد.

بر این اساس، با توجه به اینکه از سویی هر ساله به طور طبیعی هزینه های دولت در پایان سال از حجم بیشتری برخوردار است و از سویی دیگر در شرایط فعلی کاهش منابع پیش روی آن قرار دارد، دست و دلبازی در هزینه های جاری از جمله پرداخت عیدی نمی تواند گزینه انتخابی دولت باشد.

اما در طول چند سال اخیر پرداخت عیدی به کارکنان به گونه‌ای بود که در سال 1390حدود 350 هزار تومان و در سال 1391 حدود 402 هزار و 500 تومان و در سال گذشته 503 هزار تومان تعیین و همراه حقوق بهمن ماه به حساب کارکنان دولت واریز شد.

این در حالی است که در سال 1390 به دلایلی از جمله کمبود نقدینگی حتی کنترل آن بحث‌هایی مبنی بر اعطای سکه به کارکنان به جای پرداخت نقدی عیدی مطرح شد که با وجود اعلام آمادگی بانک مرکزی بی نتیجه ماند و عیدی 350 هزار تومانی به روال سابق نقدی پرداخت شد.

همچنین باید یادآور شد که درآستانه نوروز 1392دولت دهم مبلغی حدود 85 هزار تومان را در کنار عیدی برای هر یارانه بگیر به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد . مجموع این رقم که برای بیش از 75 میلیون نفر تامین شد حدود 2700 میلیارد دلار بود که از منابع صندوق توسعه ملی برداشت و به ریال تبدیل شد.

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    20 1
    بالاخره ما نفهمیدیم چقدره؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    12 0
    2700 میلیارد دلار آخه؟ درستش کن بابا خبرآنلاین...
  • جواد A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 0
    مجموع این رقم که برای بیش از 75 میلیون نفر تامین شد حدود 2700 میلیارد دلار بود چقدر؟؟؟؟
  • شهروز IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 0
    طبق قانون مدیریت خدمات کشوری میزان عیدی کارمندان 5000 امتیاز است که هرساله ضربدر میزان ضریب حقوقی می گردد. حالا خودتان محاسبه کنید و نیاز به نوشتن اینهمه متن و اما و اگر نیست
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    4 0
    ببینید 3000 میلیارد تومنی که اون موقع، فرضا با دلار 1500 تومانی به جیب زدند چیزی حدود 2 میلیارد دلار میشه یعنی اگر اشتباه نکنم عیدی و یارانه 55555 نفر
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 0
    ولخرجی می کنه دولت ، ما که راضی نیستیم
  • داريوش A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    13 1
    متأسفانه همه دولتها نسبت به حقوق كارمندان اجحاف كرده اند و هر كدام نيز بهانه هاي خود را دارند از نظر دولت هاي محترم كشور ما هميشه در شرايط خاص قرار دارد و معلوم نيست اين شرايط بالاخره چه موقع عادي خواهد شد غالب قشر كارمندان و خانواده هايشان جزء ضعيف ترين قشر جامعه هستند در حاليكه در ساير كشورها كارمندان از اكرام خاصي برخوردارند اجحاف دولت به مزدبگيرانش از انصاف و عدالت امام علي به دور است كه مي فرمايند : ثم اسبغ علیهم الارزاق، فان ذلک قوه لهم علی استصلاح انفسهم و غنی لهم عن تناول ما تحت ایدیهم و حجه ان خالفوا امرک او ثلموا امانتک، ثم تفقد اعمالهم و ابعث العیون من اهل الصدق و الوفاء علیهم فان تعاهدک فی السر لامورهم حدوه لهم عل استعمال الامانه و الرفق بالرعیه،
  • ع.ک A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    2700 ملیارد دلار؟آقا 2.7 ملیارد دلار
  • علی A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    8 2
    والا با اینکه دل خوشی از احمدی نژاد ندارم ولی در طول مدت ریاست جمهوری ایشون لااقل توجه خاصی به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی میشد و ایشون طرح همسان سازی حقوقها رو مطرح کردند که البته نیمه کاره موند، در کل بازنشسته ها کم کم داشتن از فرارسیدن سال نو و عید و حواشی اون ترسشون میریخت که دوباره برگشتن سرجای اول
  • سلام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 2
    سلام در بخش اورزانس بیمارستان استرس و اظطراب و استرس وجود دارد دیروز همسایه ما سکته کرد وقتی او را منتقل کردیم به محض ورود به بیمارستان پزشکان ترسیدندو دستپاچه شدند طوریکه که همراهان بیمار گریه و زاری کردند باید روانپزشکان در انجا مستقر باشند تا ارامش برقرار کنند ضربات سنگین روحی همراهان بیمار را نشانه میگیرد
  • كارمند زاده اصل A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 1
    وقتي در مورد چيزي اطلاعاتي نداري ننويس مجبور كه نيستي عيدي كارمندا 5000 امتيازه كه هر سال در مبناي حقوق همان سال ضرب ميشه براي امسال ضريب 1201 ريال كه عيدي ميشه حدود 603 هزار تومان آره عزيزم اين قانون و دست دولت نيست
  • محسن IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 1
    بزرگوار مبلغ عیدی هرساله کاملا مشخصه مقدارش هم 5000 امتیاز هست که در ضریب ریالی ضرب میشه ضریب ریالی سال 93 هم که 1206 بوده پس مبلغش میشه 6030000 ریال مراجعه کن به قانون مدیریت خدمات کشوری
  • رسول A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    7 0
    عیدی کارمندانکارمندان چقدر است ؟ این که سوال نداره ومعلومه ۶۰۳ هزار میشه که از ضرب ضریب حقوق سالانه یعنی ۱۲۰۶ ریال در ۵۰۰۰ به دست میاد و قانون ثابتی داره . لطفا قبل ازمطلب نوشتن یک کم تحقیق کنین.
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    13 0
    حالا چطو خرج کنیم این همه پولو؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    13 8
    خوش به حال کارمندا.....صیح تا ظهر پشت میز هیچ زحمتی نمی کشن بعدش از درو دیوار براشون پول میاد....
  • بی نام A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    6 0
    عيدي برابر 5000 امتياز مي باشد كه در ضريب ريالي همان سال 93 يعني 1207 خواهد شد، كه نتيجه 603500 تومان مي شود.
  • ايراني IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    12 2
    كارمنديم ديگه. وضعمون خوبه. مرفه بي درديم. عيدي ميخوايم چيكار؟ پانصد هزار تومن هم شد عيدي؟ بايد يه چيزي بذاريم روش تا بشه پول شكلات و آب نبات قيچي و ادامس خرسي بچه كوچيكمون. خجالت داره بابا. آبرو داريم تو مردم. پرايد سوار ميشيم. مردم چي ميگن. بخدا آدم ميخواد سرشو بگوبه به ديوار. مگه دارين به گدا عيدي ميدين. پانصدهزار تومان هم شد پول؟
  • کارمند A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    4 0
    با سلام فرمول تعیین عیدی کارکنان دولت برابر است با حاصلضرب ضریب ریالی سال 93 1207 ریال در عدد ثابت 5000 که با این حساب عیدی سال 1393 می شود 6035000 ریال ، خوب است نویسندگان محترم و خبرنگاران گرامی با اطلاعات کافی چنین تحلیل هایی را منتشر کنند .
  • بازغي IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 2
    با اين قيمتها و تورم موجود در بازار حتي اگر مبلغ عيدي كارمندان يك ميليون تومان شود فقط كفاف خريد كفش و لباس يك خانواده سه يا چهارنفره را شايد به سختي بدهد آن هم بايد دور اجناس با كيفيت را خط كشيد چرا كه بعنوان مثال يك جفت كفش مردانه چرمي با كيفيت كه يك سال دوام داشته باشد حداقل دويست هزارتومان است و يا يك دست كت و شلوار با دوخت و پارچه مناسب البته برند معروف لباس و كفش به خواب كارمند معمولي نمياد بين چهارصد تا ششصد هزار تومان از آب در مياد.
  • هیات علمی دندانپزشکی A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 1
    با توجه به تورم باید کم کمش 600 تومن بدن
  • ع A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 0
    ایاهزینه کارکنان دولت نیبت به سالهای گذشته کمترشدهاست؟
  • ناشناس EU ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    یک سوال؟ چه طور تامین 85 هزار تومان برای 70 میلیون ایرانی می شود 2700 میلیارد تومان؟ یک بار دیگر ضرب و تقسیم کنید
  • بی نام US ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    2700
  • علی A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    چرا واضح نمینویسید و هی پیچ و تاب میدید ما که نفهمیدیم چقدر شد؟
  • بهلول IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    4 0
    عیدی ما که شغل دولتی نیستیم را کی می دهد