محمدرضا نعمت زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: حدود 70 هزار واحد نانوایی در سطح کشور فعالیت دارند و چنانچه از سوی یک واحد نانوایی تخلفی صورت گیرد، دستگاه نظارتی مربوطه برخورد لازم را انجام خواهد داد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایرنا، دولت از دهم آذرماه امسال، قیمت انواع نان (بربری، تافتون، سنگک و لواش) را در سطح کشور حداکثر تا سی درصد افزایش داد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفته بود: اصلاح قیمت نان با هدف جبران هزینه های تولید نان مانند هزینه نیروی کار و افزایش قیمت سوخت انجام می شود تا کیفیت نان بهبود یابد و تخلفاتی مانند کاهش وزن نان از بین برود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که در حاشیه افتتاح نمایشگاه بین‌المللی سیمان، بتن، تکنولوژی‌های ساخت و ماشین آلات وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران صحبت می‌کرد، افزود: دولت گندم را به قیمت 465 تومان در اختیار کارخانه های آرد و نانوایان قرار می داد و این درحالی است که از کشاورزان به قیمت هر کیلوگرم یک هزار و 50 تومان خریداری می کند.

نعمت زاده یادآور شد: قیمت هرکیلوگرم گندم خریداری شده از کشاورزان در سال گذشته 800 تومان بود و امسال با افزایش 250 تومانی به یک هزار و 50 تومان رسید.

سخنگوی دولت گفته بود: دولت برای آنکه نان با کیفیت و ارزان به دست مصرف کنندگان برسد هر سال یارانه می دهد و امسال هم هفت هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت خواهد کرد و در عین حال روند خرید گندم با قیمت بالاتر و عرضه آرد با قیمت پائین تر چندین سال است که پیاده می شود.

به گفته نعمت زاده، اصلاح قیمت نان موجب شد تا گندم و آرد با افزایش 200 تومانی به نرخ 665 تومان عرضه و به این ترتیب بخشی از یارانه پرداختی جبران شود ، در غیر این صورت باید میزان یارانه مربوطه افزایش می یافت.

اکنون از مجموع 67 هزار و 80 واحد صنفی خبازی(بدون فانتزی، حجیم، نان صنعتی، محلی) 56 هزار و 736 واحد دارای پروانه کسب یارانه ای معادل 84.5 درصد و 10 هزار و 344 واحد دارای مجوز آزادپز معادل 15.5 درصد است.

شمار واحدهای نانوایی کشور 71 هزار و 186 واحد است که بر حسب نوع پخت نانوایی شامل لواشی برابر 26 هزار و 14 واحد سهم 36.5 درصدی دارند، تافتون با 16 هزار و 651 واحد بالغ بر 23.4 درصد سهم دارند، نانوایی بربری به 17 هزار و 503 واحد می رسد و 24.6 درصد را شامل می شود، سنگک به تعداد 6 هزار و 369 واحد که 8.9 درصد را در برمی گیرد.

همچنین شمار فانتزی پز دو هزار و 387 واحد 3.4 درصد را شامل می شود، نان حجیم (تولید انبوه)با 634 واحد، نان صنعتی با 12 واحد و نان متفرقه محلی با یک هزار و 616 واحد فعالیت دارند.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز با هماهنگی بازرسی اتاق اصناف و بازرسی ویژه نانوایی ها کار نظارت را برعهده دارند.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 4
    جماعتی میگن روحانی مچکریم...
  • بی نام A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    3 0
    خدایااا یا مارو بکش یا....
  • بی نام A1 ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    1 0
    اصلاح کیفیت نان ضروری نیست؟