۰ نفر
۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۵

لری پیج و سرگئی برین، بنیان‌گذاران شرکت گوگل قصد دارند با فروش بخشی از سهام خود تا سال 2014 / 1393، سهامداران بیشتری را جذب گوگل کنند؛ با این حال، آنها کنترل گوگل را از دست نخواهند داد.

پیج و برین، توافق‌نامه‌ای را برای واگذاری بلندمدت سهام خود امضاء کرده‌اند. این کار به مدیران اجرایی سرمایه‌دار گوگل اجازه می‌دهد تا بدون وارد کردن شوک به بازار سهام، تنوعی به ترکیب دارایی‌های خود بدهند.

به گزارش سی‌نت، اگرچه این کار آنان در دنیای تجارت امری عادی محسوب می‌شود، اما نکته مهم این است که با انجام چنین کاری -البته با فرض این‌که همه چیز طبق برنامه پیش برود- پیج و برین کمتر از نصف حق رای سهام گوگل را در اختیار خواهند داشت. این کار آنان در راستای توافق قبلی شرکت با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) انجام می‌شود.

گوگل جمعه گذشته اعلام کرد که لری و سرگئی با فروش 5 میلیون سهم خود در طی پنج سال آینده موافقت کرده‌اند. این تعداد سهم، معادل 17درصد از کل سهام آنها گوگل است. با این حال گوگل می‌گوید که هر دوی آنها مثل گذشته به گوگل متعهد هستند و در مدیریت و استراتژی روزمره شرکت مشارکت خواهند داشت. همچنین بخش اعظم دارایی آنها را کماکان سهام گوگل تشکیل می‌دهد. این برنامه فروش سهام که از قبل تنظیم شده، به لری و سرگئیاجازه می‌دهد تا بخشی از سهام گوگل خود را در طی زمان واگذار کنند. این کار بخشی از استراتژی بلند مدت فردی آنها برای تنوع بخشیدن به دارایی‌هایشان است.

گوگل هنگام ثبت نام برای پذیره‌نویسی عمومی سهام در سال 2004 / 1383، یک ساختار دوگانه سهام را ایجاد کرد. بر اساس این ساختار، گوگل دارای سهام نوع A و B بود. سهام نوع A که قابل واگذاری بود، به مالکان آن یک حق رای به‌ازای هر سهم می‌بخشید. اما سهام نوع B که به برین، پیج، اریک اشمیت، هیئت مدیره، سرمایه‌گذاران اولیه و مدیران کلیدی گوگل تعلق داشت، به مالکان سهام 10 حق رای به ازای هر سهم اعطا می‌کرد.

پیج و برین در حال حاضر 59 درصد حق رای سهام گوگل را در اختیار دارند. زمانی‌که آنها سهامی را که در برنامه فروش قرار دارد واگذار کنند، حق رای آنها به 48 درصد کاهش خواهد یافت.

اما سهام نوع B اریک اشمیت، 9.5 درصد حق رای گوگل را در اختیار وی قرار می‌دهد. بنابراین سه نفری که عملا گوگل را اداره می‌کنند، کماکان بیش از 50 درصد حق رای خواهند داشت. اگر هیئت مدیره و مدیران کلیدی گوگل نیز به این جمع اضافه شوند، اعضای داخلی گوگل سهام کافی را برای تصاحب 70.9 درصد حق شرکت در اختیار خواهند داشت.

از نظر تئوریک، میزان حق رایی که کماکان به بنیانگذاران گوگل تعلق دارد به آنها این اجازه را می‌دهد که سیاست‌های شرکت را برخلاف خواست سایر سهام‌داران به پیش ببرند. یک نمونه این اتفاق در تصمیم دو هفته پیش شرکت گوگل برای دادن اولتیماتوم به دولت چین رخ داد.

در حقیقت، گوگل هنگام واگذاری اولیه سهام خود در سال 2004 به سرمایه‌گذاران هشدار دارد که اگرچه آنها در آینده تجاری بلندمدت شرکت گوگل سهیم هستند، اما توانایی اندکی برای تاثیرگذاری بر روی تصمیمات استراتژیک شرکت، به‌واسطه حق رای سهام خود دارند. با این وجود اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، سال 2014 باز هم نقطه عطفی در تاریخ گوگل محسوب خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 39613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =